breial Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Tjo! Trenger litt hjelp med programmeringen her! Jeg skal lage et program som omgjør sekunder til år, måneder, dager, timer og sekunder og vi skal bruke modulus (rest (%)). først skal vi omgjøre sekundene til år og resten til måneder også videre. import java.util.*; public class Oppgave4 { public static void main(String [] args) { Scanner input = new Scanner(System.in); System.out.print("Skriv inn antall sekunder: "); double tid = input.nextDouble(); double aar = double maaneder = double dager = double timer = double minutter = double sekunder = System.out.print("TRENGER HJELP!!!!"); } } Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Litt tips om hvordan jeg ville gjort det, muligens ikke den beste måten, men hvertfall sånn jeg tenker: 1) Sjekk hvor mye du får i rest etter en sekunder % 60 og legg disse i sekunder. Deretter legger du resterende sekunder / 60 i minutter. Da har du regnet ut korrekt antall sekunder du får fra inputen, og resten ligger da i minutter. 2) Sjekk hvor mye du får i rest etter en minutter % 60 og legg disse i minutter. Deretter legger du resterende minutter / 60 i timer. Da har du regnet ut korrekt antall minutter fra inputen i minutter, og resten ligger da i minutter. 3) Gjør det samme som over med timer, bare del med 24 istedenfor 60. 4) Fortsett slik til du har lagt ting over i år. Det er selvsagt mulig å stoppe den uten å gå hele veien til år, hvis det ikke er så mye som et år. Det er bare å sjekke if(timer < 24) hopp_ut(); Husk at det er forskjell på antall dager i månedene, samme med årene (skuddår). Lykke til og spør om det er noe uklart. Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg ville gjort slik: antÅr = TotaltAntSek / antSekPerÅr; // + ta hensyn til skuddår restSek = TotalAntSek % antSekPerÅr; // gir resterende sekunder antMnd = restSek / antSekPerÅr; // + ta hensyn til 30/31 dager osv... Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Eller man kan bruke java.util.Calendar så slipper man ta hensyn til skuddår og antall dager i måneder etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå