Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

High-input for effekttrinn.

blackburn

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde en tabbe da jeg kjøpte ny head-unit i sommer.

Pioneer spilleren er fin å se på og spiller bra, MEN den har ikke linjeutgang(RCA).

Dette betyr at jeg må benytte effektrinn med mulighet for high-input.

Har noen erfaring med om dette fungerer bra?

Strekkes det bare ledninger fra høyttalerutgang på head-unit rett inn i effektrinnet, eller må dette innom en omformer av noe slag?

Mener også jeg så det var flere enn 4 tilkoblinger i kontakten for high-input på en forsterker, er det andre ting som også må kobles her eller holder det med høyttalerutgangene?

Blackburn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener også jeg så det var flere enn 4 tilkoblinger i kontakten for high-input på en forsterker, er det andre ting som også må kobles her eller holder det med høyttalerutgangene?
Ofte må isåfall "Pin5" kobles til Jord, mens de andre fire er til Pluss og Minus fra et par høyttalerutganger. Varierer noe dette, så det vil uansett fremgå av monteringsanvisningen til forsterkeren hva som skal kobles.

Ellers finnes det da vanlige konvertere som kobles på høyttalerutgangene, og gir deg et par vanlig RCA/Phonoutganger...:

FGA22HQTransmedia.jpg

FGA22Transmedia.jpg

Lenke til kommentar
Ofte må isåfall "Pin5" kobles til Jord, mens de andre fire er til Pluss og Minus fra et par høyttalerutganger. Varierer noe dette, så det vil uansett fremgå av monteringsanvisningen til forsterkeren hva som skal kobles.

Ellers finnes det da vanlige konvertere som kobles på høyttalerutgangene, og gir deg et par vanlig RCA/Phonoutganger...:

Hva med kvaliteten?

Er det mye dårligere lydkvalitet enn om det var linjeutgang på spilleren?

Vil overgang til phonoplugger gi noen gevinst lydmessig?

Blackburn

Lenke til kommentar
Nei, men det øker utvalget av mulige forsterkere til 100%. Slett ikke alle forsterkere som har HøyNivå-inngang, men med en slik kan du bruke enhver. Forøvrig samme teknikk i en slik konverter som i en forsterker med HighInput.
"Mye" er å overdrive. Lyden må først innom den forsterker-IC-chip'en i spilleren, så den vil være en flaskehals i systemet, men har liten tro på at du vil høre forskjellen i praksis, da må du ha gode høyttalere og gode forsterkere... det er nok av andre problemer i en bil da når det gjelder å få god lyd. :)
Lenke til kommentar
Nei, men det øker utvalget av mulige forsterkere til 100%. Slett ikke alle forsterkere som har HøyNivå-inngang, men med en slik kan du bruke enhver. Forøvrig samme teknikk i en slik konverter som i en forsterker med HighInput.
"Mye" er å overdrive. Lyden må først innom den forsterker-IC-chip'en i spilleren, så den vil være en flaskehals i systemet, men har liten tro på at du vil høre forskjellen i praksis, da må du ha gode høyttalere og gode forsterkere... det er nok av andre problemer i en bil da når det gjelder å få god lyd. :)

Takker for svar :-)

Skaffer meg en slik overgang og kutter ut høyttalerne i hattehyllen til fordel for en sub m/effekttrinn.

Blackburn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...