Robocoop Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 De som har våpenmakten i et land kontrollerer åpenbart oljen der. Om Venezuela stopper eksport til USA kan amerikanerne ta olje fra Irak, eventuelt ta inntektene og så kjøpe olje i det åpne markedet. Det blir det samme. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det er trist at man 20 år etter kommunismens fall snakker om en slik statlig inngripen av denne størrelsen. Nå må man sette foten ned. USA har 70 billioner i utenlandsgjeld allerede og en krig som koster ufattelige mange milliarder i tillegg. Dette vil uansett bare holde liv i den kunstige boblen enda litt til. At de mest skakkjørte firmaene med de dårligste ledere skal få backing blir helt feil. Nei, la nå bankene gå over ende så de får en lærepenge. Selvsagt vil det føre til noen år med tøffere tider, men det vil renske opp i den dårlige økonomien. Hva med folket? Du er klar over at det ikke bare er feite bedriftsledere som får svi? Tenk om AIG ikke ble reddet. Hva med forsikringene til folk? Du må jo nesten ha helseforsikring bare for å snakke med en lege i USA. Jeg tror vi skal være glad for at vi bor i Norge. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Samtidig som at finansuroen også vil påvirke folk negativt, så samfunnet som helhet også vært med på oppturen. En boble ja, men det har vært en økonomisk vekst de siste årene som de aller fleste har fått tatt del i. Og såvidt meg bekjent så har også andelen fattige i verden sunket iløpet av denne perioden. Og tiltross for en nå resesjon så har vi det jo faktisk bedre enn hva vi hadde for bare noen tiår siden. Og kommunismen klarte ikke å forbedre vanlige menneskers liv over tid. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Glitnir overtatt og 5 % fall på OSE. For å si som på CNBC ; "We're getting hammered here!, Come on. Give us a break!" Skikkelig nedtur Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 USA åpner vel om en liten time nå. Blir spennende å se hvordan de tar imot redningpakken. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 USA åpner vel om en liten time nå.Blir spennende å se hvordan de tar imot redningpakken. Svært, svært forsiktig. Ingen har fortsett helt oversikten over hvor risikoen ligger, og det er kanskje det aller mest skremmende med det hele. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Ouch, ned 7% på Oslo Børs for øyeblikket. Skal vi under 300? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Kan godt hende vi havner på 200-tallet på børsen om ikke lenge. Personlig tror jeg vi nærmer oss bunnen snart. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Ouch, ned 7% på Oslo Børs for øyeblikket. Skal vi under 300? Vi kan finne på å bryte 250 om det blir full stopp på boligmarkedet - eller fallet utenlands fortsetter. Og boligmarkedet kan stoppe nå som folk begynner å bli skeptiske overfor vår økonomiske fremtid. Også om bankvesenet tryner hardt, så vil det jo bli nesten umulig å få innvilget lån. Og da er man igang.. Og hvor mye margin mellom ubehag og katastrofe er det egentlig? Har bankvesenet gjort hjemmeleksa om de berømte borettskrypinnene med lavt innskudd? Hva skjer når både innskudd er tapt - og verdien i leilighetene i borettslaget er lavere enn lånet fra banken? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Folk må fremdeles bo. Og de fleste nordmenn har ganske godt med penger på bok, og de som ikke har det, har foreldre som har det. Dette virker som en god buffer. Det skal veldig mye til for at det blir et stort fall i det norske boligmarkedet (dessverre for de som venter på å kjøpe). Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Folk må fremdeles bo. Og de fleste nordmenn har ganske godt med penger på bok, og de som ikke har det, har foreldre som har det. Dette virker som en god buffer. Det skal veldig mye til for at det blir et stort fall i det norske boligmarkedet (dessverre for de som venter på å kjøpe). Jeg peker på mekanismen som kan bølle det til : Tilgang på lån. Hva hjelper det å kunne håndtere dagens nivå når banken krever at man skal kunne håndtere 11%? Da blir det til at man leier istedet. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Folk må fremdeles bo. Og de fleste nordmenn har ganske godt med penger på bok, og de som ikke har det, har foreldre som har det. Dette virker som en god buffer. Det skal veldig mye til for at det blir et stort fall i det norske boligmarkedet (dessverre for de som venter på å kjøpe). Alt du nevner der har jo folk tatt med i betraktningen da de kjøpte. Derfor vil det gå ned uansett. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Noen er så naive når det gjelder boligmarkedet, de rett og slett NEKTER å innse at det kan falle og krakke. Hva er det med dere? Jeg tipper dere selv har lånt dere til langt pokker over pipa.... Selv valgte jeg å ikke hoppe på bolig-kjøpe-jippoet og leier istede. Ja jeg er en krakknisse, men selv en fireåring klarer å se at folk ikke kan betale 3-4 ganger egen inntekt for et krypinn. edit: fatal skrivefeil Endret 29. september 2008 av kwikdahl Lenke til kommentar
kilik Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Kongressen stemte nettopp mot Bushs krisepakke. Nesten alle republikanerne stemte i mot! Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 DOW stupte rett ned i helvette.....! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 DOW stupte rett ned i helvette.....! Nå er det enda værre Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Kongressen stemte nettopp mot Bushs krisepakke. Nesten alle republikanerne stemte i mot! 228-205 R: 133-65 D: 95-140 Vel, det var ganske mye jevnere enn det du sier. Og det i begge partier. DOW stupte rett ned i helvette.....! 6.98% er dramatisk, men "rett ned i helvete" vil jeg ikke kalle det. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 6.98% er dramatisk, men "rett ned i helvete" vil jeg ikke kalle det. Hadde den steget 7% ville overskriften vært "kursen til himmels", ergo velger jeg å bruke passende metafor når den går motsatt vei. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 6.98% er dramatisk, men "rett ned i helvete" vil jeg ikke kalle det. Hadde den steget 7% ville overskriften vært "kursen til himmels", ergo velger jeg å bruke passende metafor når den går motsatt vei. Isåfall er det himmel og helvete annen hver dag for tiden. Kursene har svingt med 5% omtrent daglig de siste 2 ukene. Jeg synes det er tullete å late som et slikt tall er verdens undergang. Det er dramatisk, men man må se det i sammenheng med hva situasjonen har vært den siste tiden. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hey... har du lest mye på E24.no i det siste? De er nå tomme for superlativer. Jeg har nok blitt påvirket av det. De avlyste dommedag bare for noen uker siden. Jeg humrer godt..... Du derimot mad_arab slår meg litt som en permabull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå