Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Går adsl og telefon på helt samme kabel?

Anbefalte innlegg

stemmer det at adsl linja og telefonen går på samme kabel? dvs at hvis adsl funker og telefonen ikke funker så kan det ikke være kabel brudd?

telefonen har vært død siden lørdag, men adsl har funka som bare det..

telenor sier det antageligvis er kabelbrudd, men jeg mener at det ikke kan være det siden adsl funker som bare det....

noen som vet helt sikkert?

og eventuelt hva mer man kan utelukke når adslen funker? (f.eks at sentralen fungerer helt fint.)

ps. telefonene i hele huset funker ikke.. heller ikke hos naboen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"kabelbrudd" er standard melding fra Telenor.Det kan fakstisk stemme også,det kan være brudd inne på sentralen(før dslamblokka),og da vil ikke telefonen din virke.Send meg en pm med nummer,så skal jeg sjekke det ut for deg(tar 2minutter)

Lenke til kommentar
hmm, bruker samma kabel, men forskjellig kobberpar etter hva jeg fikk vite av en bravida fyr.

Telenor er vel ikke helt til å stole på....., kabel brudd kan være mye rart, men det kan jo hende at det er riktig :D

Frem til pluggen i veggen din er det samme fysiske kobberkalbel. Adsl og pots kan bruke ulike frekvensområder i samme medium.

Men det betyr ikke at det ikke kan være kabelbrudd. Hvis naboen også mangler summetone ligger feilen ikke mellom deg og nærmeste koblingsboks.

Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som var ute for et "kabelbrudd" og telefonen var ute for et par leiligheter rundt om der han bor .

ADSL virket hele tiden så han tenkte ikke så mye på det , Bravida hadde vel fikset bruddet eller hva det var men han var uten telefon en uke før han giddet gå ut i boden sin og resette NT-1 boksen sin .

Så er det isdn du har så ta ut strømmen på nt-1 og sett den inn igjen for å se hva som skjer ...

Lenke til kommentar

Er lærling som telemontør i Bravida :wink:

ADSL kan gå på samme trådpar som telefon

(enten det er ISDN eller PSTN) med en splitter ute hos abonnenten.

Dette kalles delt aksess.

Man får også noe som heter full aksess.

Da går ADSL'en på et trådpar alene (uten telefon)

I dette tilfellet vil det ikke være nødvendig med splitter hos abonnenten. Telenor setter opp splitter alikevel, i tilfelle det skulle komme telefoni på linja senere.

Hilsen Zuul

Lenke til kommentar

Mitt livsmotto er... står det bravida på jakka hans betyr det ikke at han kan alt

ok .. det var kanskje ikke livsmottoet mitt, men det er ikke dumt å huske på. Husker når noen jeg kjenner skulle få adsl installert .... montøren brukte 7 timer, så kom sjefen hans og fikk telefon support på åssen det skulle gjøres .... jeg lo godt da.

Lenke til kommentar
Er lærling som telemontør i Bravida :wink:

ADSL kan gå på samme trådpar som telefon

(enten det er ISDN eller PSTN) med en splitter ute hos abonnenten.

Dette kalles delt aksess.

Man får også noe som heter full aksess.

Da går ADSL'en på et trådpar alene (uten telefon)

I dette tilfellet vil det ikke være nødvendig med splitter hos abonnenten. Telenor setter opp splitter alikevel, i tilfelle det skulle komme telefoni på linja senere.

Hilsen Zuul

hvordan ser en slik splitter ut?

Har selv bare en liten boks som det står nextgentel på, trenger ikke strøm eller noe stash.

Telefonkabelen som er lagt ble hengt som luftspenn i sommer, helt ny.

Har og isdn her i huset, men vet ikke hvordan ting er kablet på loftet, var slik, uten adsl, før jeg flytta inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...