Gå til innhold

Smykker med symboler - hva bety det for deg?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg undres. Jeg skjønner hva et kors rundt halsen betyr for en kristen, men jeg vil gjerne høre mer nøye samt kanskje fra ateister.

Her er noe jeg har:

7stjerne_min.jpg

Ei sjustjerne - et heptagram. Vanlige folk vil ta dette for et eller annet "sattanisst"-symbol, mens katolikker vil ta det som et meget hellig symbol:

The heptagram is also used in Christianity to symbolize the seven days of creation and became a traditional symbol for warding off evil, thus the reason that most sheriff's badges are first heptagonal shaped.

For meg betyr denne stjernen ingen av delene. Sju kan bety så mangt, men jeg har for det første tillagt det en mening med ukedagene. De syve taggene er en dag hver. Siden jeg har en viss form for synestesi, har jeg laget meg et bilde av hvilke dager som er hvor på symbolet. Men den viktigste betydingen av dette symbolet er at det er den såkalte "alvestjernen", som for meg blir et symbol på fantasien. Jeg er en stor beundrer av menneskets fantasi, og vår evne til å "skape" verdener langt unna vår egen. Jeg må nok innrømme at det er min måte å "rømme" fra virkeligheten på. Noen ber til Gud, mens jeg blir oppslukt i en fantasiverden i blant. Dette kan ha mye med å gjøre at jeg også skriver fantasilitteratur, og skaper mitt eget univers igjennom dette. Jeg elsker det.

Så, Noen av dere som har et spesielt smykke dere holder kjært? Jeg hadde opprinnelig et smykke som var min mors, som betydde utrolig mye for meg (Hun døde av kreft), men jeg fant ut at det kanskje så litt merkverdig ut å gå rundt med damesmykke på ungdomsskolen, så jeg har lagt det trygt forvart i et lite skrin. Likevel har det stor personlig betydning.

Jeg har sett mange moderne... skal jeg si, ateister? Som mener at slike ting er latterlig å "holde kjær". Som ikke skjønner vitsen i å kjøpe en pen utgave av bøker man liker, når man kan få pocket-utgaven.

Hva mener dere om betydningen av smykker? Gir dere faen hvilken symbolsk verdi det har, eller har det en spesiell mening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan bli interessant, gleder meg til å følge med :)

Selv ser jeg absolutt verdien av fine og sentimentale ting, fullstendig uavhengig av (a)teisme.

Jeg ser ikke hvordan det å ha Shakespeares samlede innbundet i skinn fremfor på gråpapir har noe med metafysikk å gjøre?

Lenke til kommentar

Ikke noe smykker her i gården. Var litt pentagrammer og oppnedkors før i tiden, men er vel litt for gammel til slikt nå. Pentagrammet er uansett uaktuelt fordi det er en del av en ideologisk pakke, mens oppnedkorset i det minste ikke sier så mye mer enn at man er mot kristendommen.

Men, det er greit å la meg selv tale for meg selv i stedet for symboler som gir folk alskens assosiasjoner som jeg selv ikke vil assosieres med. Jeg er hverken satanist eller newager, eller noe slikt og styrer dermed unna den symbolikken som den typen mennesker foretrekker.

Lenke til kommentar

Ikke jeg heller.... Enig med Strappado der. Jeg har ørering og et vanlig sølv kjede uten smykke og det holder for meg. :)

Opp-ned kors og slikt blir litt for ekstremt for meg...

Har lakkert panseret på vanen min med et flott motiv med en brennende kirke og hele tilbehøret...... he he. )Kødda bare!)

Lenke til kommentar
Hadde Jesus levd i vår tid, ville kristne gått rundt med små elektriske stoler rundt halsen.

:D

Den var drøy.

Neida, det er også et tortur instrument.... Kristendommen er faktisk alene om å ha et tortur instrument som symbol på sin tro.... :D Og hadde de funnet på kristendommen i dag... vel, hvem vet, kanskje de hadde hatt små tanker eller atom bomber rundt halsen? Eller kanskje en minimodell av partikkel akseleratoren i CERN? :p

Lenke til kommentar
Hadde Jesus levd i vår tid, ville kristne gått rundt med små elektriske stoler rundt halsen.

Den var drøy.

Neida, det er også et tortur instrument.... Kristendommen er faktisk alene om å ha et tortur instrument som symbol på sin tro.... :D Og hadde de funnet på kristendommen i dag... vel, hvem vet, kanskje de hadde hatt små tanker eller atom bomber rundt halsen? Eller kanskje en minimodell av partikkel akseleratoren i CERN? :p

Betyr ikke krusifisere for å torturere?

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Den var drøy.

Det er ikke noe som heter "krusifisere", det heter korsfeste på norsk.

"Crucifixion (from Latin crucifixio, noun of process crucifixio, from perfect passive participle crucifixus, fixed to a cross, from prefix cruci-, cross, + verb ficere, fix or do, variant form of facere, do or make )"

Cruci=kors, fix=feste.

Korsfeste betyr altså ordrett "å feste til kors".

Lenke til kommentar
Den var drøy.

Mja, korset som tortur- og henrettelsesinstrument, det kan jeg gå med på. Da er den ikke (for) drøy. Men vi tar da visselig ikke livet av religiøse skrullinger i dag. Tror jeg da. :p

Det var vel det jeg reagerte på.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Den var drøy.

Det er ikke noe som heter "krusifisere", det heter korsfeste på norsk.

"Crucifixion (from Latin crucifixio, noun of process crucifixio, from perfect passive participle crucifixus, fixed to a cross, from prefix cruci-, cross, + verb ficere, fix or do, variant form of facere, do or make )"

Cruci=kors, fix=feste.

Korsfeste betyr altså ordrett "å feste til kors".

Ja jeg tenkte på det engelske orde crusifie, takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, litt utpå vidda, men ikke langt inni Hedmarken.

Men for å vri tilbake til symboler i smykker og pynt.

Korset rundt halsen blir mer enn annet brukt som dekor, men det er fortsatt noen mennesker som går med et kors fordi det har en symbolsk betydning. Nå er det forresten ikke korset, men hva som skjedde med Jesus da han hang på korset og grunnen til at han hang på korset som betyr mest for kristne. Jeg tror ikke det er mange mennesker som har et kors i et smykke fordi folk ble drept og torturert på de mest grusomme måter på et slikt et for lenge siden.

Det beste må vel være å kombinere et allment kjent symbol med noe personlig. Jeg har for eksempel en gullfisk rundt halsen. Mange tror at dette er en "kristen fisk", og det kan de få lov til å tro. Jeg har nesten sluttet å gå med kors fordi så mange ikke legger noe i det.

Men fisken har også en personlig betydning for meg. Den har en personlig tilknytting til mine venner, meg selv i mine beste år (ungdomsårene jeg er i og noen jeg nettopp har forlatt) og en god del intern humor mellom meg og mine beste venner. I tillegg har jeg laget fisken selv i Fimoleire, noe jeg liker å holde på med. Det gjør meg litt stolt når folk sier: "Søt fisk" og jeg kan svare: "Takk, jeg har laget den selv".

Dette ble en meget vellykket kombinasjon mellom et allment kjent symbol og et personlig symbol. Jeg har faktisk gått med smykket sammenhengende i nesten to måneder. Min forrige rekord var to uker, ettersom jeg meget sjeldent bruker smykker.

Men det jeg skulle si handlet egentlig ikke om meg, det var en meget lang historie for å illustrere hva jeg mente. Og så rota jeg meg (som vanlig) bort på veien.

Så hvis dere tok poenget mitt: En blanding mellom et allment symbol, altså noe de fleste forbinder med nogenlunde det samme, og et personlig symbol, noe som har en personlig betydning for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...