Gå til innhold

Nytt skjermkort, hvilket ?

1915

Anbefalte innlegg

vil ha nytt skjermkort og det må være nvidia.

hardware:

hovedkort:ASUS P5N-E SLI

skjermkort akkurat nå: nvidia geforce 7900 gs

harddisk 1 stk raptor og 2 stk 500 gb disker

psu: mist 650 watt

vil ha nytt og bedre kort. kjører dualboot med xp/linux

og vil ikke ha ati siden nvidia kjører bedre med linux, synes jeg ;)

er dette aktuelt ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=364491

Endret av Danielsm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er jo ddr3, funker det på mitt hovedkort ? dette korte som du valgte for meg http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=364840

det er jo SLI hovekort jeg har. så jeg skal kjøpe 2 skjermkort :)

Det er ikke DDR3, men GDDR3, og det er ikke det samme som DDR3 (minnebrikker) på hovedkortet. :)

Ati 4870 har GDDR5, som er den "store" forandringen iforhold til Ati 4850 og GDDR3. GDDR5 er mye dyrere og bedre. :)

Edit: Ati 4870X2 er to Ati 4870 "Klæshet" sammen i en GPU, altså den har to separerte kjerner, begge med "tilgang" til vær sin minnebrikker osv. :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
vil ha nytt skjermkort og det må være nvidia.

hardware:

hovedkort:ASUS P5N-E SLI

skjermkort akkurat nå: nvidia geforce 7900 gs

harddisk 1 stk raptor og 2 stk 500 gb disker

psu: mist 650 watt

vil ha nytt og bedre kort. kjører dualboot med xp/linux

og vil ikke ha ati siden nvidia kjører bedre med linux, synes jeg ;)

er dette aktuelt ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=364491

Hva skal du bruke kortet til? Ellers les litt på forumene til www.phoronix.com

Ser at flere sliter selv med de nye ATI kortene. Jeg venter bare på resten av PC-delene før jeg kan få satt i sammen min PC med HD 4870 og testet ubuntu.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Ati er nok veien og gå uansett hva man skal gjøre nå for tiden. Ati har alltid vært best på billigkortene og med de nyeste kortene topper de ytelsen også.

Om du vil ha et billig men moderne kort som kjører det meste så kan du titte på Ati HD 3650. Det er et fjell for å kjøre film, det funker flott til nye spill (men ikke maks grafikk på de aller nyeste). Jeg har det i en maskin hjemme her og kjører spill som bioshock, oblivion og slikt på maks. Crysis og den typen går flott på medium.

Og kortet koster bare ca 400kr.

Om man skal kjøre for maks ytelse så er jo 4750x2 det råeste man får tak i dag.

Når det kommer til Linux så har ati etterhvert fått rimelig gode drivere for Linux. Har ikke vært borti noen problemer der :)

Lenke til kommentar
styr unna ATI??? ATI 4850 er bedre og billigere enn 8800GTX..... dessuten, selv om men ikke spiller, kan det hande folk vil se på filmer i FULL-HD oppløsning, og enda en gang: 4850 er BEDRE enn 8800GTX. so? buy 4850^^

Han mener sikkert iforhold til Linux. Der kan ikke jeg si noe, har ikke engang testet linux skikkelig. :)

Lenke til kommentar
styr unna ATI??? ATI 4850 er bedre og billigere enn 8800GTX..... dessuten, selv om men ikke spiller, kan det hande folk vil se på filmer i FULL-HD oppløsning, og enda en gang: 4850 er BEDRE enn 8800GTX. so? buy 4850^^

9800GTX/8800GTX take your pick. ATI har elendige drivere og dårlig Linux støtte, så NVIDIA er bedre enn så lenge. Det hjelper heller ikke at ATI har lagd rot i BIOSen når det gjelder powerplay og viftestyring... Du kan ikke endre på det fra Linux og må dermed flashe BIOS i fra windows.

mest spill og linux :p

jeg sa jeg vil ikke ha ati :p

NVIDIA 9800GTX+ eller 8800GT(X) etter hva budsjettet ditt er. Sjekk med Phoronix forumet hvilke kort som funker bra i Linux :)

Lenke til kommentar
Ati er nok veien og gå uansett hva man skal gjøre nå for tiden. Ati har alltid vært best på billigkortene og med de nyeste kortene topper de ytelsen også.

Om du vil ha et billig men moderne kort som kjører det meste så kan du titte på Ati HD 3650. Det er et fjell for å kjøre film, det funker flott til nye spill (men ikke maks grafikk på de aller nyeste). Jeg har det i en maskin hjemme her og kjører spill som bioshock, oblivion og slikt på maks. Crysis og den typen går flott på medium.

Og kortet koster bare ca 400kr.

Om man skal kjøre for maks ytelse så er jo 4750x2 det råeste man får tak i dag.

Når det kommer til Linux så har ati etterhvert fått rimelig gode drivere for Linux. Har ikke vært borti noen problemer der :)

Så du opplever ikke tearing når du ser på film samt alle andre 2D/3D problemer som folk rapporterer om? Eneste grunnen til at ATI kortet mitt fungerer i den gamle PCen er pga den åpne driveren. ATI driveren henger hele maskinen.

ATI har tydligvis ingen som kan lage drivere, men nå som AMD har kjøpt dem ser det noe bedre ut. Dog, det vil ta tid så ikke forvent at kortet blir bra før neste år tidligst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...