Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Noe av huset mitt har blindkjeller, uten tilgang eller inspeksjonsluke (det er under en gammel del av huset). Ifm rehabilitering av 1. etg i fjor ble gulvet åpnet, og undersøkelse av kjelleren viste at alt var tørt og fint. Blindkjelleren har 2-3 ventiler i den eneste ytterveggen (de 3 andre veggene er mot kjelerrom). Hele huset har ny drenering, og det er ingen utlufting fra blindkjelleren. Nå er gulvet lukket igjen, men jeg har mulighet til å legge en utlufting fra blindkjelleren til over tak via et ledig lufteløp i pipen. Slik det er nå, er alle ventilene i samme høyde (pga lav mur), slik at de ikke blir noe særlig naturlig utlufting gjennom blindkjelleren. Som nevnt har dette ikke vært noe problem, men bør jeg lage en utlufting over tak? Dette er mulig på motsatt vegg av der ventilene er, slik at dette vil gi god utlufting i hele blindkjelleren. Med for eks et 5 cm plastrør? Bør jeg gjøre dette? Eller er det gode grunner til at jeg IKKE bør gjøre dette. Lenke til kommentar
Kongen av Lassa Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hvor bra er det isolert mot blindkjelleren fra rommene rundt? Ser for meg at du kan tape litt varme hvis det alltid er full gjenomtrekk og det ikke er skikkelig isolert. Lenke til kommentar
zennox Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det lukter Fritzl lang vei Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvor bra er det isolert mot blindkjelleren fra rommene rundt? Ser for meg at du kan tape litt varme hvis det alltid er full gjenomtrekk og det ikke er skikkelig isolert. Hele kjelleren er u-isolert, både i yttervegg og mellom blindkjeller og kjellerom. Den er kun benyttet som lagerrom bortsett fra et rom som er vaskerom. Det blir stort sett ikke under +5 om vinteren. Jeg tenkte å legge et rør fra blindkjelleren til pipeløpet, slik at det ikke blir gjennomtrekk i den delen av kjelleren som har rom. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det lukter Fritzl lang vei Bare fordi ordet kjeller ble nevnt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Det lukter Fritzl lang vei Bare fordi ordet kjeller ble nevnt? zennox er sikkert bare misunnelig fordi han ikke har en kjeller, eller kanskje han er oppvokst, eller selv bor, i en. Er det flere som har nyttige innspill? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå