SindreGB Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 hei jeg oppgraderte nylig min pc som inneholder: hovedkort: p5n-e sli nforce cpu: q6600 2.4Ghz ram: 4gb 800mhz psu: 500W skjermkort fra: xfx 8600gt xxx 256mb til: xfx 9800gtx+ 512mb men forskjellen var ikke stort. med 8600gt kunne jeg spille low/medium i age of conan, dx9. med 9800gtx+ kunne jeg spille medium/high dx9, setter jeg det høyere lagger det litt for ofte og ligger på rundt 20-25 fps. jeg hadde forventet mer når jeg ikke kjører høyere oppløsning enn 1280x1024 kan det være pga. strømforsyningen? var litt skeptisk da jeg kjøpte det, om 500w var nok. jeg måtte laste ned driveren fra nvidia siden cd-rommen min er litt ute og kjører for tiden, men det skulle vel ikke være problemet? uten spilling, eller hard belasning på kortet, ligger det på rundt 55 grader, under spilling ligger det på 65-70 grader. noen som kan hjelpe? eller kan jeg ikke forvente mer av kortet? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Etter en rask google, ser jeg flere har har dette problemet.1. Hvilket merke er PSUèn?2. Det er ingen andre deler av maskinen som ikke har driver? (tenker mest på chipsett)Jeg ville lastet ned siste driver ifra nvidia sine sider. Videre ville jeg lastet ned driver sweeper ifra guru3d:http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)-download-1655.htmlAvinstaller driverene -> start om -> bruk driver sweeper til å fjerne siste rest av nvidia skjermdriverene -> installer nye drivereKanskje strømforsyningen ikke klarer å levere nok kraft på 12v linja?Kan load temperaturene virket litt vel kjølige? Har du veldig bra luftflow i kabinettet? Om ikke, kan vel dette være en pekepinn på for lite strøm.Om fresh installering av drivere ikke virker ville jeg koblet ut alt unødvendig som trekker strøm. (eks. napp ut strøm ifra overflødige harddisker, prøv kun 2stk ram brikker)På hovedkortet ditt sitter det en rødfarget brikke, som bestemmer om det er "single gpu" eller "dual gpu", sjekk at det er "single gpu" som er vendt innover.Gi tilbakemelding dersom du prøver noe av dette! Lykke til Endret 6. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Kan hjelpe på å klokke opp Quad'n din, gi deg litt mer singel tråd ytelse. Men du har også nForce til Intel så spørsmålet er om det blir en enkel oppgave uten at du havner i BSOD helvetet, verdt å prøve i allefall. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Age of Conan støtter multithread. Tragisk nok så krever aoc forumet at eier spillet for å få aksess, så det er litt vanskelig å få hjelp derfra.Kjør noen 3dmark tester eller noe, og sammenlign med folk som har tilsvarende oppsett.Kommer ikke langt med det hovedkortet der og quad core.Man får kanskje 2,8Ghz - 2,9Ghz stabilt. Endret 6. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
eXclusive1337 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg har tilsvarende oppset: Q6600 @ 2.40 Gainward 9800GTX MSI P7N diamond (780i SLI) 2 GB 800MHz ram 750 watts PSU 500 HD, 7200PRM , 16MB på dette oppsettet scorer PCn rundt 13k på 3DMARK06.. Prøv det... freeverson.. Lenke til kommentar
SindreGB Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 takker for svar genesis: 1. NorthQ 2. jeg vet ikke helt hvordan man sjekker det men har ikke hatt noen problemer med noen driver. står heller ikke i enhetsbehandlingen at det er noen problemer. har riktig nok hatt noen problemer med drivern til det gamle skjermkortet, men det skulle vel ikke gjøre noe. prøvde å ta vekk noe av det som drar strøm, men det ble ikke mye; tok vekk vifta i døra på kabinettet og et par ting jeg tror drar strøm via usb. forskjellen var 0.1 fps i benchmark tilegget i trackmania. det med driver til skjermkortet trur jeg skulle vvære i orden, jeg avinstalerte gamle nvidia driver før jeg installerte den nye og hadde null problemer med det, men har ikke instalert fra cd'en som sagt. så jeg har bare driveren ikke evt. programvare som var med cd'en. brikka på hovedkortet står også riktig. satte opp vifta på skjermkortet fra 30% til 60% og kortet kom aldri over 60 grader load. til forskjell fra mitt 8600gt der tempen varierte fra 45 til nærmere 75 grader(nesten 30 grader), varierer 9800gtx fra 45-60 grader (ikke mer enn 15). er det et tegn på at det er strømforsyningen? hvis du anbefaler sweeper kan jeg fikse det i morra tenker jeg. 007CD: har hørt at 9800gtx krever en del av cpu'en, tenkte først at det kansje var lurt å prøve å overklokke den litt. men så kom jeg på at det var mer naturlig at det var psu'en, så hvis ikke det er den, så må jeg prøve å overklokke den litt. exclusive og genesis: 3Dmark06 er snart ferdig lasta ned, kommer med tall så snart som mulig Lenke til kommentar
SindreGB Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 ok, 11199 3dmark06 score. syns jeg husker mitt 8600gt fikk nærmere 6000, så det var jo litt forskjell. men systemet som var nærmest min score brukte 8800gt, så det burde vel ligget høyere. skal finne ut litt mer, når jeg har tid. takker fortsatt for flere svar Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Riktignok selv om ett spill har flere tråder så hjelper det ofte på med mer ytelse per tråd i allefall når det gjelder skjermkort, spillene har fortsatt en liten vei å gå for å komme skikkelig til livs med flere enn 2 kjerner, men det kommer nok med tid og stunder. Uansett, dessverre som nevnt så er nForce hovedkort EKSTREMT kranglete og knotete å klokke opp, spesielt 6xx serien om du ikke har doktorgrad i BIOS innstillinger, men det kan prøves. Lenke til kommentar
per_andre Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 NorthQ er da ikke ett spesielt bra merke, å som alle vet, ett 9800gtx suger strøm, men hvis grafikkortet ditt ikke hadde fått nok strøm hadde det nok bare skrudd seg av eller restartet pc`en din, så det ligger nok noe i drivere, eller har du på AA\AF osv? hvis du har det skal du nok ikke se bortifra at det er feilen :> Lenke til kommentar
SindreGB Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 (endret) ja, aa og af suger vel gangske mye av grafikken uten at det syntes alt for godt, og siden pc'en ikke har slått seg av el. ,er vel neste trinn å prøve å overklokke cpu'en har vært litt inne i bios tidligere og overklokka ram, og det har gått helt fint. men før jeg gjør det skal jeg fikse cd-rommen min, ++ skal i vært fall skrive her etter overklokkinga hvis ikke dette har en del å si må jeg si meg skuffa over skjermkortet. ps: har 650i hovedkort Endret 14. september 2008 av SindreGB Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Dette med for lite strøm er ikke så alt for dumt. Byttet selv også fra 8600 kort til 9800gtx. Forskjellen er STOR! Men hadde store problemer med 9800 kortet før jeg byttet PSU. Har 5 identiske pcer og problemer var likt på dem alle. Kjører 590 chipset. Prøv og lån en psu fra en kompis eller lignende kan hende du merker store forbedringer. Ett eksempel jeg har er FSX: 8600: 1280X960 low 9800gtx 1280X960 high Alt på vista ultimate 64bit Endret 14. september 2008 av mreinha Lenke til kommentar
SindreGB Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 da vet jeg hva jeg kan gjøre i all fall =) bare det at jeg er litt treg,. men hvordan ble det når du skifta psu da? for det virker som du hadde det samme problemet. aa/af gjorde ikke spesielt mye heller egentlig, kansje 25fps fra 16aa/16af til ingen ting. Lenke til kommentar
per_andre Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg er 99% sikker på at det er strømmen din som er problemet, kjøpe deg en ny PSU og ikke kjøp det billigste! Mvh: Pera Lenke til kommentar
SindreGB Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 jeg er blitt mer og mer sikker på at det er cpu'en, jeg. lå på ca 50 grader load med 8600 gt, med 9800gtx ligger jeg med load på 60-70 grader. i tilegg til at det bråker fra kabinettet når jeg spiller, regner med at det da er cpu vifta som sliter med å holde cup'en kald. når jeg spiller trackmania med ca 20 andre biler kan jeg ligge på ca 40 fps. tar jeg vekk bilene (trykker o) fyker fps'en opp til 60 fps + godt tegn på at det er cpu'en? i så fall kjøper jeg meg en bedre cpu vifte og overklokker cpu'en. sparer en fin lapp hvis dette stemmer Lenke til kommentar
per_andre Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) hvis du sliter med ett psu så problem så for guds skyld ikke overklokk, det er som å runke med sandpapir! hvis du er sikker på at det er cpu så er jeg sikker på at det er psu, for jeg kan 99% garantere deg om det er PSU`n din, en quad-core som blir varm skal ikke ha en dritt på ytelse å si, bortsett fra at den blir varm å kan skru av pcen din( men da skal det skikkelige tempraturer til) Endret 7. oktober 2008 av per_andre Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg tror også at du har et strøm problem Sats heller på å kjøpe ny PSU. Denne feks: OCZ StealthXStream 600 Watt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå