sognis Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 jeg og en kompis har skoleprosjekt i data og elektronikksystemer å lage en eller flere greier som f. eks roboter, fly, båter. vi kan egentlig lage det vi vil så lenge det går på elektrisk strøm og vi betaler for det selv. det jeg trenger er gode ideer til hva vi kan lage. vet det er mange kreative mennesker på dette forumet, så jeg tenkte det ville være lurt å spørre her. ikke bare si F. eks "lag et fly". vi trenger litt mer informasjon. som F. eks lag et fly med en 1,5 volts motor osv. takk for alle svar:) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Heisann. Du burde kanskje fortelle litt om hva slags relevant erfaring du har med dette emne fra før av ? Når det kommer til f.eks en robot så finnes det tusenvis av typer. Tar du f.eks robot arm så er dette noe som er kanskje komplisert å lage for å si det enkelt. Ett fly kan jo være en idè, men det krever litt kunnskap for å finne ut hvor mye kraft som trengs i forhold til vekt på chassiet samt vingeutforming for bæreevne osv. Start med å svare på det første spørsmålet, så blir det enklere å hjelpe. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 du kan sette på en kortslutningsmotor på en sykkel som driver rundt en reim eller et kjede som går til tannhjulene bak på hjulet. for å starte motoren må du beregne stor startstrøm og sette inn en batteri. eventuelt en lav batterikilde og en kondensator som driver motoren, da slipper du å dra på et stort batteri. i kretsen må du ha eventuelt et vern eller en form for sikring og startbryter NO. et vern som er tilpasset motoren med 1500 ondreininger passer bra trur jeg. da skal de gå med 10 eller 16A automatsikring 16/3/ eller no sånt. glassikring kanskje? sett bakhjulet på en støtte så det kommer opp fra gulvet. du kan regulere hastigheten med en frekvensomformer for eksempel så motoren går fortere eller seinere som du vil. det er mange måter å gjøre dette på. spør læreren din om hjelp og du vil ha den beste elektrisk drevne tingen i klassen. du kan og bruke en fotocelle eller PIR til å symulere at nå skal den elektriske starte eller stoppe. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 du kan og lage til en enpolt bryter på et brett og ei lampe som blir styrt av bryteren. ved lampa monterer du en fotocelle. fra fotocellen går det en gummikabel 2x1,5mm2 f.eks., som er noen meter lang bort til en radiostyrt bil. nå setter du ene ledningen fast til den svarte ledningen til batteriet. og så den andre lederen i kabelen fast til batteriet. vis ledningene fra batteriet er uten noen form for klemmer på så klipp den svarte ledningen og sett enten niter på endene og kobl kabelen inn ved å bruke en sukkerbit. eller du kan lodde lendingene sammen. den svarte ledningen kan du lodde sammen igjen når du skal ta vekk kabelen. jeg ambefaler deg å smele på en krumpestrømpe på skøyten så den ikke kan gi kortlutning med andre ledende deler. ps: ikke bruk isolerte skjøytehylser på så små tversnitt. da kan kordelene knekke eller de vil ikke henge i hylsen. teip spakken for kjøre framover på kontrollen framover. jeg har skreve feil. du skal bruke en PIR og ikke en fotocelle. det er det samme som en fotocelle bare at fotocellen bruker NO kontakt og registrer at den ikke får lys og så starter den opp en lampe. PIR gjør det motsatte. kan hende at du ikke trenger lampa og lyset heller. for pir er og en beveglsedetektor. så du kan gjøre en bevegelse og bilen kjører. jeg har mange ideer så det er bare å spørre om det skulle vere noe. høres tingene litt avansert ut? det er ikke det. det tar ikke lang tid å lage heller. skolen vil nok stille med materiell som de har og som kan brukes om igjen. teksten stemmer kanskje ikke helt ovenfor. har litt hastverk her nå så... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå