Miamaria Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Nå har jeg lest og lest, for å finne ut hva jeg skal kjøpe til mitt Canon EOS 450D. I en tråd her ble det anbefalt canon 55-250mm f4-5.6 IS objektiv både til 400D og 450D - men på MPX.no når jeg ser på objektiver, så står ikke 450D blant apparatene dette objektivet skal passe til? Finnes det flere som heter det samme? Og om det passer til 450D likevel, lurer jeg på om det fortsatt er det man vil anbefale, eller er det kanskje kommet andre som også kan være smart å vurdere? - Jeg har kit-objektivet, men har tenkt å skaffe meg litt mer. Blant annet funker det dårlig å ta nærbilder av blomster med dette apparatet, og det er jo noe jeg liker godt. Veldig mye spennende farger og mønstre inni blomster. Jeg vil også helst kunne gjøre dette på en overskyet dag, slik at apparatet er mulig å bruke også en dårlig sommer... Så jeg må ha noe macrogreier, antar jeg. Og kanskje en mellomring til det, sa en kollega kunne være kjekt å ha. Men macro har jeg lest meg helt blind på her, noen som har gode forslag? Og så vurderte jeg altså det 55-250mm, dersom det passer til dette apparatet likevel, for å kunne ta bilder på litt lenger avstand, uten at alt blir små prikker. Hva tror dere? (Hvis noen finner noen tråder her som er å foretrekker framfor andre må dere gjerne linke. Jeg har ikke blitt særlig god på å søke her inne ennå, jeg finner veldig mye vissvass for hver tråd som er fornuftig.) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Alle EF og EF-S objektiver passer til 450D, så det er ingen problemer selv om MPX ikke har fått det med seg. Til macro, så er det flere å velge imellom. f.eks. Canon EF-S 60mm f/2.8 macro som selges til en hyggelig pris. Hvis du ønsker å fotgrafere insekter også; så kan det være en ide å gå for lengre brennvidder. F.eks. Tamron 9mm f/2.8 macro eller Sigma 105mm f/2.8 Macro Tom Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 9mm macro - jeg vil ha en sånn:p EF-S 55-250mm har meget godt rykte på seg, ja. Prisen er heller ikke avskrekkende. Neste steget opp som er verdt prisforskjellen blir vel Canon 70-200L F/4 med eller uten IS, avhengig av behov. For blomstermakro er Canon EF-S 60mm et utmerket valg, samtidig som det er en veldig anvendelig brennvidde for crop kamera. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Hei Miamaria..så fint at du har funnet veien inn hit da, så blir det flere som sjonglerer mellom Hagegal og her. Her er det i hvert fall god hjelp å få, det har jeg erfart. Det meste jeg har lært om fotografering hittil har vært gjennom forumet her, og bildekritikken. Alt utstyret jeg har kjøpt til mitt EOS 400D har jeg også fått tips om her. (Det passer også til 450D). Og jeg vet hva du skal fotografere, så det viktigste blir nok Macro objektivet for deg også.... Her er noe av mitt utstyr som jeg er meget godt fornøyd med: Canon EOS 400D Canon EF-S 18-55mm Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro..denne var god, men jeg har solgt den og kjøpt 60mm Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS (Tele) Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (vidvinkel) Tamron SP AF 17-50MM F/2.8 XR Di II LD med solbeskytter Canon Speedlite 430EX Remote Controller EOS RC-1 Velbon Sherpa 600R fotostativ 162cm, 2,1kg Velbon RUP-43 Monopod (kr.399) (greit å ta med på tur) LowePro Micro Trekker 100 (Fotosekk) Lowepro Rezo TLZ 20 (Fotoveske) Tamrac Express pack 8 (Fotosekk) Minnekort: Copact Flash SanDisk Ultra II 2.0GB Minnekort: Copact Flash SanDisk Ultra II 4.0GB RandiA Endret 12. september 2008 av RandiA Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 (endret) RandiA, jeg spurte i privatmeldingen om hvorfor du foretrakk 60mm foran 50mm, men det er jo kanskje bedre om du svarer her på forumet, sånn at eventuelle andre som lurer på det samme kan få se svaret. Ellers takk alle sammen for hjelp! Da har jeg omtrent bestemt meg for den 55-250mm, og så er jeg litt usikker på makro. Det var det med de fluene, det er jo typisk om jeg skulle kjøpe en 50 eller 60-mm, og så få veldig lyst til å avbilde fluer... Må tenke litt mer gjennom det, men heller imot 60-mm. Endret 10. september 2008 av Miamaria Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Ellers takk for hjelp, da har jeg omtrent bestemt meg for den 55-250mm, og så er jeg litt usikker på makro. Det var det med de fluene, det er jo typisk om jeg skulle kjøpe en 50 eller 60-mm, og så få veldig lyst til å avbilde fluer... Må tenke litt mer gjennom det, men heller imot 60-mm.Til fluer vil du ha lang brennvidde, helst lenger enn både 50 og 60mm, vår "flueekspert" på forumet, Mr. Olsen bruker 150mm, og jeg tror ikke jeg vil anbefale deg mindre enn det. 100mm kan gå, men da må du være meget tålmodig... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Miamaria, du fotograferer mest planter og da er 60mm greiest etter det jeg har forstått etter hvert, (billigere også), og fluer sitter ganske rolige og kan fint fotograferes med 60mm...la Marius/Mr.Olsen ha fluene sine i fred, så holder vi oss til de søte blomstene vi ... 50mm var OK, som sagt, tok bra macro med den, men med 60mm får jeg 1:1 "fullmacro" og slipper å stikke nesen helt oppi blomsten. (Vel, det var litt morsomt det også med den 50mm, og du har jo Liveview og da er det ikke så komplisert å måtte være så nær)...tror også den 60mm gir enda skarpere bilder ja... RandiA Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Miamaria, du fotograferer mest planter og da er 60mm greiest etter det jeg har forstått etter hvert, (billigere også), og fluer sitter ganske rolige og kan fint fotograferes med 60mm...la Marius/Mr.Olsen ha fluene sine i fred, så holder vi oss til de søte blomstene vi ... 