Legobilen Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Klassen skal ha prosjekt om "dataspill" og jeg har valgt "Empire Earth" under kategorien "strategispill". Jeg vil ha innspill om dette temaet og evt. idéer. Har skrevet dette hittil: Empire Earth – The Art of Conquest! Av: Legobilen Om sjangeren ”strategispill” Sjangeren ”strategispill” har vært i alle år. Vi skiller mellom strategispill på ulike plattformer. Vi har pc-spill, som vi hovedsakelig skal ha om, og originale strategispill i form av sjakk osv. Strategispill på pc har noen hovedtrekk. Det som er vanlig for at et strategispill skal bli vellykket er hovedsakelig multiplayer-funksjonen. Den utvikles mest og skaper mest spenning, da det å spille mot datamaskinen kan bli relativt kjedelig i lengden. Grunnen til at det kalles ”strategispill” er nemmelig at man har ulike strategier for å vinne spillet. Men det er også viktig å ha en god ”singelplayer-funksjon” som gir et godt inntrykk. Fakta om spillet: Teksten i spillet er på engelsk. Det kom ut i november 2001 og expansionpacken (tilleggspakken) kom ut i 2002. Spillet består av både singleplayer og multiplayerfunksjon. Singleplayerfunksjonen består av ”campaign”, ”random map”, ”play scenario” osv. Dette er standardfunksjoner i et strategispill. ”Campaign” vil si forskjellige oppdrag, basert på spillets historie. Historien til ”Empire Earth” er basert på verdenshistorien gjennom tidene. Du starter tidlig i ”Prehistoric age”. Som de første mennesker, og starter å samle ressurser som mat og treverk. Det hele går nemmelig ut på å bygge din egen sivilisasjon sterk nok til å ta knekken på alle andre motspillere. Etter hvert som årene går så vil du ”gå opp i age”. Dvs. å oppgradere deg selv til en ny tidsalder. Etter hvert vil du ende opp i rennesansen, ”World War I”, ”World War II” og til slutt ”Space age”. I alt er det hele 15 slike tidsaldre. Dette er også hovedpoenget i multiplayerfunksjonen. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) tror at du må gå dypere inn i spillets handling og ikke bruke utrykk som ungdom bruker, hva er selve formålet? enheter som brukers? eksempler på handlinger inni spillet og hvem som laget spillet, når det kom ut, populeritet på verdensbasis osv..osv..sov mener den var litt kort det du skrev, ta bilder med får å illustrere og ikke minst din erfaring og mening om spillet. hadde jeg får en slik oppgave hadde jeg valgt Command & Conquer serien siden jeg liker spillet og det er mye å skrive om =) Endret 11. september 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Synes også du hadde altfor lite med, du må gå mye dypere og kom gjerne med mange bilder. Hvorfor skriver du så mange av ordene på engelsk? Til alle de ordene finnes det norske ord. Har skrevet om teksten og byttet ut de engeleske ordene med norske. Skjønner heller ikke hvorfor du har ordet strategispill inni " tegn. Empire Earth – The Art of Conquest! Av: Legobilen Om sjangeren strategispill Sjangeren strategispill har vært i alle år. Vi skiller mellom strategispill på ulike plattformer. Vi har pc-spill, som vi hovedsakelig skal ha om, og originale strategispill i form av sjakk osv. Strategispill på pc har noen hovedtrekk. Det som er vanlig for at et strategispill skal bli vellykket er hovedsakelig flerspillerfunksjonen. Den utvikles mest og skaper mest spenning, da det å spille mot datamaskinen kan bli relativt kjedelig i lengden. Grunnen til at det kalles strategispill er nemlig at man har ulike strategier for å vinne spillet. Men det er også viktig å ha en god enspillerfunksjon som gir et godt inntrykk. Fakta om spillet: Teksten i spillet er på engelsk. Det kom ut i november 2001 og tilleggspakken kom ut i 2002. Spillet består av både enspiller- og flerspillerfunksjon. Enspillerdelen består av kampanje, tilfeldig kart, spill scenario osv. Dette er standardfunksjoner i et strategispill. Kampanje vil si forskjellige oppdrag, basert på spillets historie. Historien til "Empire Earth" er basert på verdenshistorien gjennom tidene. Du starter tidlig i forhistorisk tid. Som de første mennesker, og starter å samle ressurser som mat og treverk. Det hele går nemlig ut på å bygge din egen sivilisasjon sterk nok til å ta knekken på alle andre motspillere. Etter hvert som årene går så vil du gå opp i tid. Dvs. å oppgradere deg selv til en ny tidsalder. Etter hvert vil du ende opp i rennesansen, første verdenskrig, andre verdenskrig og til slutt Verdensrom tiden (her må du nok finne et bedre ord). I alt er det hele 15 slike tidsaldre. Dette er også hovedpoenget i flerspillerfunksjonen. EDIT: Har læreren sagt noe om hvor langt det skal være? Skal det være en fremføring eller innlevering? Endret 11. september 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
Legobilen Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Skal ha framføring. Har planer om å lage en liten filmsnutt fra spillet som intro. Dette blir nok bare en liten bit av alt, forhåpentligvis. Takk for tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Skal ha framføring. Har planer om å lage en liten filmsnutt fra spillet som intro. Dette blir nok bare en liten bit av alt, forhåpentligvis. Takk for tilbakemeldinger Skal du bruke noen hjelpemidler utenom film? Power Point? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hei der. For å være helt ærlig så tror jeg ikke noen vil skjønne hva et strategispill er ut fra din forklaring med mindre dem vet det fra før Les den for moren din og hør hva hun synes? Jeg tror det første jeg ville gjort er å si litt mer konkret om hva som er formålet i et strategispill. Hva var hovedtrekkene sa du? ;)At det er viktig at flerspiller delen er god for at det skal bli vellykket er vel en meeeget subjektiv mening Jeg har spilt strategispill i sikkert 20 år uten å prøve flerspiller og jeg storkoser meg. Personlig så tror jeg at jeg ville begynt litt objektivt med fakta og en liten innføring i hva det egentlig dreier seg om. Mange strategispill har også en stein-saks-papir metode for hva som skal brukes mot hva og kan nevnes. I tillegg så har man en form for ressurssamling for å få flere enheter/bygninger etc. Ta det på generelt basis for så å dreie det inn på EE. Da kan du ta med et par screenshoots. Jeg ser at du har med en del momenter allerede men synes det blir litt oppstykket. Hva heter tilleggspakken og hva gjør den? Nevne noen av disse strategiene som du snakker om, Hva er poenget med å komme til en ny tidsalder og hvordan kommer man dit? Kan i tillegg sikkert ha med en liten ordliste over hva forskjellige uttrykk betyr. Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå