Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt nettverk, går berserk snart. Router eller ISP?


Anbefalte innlegg

Har hatt en god del problemer på vårt hjemmenettverk i det siste.. Det er USANNSYNLIG tregt!

 

Bare det å gå inn på diskusjon.no kan ta opp til 1-2 minutter, noe som er håpløst. Jeg har prøvd å bruke pakkesniffer for å sjekke etter unødvendig trafikk, men finner ingenting etter at jeg fjernet de åpne portene til en gammel webserver jeg hadde.

 

Jeg kan pinge routeren og får 1ms, 0% tap. Kan også pinge vg.no med 0% tap og 60ms gjennomsnittlig.

Mistenker Saltenbredbånd for å fucke nettet vårt, siden dette har vedvart gjennom 3 bytter av router.

 

Noen måter å teste teorien min om at det er ISP som lurer oss?

 

Edit: har forresten 50 MS i Lord of the rings online, noe som er meget bra for et MMO.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

195.159.0.100 er DNS til Powertech som kan brukes av andre.

Denne kan du legge inn som DNS1 på PC under der du legger inn ipadresse (Nettverk, TCP/IP).

 

Et annet spørsmål er om du laster ned med normal hastighet (f.eks på speedometer).

 

En måte å sjekke om det er DNS som er problemet er å åpne ipadressen i stedet for navnet til nettstedet.

Du kan jo prøve http://vg.no og http://193.69.165.21 for å se om det er noen forskjell.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Har du sjekka om det er en av de andre maskinene på hjemmenettet ditt som gjør at det går tregt?

Har du samme problemer på alle PC'ene?

 

Plugg en av maskinene rett i routeren/modemet du har fått fra ISP slik at den er den eneste som er koblet på nettet og sjekk om du har samme problemene da. Hvis problemet forsvinner er det en av dine egne PC'er som føkker opp og du må fikse det selv. Hvis det fortsetter er det ISP som må fikse.

Lenke til kommentar

Bilde fra pinging;

 

 

Pingen ser helt greit ut, og nettet er sånn passe nå. Kan hende ISP har hatt problemer i en periode, men kan være så mye rart som forårsaker dette..

 

Ping er grei overalt, spill etc. Mens nettet kan være dritt tregt.

 

Edit: angående andre pcer i nettverket; de er ikke ofte brukt, så det er så og si bare min som er på og bruker nettet.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Bruker sjeldent torrent program, og de andre i familien vet ikke hva det er.

 

De gangene jeg bruker torrent kan jeg såvidt bruke nettet til annet, så en redusering i antall tilkoblinger hadde vært kjekt.

 

Men hittill i dag har nettet vært nogen lunde stabilt, håper det holder seg slik.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...