Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skifte servo\dynamo reim..


Zungam

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Fikk problemer med bilen idag..

En honda civic 92-modell lsi hatchback 1,5 liters motor..

 

Tok opp panseret og fant ut at det var to synlige reimer som ikke var der de skulle være for å si det slik...begge to er helt ute av sporene..

Jeg regner med det er servo reimen og dynamo reimen som er hoppet av..altså de er ikke røket...

 

sjekk bilder her:

http://s319.photobucket.com/albums/mm474/bilbaoo/

 

kan noen gi meg en guide for hvordan jeg skal sette på de nye reimene?

Og er det en relativ enkel jobb?

 

Hadde vært kjekt med bilder men en god beskrivelse er jo alltids en god erstatter...

 

Haster da jeg trenger bilen til helgen og ønsker å få det unnagjort før det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytte de er stort sett enkelt og greit. Finn strammeren til reimene, løs den opp og sett de på.

 

Strammeren kan se forskjellig ut fra bil til bil, og på din bil vet jeg ikke hvordan den ser ut. Det kan for eksempel være et hjul festet på en sylinder, eller en mekanisk arm som drar i reima. De har som oftest et eller flere punkter hvor de kan løsnes opp, nok til at du kan dra på plass den nye reima. Kan mange ganger være enklere om dere er 2 som gjør jobben.

Lenke til kommentar

Ta deg en tur på torshov, mekonomen eller biltema. Kjøp Haynes reperasjonshåndbok for din bil (koster ca 250kr), samt ny reim. Da har du alt du trenger for å fikse dette. Noe verktøy er også påkrevet selvsagt.

 

Det er ikke vanskelig, men med haynes boka har du ogs manual til å fikse hva det en skulle være med den bilen i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hvis begge reimene detter av er det vel mulighet for at noe står pal fast. Sjekk at alt går rundt. Ikke tenke på det nedre største hjulet(veiva) den er tung uansett.

 

Stramminga sitter i underkant av servopumpa og på baksiden av dynamoen. Husk at du må løsne alle skruene så servo og dynamoen går løst. Er sånne hjull i reimhjulet på servopumpa så du kommer til den nederste skruen.

 

Faktisk noen av disse hondaene kan være litt knot og bytte reimer på.. Trangt og klønete.

Lenke til kommentar

fikk satt på plass begge reimene, men det ene reimhjulet var veldig løst og helt sikkert åraken til at de datt av...sliter med å få dette reimhjulet( som er festet i enden av veivakselen) skrudd helt av..det skal ihvertfall ikke være så løst...

Lenke til kommentar

Hva har skjedd? har senter bolten løsna? Gått opp i vulkingen?

 

Usikker på om du får av reimhjulet uten og slippe motoren ned. Det kan hende du må fjerne motorfeste på register siden.. Sett jekken med en plankebit på under bunnpanna i såfall.

 

Du får krysse fingra for at det ikke er noe kilespor på veivakselen som har blitt ødelagt!

 

Jeg ville demontert alt ink. registeret for og sjekke at alt er i orden. Sjekke kilesporet på register hjulet er spes. viktig. Spørs hvor løst det er og hva som har skjedd da selvsagt.

Lenke til kommentar
Hva har skjedd? har senter bolten løsna? Gått opp i vulkingen?

 

Usikker på om du får av reimhjulet uten og slippe motoren ned. Det kan hende du må fjerne motorfeste på register siden.. Sett jekken med en plankebit på under bunnpanna i såfall.

 

Du får krysse fingra for at det ikke er noe kilespor på veivakselen som har blitt ødelagt!

 

Jeg ville demontert alt ink. registeret for og sjekke at alt er i orden. Sjekke kilesporet på register hjulet er spes. viktig. Spørs hvor løst det er og hva som har skjedd da selvsagt.

 

Så lenge det ikke er snakk om registerreima så trenger han ikke sjekke dette.

 

Skal heller ikke være nødvendig å måtte ta av reimhjul for å bytte ei drivreim. Det holder å løsne strammeren. (som regel en spennrulle eller dynamo)

Lenke til kommentar

Vel hvis du leste tydligvis ikke posten hans... Reimhjulet på veivakselen er løst!

 

Hvis det er løst er også reimhjulet til register reima løst. De sitter festa med samme bolt og enda værre hvis de reimhjulene sitter skrudd sammen med 4 skruer rundt senterbolten.

 

Kilesporet på register reimhjulene pleier ikke være store akkurat så en 2mm glippe er nok til og vri ifiller alt og ødelegge veivakselen.

 

Dette har jeg sett på Honda vtec motorer 2 ganger før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...