ilovebrownies Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Dette er kanskje et veldig lite problem, men det er vanvittig frustrerende. Hver gang jeg starter maskinen så er tastaturet satt til Amerikansk layout selv om det kun er Norsk på lista i System->Preferences->Keyboard. Det er lett å få det Norsk igjen, jeg bare legger til et nytt layout, så funker det. Siden maskinen ofte står på lenge så glemmer jeg dette problemet, helt til jeg skal skrive rett etter å ha slått den på da Noen som vet om en løsning på dette? Jeg har Ubuntu 8.04 forresten. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Tror jeg hadde det samme problemet i 8.04b2, og jeg mener det ordnet seg ved å la engelsk være i listen, men ligge som nummer to (norsk er dermed default). Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Du må fjerne det Engelske tastaturoppsettet fra listen. Den fungerte helt flott med meg Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Det hjelper ikke Equerm. Som jeg skrev i den første posten, dette skjer selv om jeg kun har norsk på listen. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ikke gjør dette før du får bekreftet fra flere hold om det er lurt å utføre: # dpkg-reconfigure xserver-xorg Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ta backup av /etc/X11/xorg.conf og så kan du kjøre den kommandoen, om alt går galt så starter du i gjenopprettingsmodus og legger tilbake backupen Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Finner du Option "XkbLayout" "no" et sted i xorg.conf? Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Ah, TheMaister, takker og bukker. Det står nemlig "XkbLayout" "us". Antagelig fordi jeg har Ubuntu på engelsk, men jeg valgte jo Norsk tastatur da jeg installerte. Hmm jaja Edit: Forresten, xorg.conf blir vel ikke endret ved oppstart eller noe sånt? Endret 12. september 2008 av ilovebrownies Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Tror ikke Xorg blir endret ved oppstart nei. Jeg kjører ALT på engelsk her... dvs. at jeg har alle programmer på engelsk uten språkpakkestøtte. Det eneeste jeg gjorde var å sette opp norsk tastatur, men tror det skjedde UNDER installasjonen. Fungerer prikkfritt. P.S. Flott at du fikk det til, med litt hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå