Gå til innhold

SLI-klar PC til 8-9000

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge meg PC for første gang. (Ooo, skummelt.) Har satt sammen en handlevogn. Grunnen til at jeg har valgt Nvidia-chipset og -grafikkort er at jeg har et par 3D-briller fra eDimesional som ikke samarbeider spesielt bra med ATI. (Nvidia har egne stereo-drivere.) Jeg har planer om å sette inn et ekstra grafikkort i SLI om noen måneder når prisen på kortet har dalt litt.

Har gjerne tenkt å overklokke litt. Hørt at E8500 skal være en bra overklokker, men har også hørt om noe overklokkingsproblemer med akkurat den CPU-en og hovedkortet jeg har valgt. Se her. Ellers ser det jo ut som et veldig bra hovedkort til prisen. En annen bra anmeldelse her. Skryter av veldig bra overklokking, men der er det ikke brukt en E8500. Ville det hjulpet å bruke en E8400 i stedet (som foreslått i konklusjonen på den første sida jeg linka til)? Noen som vet mer om denne problematikken? Kan jo være noe BIOS-trøbbel som har blitt retta opp siden...

Et annet spørsmål: Så vidt jeg har skjønt, følger det ikke med vifte til CPU-kjøleren jeg har valgt. (Valgte den pga veldig gode testresultater.) Må jeg kjøpe en egen vifte til å feste på kjøleren? Har noen evt forslag til hva jeg bør kjøpe da?

Forresten, er kjøleren for stor til å passe i kabinettet?

Ellers kommentarer/endringsforslag? Føler det ble en veldig fin pris på den pakka.

Endret av Samilainen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan fortelle meg om Noctua NH-U12-kjøleren får plass i det systemet jeg har tenkt å bygge? (Kabinett: Antec Nine Hundred, hovedkort: MSI P7N SLI Platinum)

Har selv en Noctua NH-U12 og Antec 900, den passer akkurat :p Hvis du montere den slik at viften på den blåser oppover. Jeg måtte også fjerne det ene hjørne på side-panel viften for at den skulle få plass.

Jeg ville også skiftet HK til eVGA 750i FTW når du først går for et Nvidia basert HK.

Lenke til kommentar
Bare personlig bruk, har ikke hatt noe problem med det. Det er stabilt, funker fett og lett å overklokke på, kjører Q9450 på 3,6 uten problemer :)

Ja, etter et kjapt søk i google, fant jeg en drøss med meget positive tester av eVGA 750i FTW. I følge testene skal kortet også være billig (ca 190 USD). Det burde jo tilsvare rett i underkant av 1000 NOK. Kortet finnes av en eller annen grunn ikke i prisguiden, selv om det finnes i norske nettbutikker, men til hvilken pris? Det koster jo over 1400 kr! Hva er grunnen til denne vanvittige overprisinga? Kan jo nesten kjøpe et 780i-kort til den prisen (og det skal jo være et dyrere og bedre kort, retta mot entusiaster). Betalte du så mye for det?

Lenke til kommentar
Ja, etter et kjapt søk i google, fant jeg en drøss med meget positive tester av eVGA 750i FTW. I følge testene skal kortet også være billig (ca 190 USD). Det burde jo tilsvare rett i underkant av 1000 NOK. Kortet finnes av en eller annen grunn ikke i prisguiden, selv om det finnes i norske nettbutikker, men til hvilken pris? Det koster jo over 1400 kr! Hva er grunnen til denne vanvittige overprisinga? Kan jo nesten kjøpe et 780i-kort til den prisen (og det skal jo være et dyrere og bedre kort, retta mot entusiaster). Betalte du så mye for det?

Ja jeg betalte litt over 1300 mener jeg, og 750i FTW er også rettet mot entusiaster. Sånn jeg ser det hvis du ikke skal a 3 way sli kjøper du 750i og 780i hvis du skal ha 3 kort bare min mening da :)

FYI det finnes også FTW versjoner av 780i og 790i begge fra eVGA.

Endret av Subzero245
Lenke til kommentar

Ja, veit at FTW-serien er litt dyrere, men det var voldsomt... 450 kr mer enn et "vanlig" 750i til ca 850. Men ser at overklokkingsmulighetene skal være helt enorme, og ytelsen var i praksis like bra som 780i, så det er kanskje verdt det. Venter uansett et par uker til før jeg bestiller, siden det nå kommer nye og bedre GTX 260-kort.

Har bytta ut Noctua-kjøleren med OCZ Vendetta 2. Har lest noen meget positive reviews av den. Spørsmål: OCZ Vendetta 2 er mindre enn Noctua NH-U12P i to dimensjoner, men litt større i en. (120 x 50 x 159 mm på OCZ og 71x126x158 mm på Noctua. Hvilken av dimensjonene var det som var kritisk i oppsettet ditt? Får jeg greit plass til OCZ-kjøleren i Antec Nine Hundred?

Lurer også litt på minnet. Har hastigheten på RAM-brikkene mye å si? Hovedkort av typen 750i støtter kun DDR2 opp til PC6400, så vidt jeg kan se. Er det mye ytelse å hente i å bruke et bedre hovedkort sammen med raskere minne? (Edit: Det går tydeligvis fint å overklokke minnet med eVGA 750i FTW, så da er det sikkert ikke så dumt å kjøpe PC2 8500-minne uansett?)

Og når det gjelder SLI: Nvidia anbefaler at man ikke bare bruker SLI-hovedkort, men også SLI-ready minne og PSU. Hva ligger egentlig i dette? Kan jeg risikere at "vanlig" minne ikke vil fungere når jeg kjører SLI? Hva med PSU-en? (En PSU på 750 W burde vel klare 2 stk GTX 260 greit?)

Takk for alle svar!

Endret av Samilainen
Lenke til kommentar
Har bytta ut Noctua-kjøleren med OCZ Vendetta 2. Har lest noen meget positive reviews av den. Spørsmål: OCZ Vendetta 2 er mindre enn Noctua NH-U12P i to dimensjoner, men litt større i en. (120 x 50 x 159 mm på OCZ og 71x126x158 mm på Noctua. Hvilken av dimensjonene var det som var kritisk i oppsettet ditt? Får jeg greit plass til OCZ-kjøleren i Antec Nine Hundred?

det var bredden og siden den er mindre på OCZ så skulle det være plass :)

Lurer også litt på minnet. Har hastigheten på RAM-brikkene mye å si? Hovedkort av typen 750i støtter kun DDR2 opp til PC6400, så vidt jeg kan se. Er det mye ytelse å hente i å bruke et bedre hovedkort sammen med raskere minne? (Edit: Det går tydeligvis fint å overklokke minnet med eVGA 750i FTW, så da er det sikkert ikke så dumt å kjøpe PC2 8500-minne uansett?)

Jeg kjører Corsair dominator 8500 på FTW versjonen ikke noe problem, du må bare sett brikkene til riktig hastighet og timings i BIOSen

Og når det gjelder SLI: Nvidia anbefaler at man ikke bare bruker SLI-hovedkort, men også SLI-ready minne og PSU. Hva ligger egentlig i dette? Kan jeg risikere at "vanlig" minne ikke vil fungere når jeg kjører SLI? Hva med PSU-en? (En PSU på 750 W burde vel klare 2 stk GTX 260 greit?)

Takk for alle svar!

Her er listen over SLI certified PSUs http://www.slizone.com/object/slizone_build_psu.html

Vet ikke så mye om minne men tror nok ikke det skal være nødvendig å kjøpe SLI ready ram :)

Kan bare nevne at en ny GTX 260 versjon slippes nå

BFG OCX MaXCORE (review)

Endret av Subzero245
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...