50mm var OK, som sagt, tok bra macro med den, men med 60mm får jeg 1:1 "fullmacro" og slipper å stikke nesen helt oppi blomsten. (Vel, det var litt morsomt det også med den 50mm, og du har jo Liveview og da er det ikke så komplisert å måtte være så nær)...tror også den 60mm gir enda skarpere bilder ja...RandiA Jeg bruker ikke Liveview, jeg. Foreløpig. Jeg synes det er litt juks. Derfor ser jeg litt morsom ut når jeg har brukt speilrefleksen en stund, og så skal jeg ta bilde med Ixusen, og tar det opp til øyet... Men der er jo ikke noe tittehull... Dette er spennende. Bare synd jeg ikke komlet meg til å skaffe apparatet tidligere, nå går det jo mot vinter og da tar jeg ikke like mange bilder. (Det går jo selvsagt an å endre på, forsåvidt...) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Miamaria, du fotograferer mest planter og da er 60mm greiest etter det jeg har forstått etter hvert, (billigere også),Forskjellen til rundt 100mm er ikke så stor, i hvert fall ikke Tokina 100mm, Tamron 90mm og Sigma 105mm. Canon sin er litt dyrere, men har fordeler som USM og intern fokus. Men EF-S 60mm er som alle makroobjektiver svært godt, så det er ikke noe dårlig valg. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Nå har jeg fått et tips nettopp, om et som heter Tamron AF 28-300mm F3,5-6,3 Di VC XR, er det noen som kjenner til den? Kan den være noe? Den skulle visst ha kommet bra ut i en test jeg ikke har lest ennå. (Men det var jo annet tall på den?) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Nå har jeg fått et tips nettopp, om et som heter Tamron AF 28-300mm F3,5-6,3 Di VC XR, er det noen som kjenner til den? Kan den være noe? Den skulle visst ha kommet bra ut i en test jeg ikke har lest ennå. (Men det var jo annet tall på den?)Den vil ikke være spesielt godt egnet til ditt kamera, det er et objektiv som er tilpasset kameraer med større sensor. Tror 55-250IS er bedre egnet for deg, alt i alt. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja, Miamaria, har lest den testen jeg også..og vurderte den. Men du dekker jo 28-50 med den normalzoomen din. Etter diskusjoner her, kjøpte jeg Canon EFS 55-250mm, og den har IS også. Synes det var et kjempebra valg. (Selv om DigitalFoto hadde noe spesielle tester her på den Tamron) RandiA :!: :!: Der fikk du omtrent samme svaret fra k-ryeng...mangler ikke på hjelp her ser du.. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Nå har jeg fått et tips nettopp, om et som heter Tamron AF 28-300mm F3,5-6,3 Di VC XR, er det noen som kjenner til den? Kan den være noe? Den skulle visst ha kommet bra ut i en test jeg ikke har lest ennå. (Men det var jo annet tall på den?) Det er ikke et objektiv jeg vil anbefale. Den er grei nok; men er egentlig beregnet til analoge kameraer og digitale kameraer med full-format sensor (24x36mm). Det blir for lite vidvinkel til at du kan bruke det som et allround objektiv, og med et så stort zoom-område, så vil det være litt for mye kompromisser i tele-området. Så vidt jeg vet, så er det vel kun i Digital Foto at objektivet har fått en god test; og det er et blad hvor testene bør leses med en stor del skepsis. Tamron'en er vel også dyrere enn Canon's EF 55-250mm IS. Tom Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Ja jeg skal ikke klage på at det objektivet som er dyrere, ikke er å anbefale. Passer meg i grunnen fint, det. - Men hva med sånne mellomringer? Er det noe jeg bør kjøpe når jeg først handler? En på jobben har sånn og synes det var veldig kjekt. Men han har litt (veldig) mer peiling enn meg altså, så det kan være han har mer vett på å bruke sånne ting. Bør kanskje søke og se om det står noe her inne et sted... Det får bli når jeg har mer tid. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg tror at kan vente med mellomringer. Med mellomringer så får du veldig liten dybdeskarphet,og det er ikke alltid det passer. Særlig hvis du primært skal ta bilder av blomster. Tom Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hovedpoenget med mellomringer er å få kortere nærgrense - og dermed større forstørrelse - på et objektiv. Jeg tror du vil finne at 1:1 (som de overnevnte makro-objektivene tilbyr) er mer enn nok. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Hvordan vil da en sånn mellomring fungere sammen med kit-objektivet? Vil det kunne fungere som en slags makro light med maks zoom på? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvordan vil da en sånn mellomring fungere sammen med kit-objektivet? Vil det kunne fungere som en slags makro light med maks zoom på? Det kan det gjøre. Det er en del old-timers der ute som kombinerer mellomringer med 50mm fast optikk (som var typisk normal i gamledager) Tom Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 He he he, det skal jeg kalle ham, "old-timer". Jeg lurer nemlig på om ikke det var akkurat 50 han har den sammen med. Lenke til kommentar
Rorleggern Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Låner tråden din litt noen som har linker til hvor man får kjøpt disse? Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS (Tele) Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (vidvinkel)Er ikke dette et IS-objektiv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå