Camlon Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg synes nordmenn tenker for mye på grupper. Vi er forskjellige individer og derfor bør man i størst mulig grad behandle folk som de er individer. Menn er veldig forskjellige og kan ikke sammenlignes, likeledes med kvinner. Jeg er selvfølgelig imot førekort for menn når de blir 20 år. Lenke til kommentar
supernerden Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Politikerene prøver jo å innføre likestilling overallt, hvorfor skal de da gi menn 20 års aldersgrense på billappen mens kvinner kan få den når de er 18? Det blir helt :/ Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article2698763.ece Latterlig å lese at ungdom er misfornøyd med å være låst til maks 130 km/t. 130 km/t er ikke akkurat grensesprengende hastigheter på moderne motorveier. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Nei, men det finnes overhodet ingen grunn til at de skal kjøre fortere enn det. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Latterlig å lese at ungdom er misfornøyd med å være låst til maks 130 km/t. Ungdommers holdning i trafikken i det hele tatt er latterlig. Det er så mange ungdommer som kjører rundt omkring i den trua at de er skikkelig kule, men i stedet så krasjer de i hastigheter som de ikke bør holde. Den erfaring ungdommer har, er ikke nok til å leke seg vilt over alt. Det bør for så vidt ingen gjøre. Alle bør kjøre oppmerksomt og rolig. Men, jeg tror ikke aldersgrensa er veien å gå. Jeg tror det er bedre å utvide antall kameraer rundt omkring, og heller utvide opplæringa til å innebære mer fokus på oppmerksomhet og varsomhet. Det er vel kanskje ikke holdnigen til trafikken som er latterlig, det er det at utrolig mange tror at bare fordi de har lappen så betyr det at de er verdensmestre. Å få lappen betyr ikke at du er god til å kjøre bil, det betyr egentlig bare at du er trygg nok til å kunne fare alene ute blant andre traffikanter. uansett, mener jeg har lest en gang om noen biler som kunne lese skilt. Dette er jo utrolig greit, litt sånn som den nøkkelen, for eksempel: Hvis bilen leser et 80 skilt, så er det ikke mulig å kjøre høyere enn 90 eller noe lignende. Jeg irriterer meg også over det synes at du er trafikksinker hvis ikke du ligger i 95 i 80 sona. Jeg har hatt lappen i snart 2 måneder nå, og merker at det er utrolig mange som ligger å presser. Hvis de trekker seg unna er det greit, men hvis de ligger utrolig lenge bak, så har ikke jeg noe problem med å tråkke lett på bremsepedalen (altså bare slå på lyset, ikke bremse) for å få dem litt bakover. Som jeg sier, det er aldri noe som er så viktig at du kan risikere livet til andre, ikke når du er en privatperson i allefall, så jeg ofrer ikke livet mitt bare for at de bak skal komme 5 minutter fortere på jobb. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Nei, men det finnes overhodet ingen grunn til at de skal kjøre fortere enn det. Man kan faktisk vise til det faktum at høyere fart lar oss bevege oss lengre på samme tid. Om det er ønskelig, trafikksikkerhetsmessig kan nok diskuteres, men en økt fremkommelighet er defintivt en grunn til å øke fartsgrensen. Uavhengig om vi skal eller ikke skal øke den. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Dette er forkastelig å høre i media. Endret 14. desember 2009 av Pokey Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Litt off-topic men kommer til poenget ettervært Vi har i et halvårs tid hatt en "debatt" gående i Romsdals Budstikke som er avisa for Molde og omheng. Der har det vært en gruppe med både vokse og ungdomer som ønsker å bygge en stor bilbane slik at ungdommen skal få rase fra seg der. Dette er i mine øyne i utgangspunktet forkastelig av den enkle grunn av at vi trolig har flest motosport bane meter pr innbygger i hele norge Vi har innen 3 minutters reisetid fra molde sentrum tre motocross baner og en Gokart/Supermotard denne banen vil fra sommeren av trolig også være en lavhastighets Road Racing bane. Det som er litt interesant å se at det her har kommer ganske mye forskjellige tilbakemeldinger fra Kjøreskole lærere, politi og trygg trafikk. Kjøreskole lærerne mener at organisert motorsport aktivitet kan redusere ulykkestallene, men da snakker de ikke om vil kjøring med gatebiler. Tryggtrafikk forkaster hele konseptet mens politiet ønsker å se på mulighetene for å få på plass et lignende opplegg som enkelte politi distrikt på østlandet har. Jeg for min del tror det er en idrett disse ungdommene trenger, det sier jeg på grunnlag av egne erfaringer da vilkjøringen min rett og slett forsvant den dagen jeg startet med organisert idrett. Jeg tror ikke det har noen hensikt å sette aldersgrensen til 20 år, men jeg tror det bør være MYE enklere å miste serfikatet i en periode. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Hvis menn er så uregjerlige ( unge menn ), at de må være 20 år for å få bilsertifikat.. Hvor gammel må så en kvinne da være for å kunne ha seksuell kontakt med en slik uregjerlighet? Blir det slik at menn mellom 16 og 20 kun kan gå til sengs med kvinner over 40 år? eller 30 ( les: godt modne kvinner )? Trenger kvinner en slik livserfaring for å kunne håndtere disse uregjerlige menn som ikke kan kjøre bil før de er 20? Eller skal rett og slett seksuell lavalder for menn settes til 20 år ( samme som forslag når det gjelder alder for bilsertifikat)? Endret 7. januar 2010 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
JanFr Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Skal jeg bruke meg selv som målestokk så kjørte jeg som en tulling fra jeg fikk lappen (19) til jeg nærmet meg 30.Har roet meg mere ned nå og prøver heller å følge trafikken istedenfor å trokle meg fram med for kommne noen sekunder raskere frem. Vi kan ikke sammenligne med enkeltindivide. Faren min er 62 og trokler seg fortsatt frem for å komme noen sekunder raskere frem. Min mening er at det selvfølgelig ikke skal være forskjell på når kvinner og menn skal få førerkortet. Flere idiotiske ideer? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Litt off-topic men kommer til poenget ettervært Vi har i et halvårs tid hatt en "debatt" gående i Romsdals Budstikke som er avisa for Molde og omheng. Der har det vært en gruppe med både vokse og ungdomer som ønsker å bygge en stor bilbane slik at ungdommen skal få rase fra seg der. Dette er i mine øyne i utgangspunktet forkastelig av den enkle grunn av at vi trolig har flest motosport bane meter pr innbygger i hele norge Vi har innen 3 minutters reisetid fra molde sentrum tre motocross baner og en Gokart/Supermotard denne banen vil fra sommeren av trolig også være en lavhastighets Road Racing bane. Det som er litt interesant å se at det her har kommer ganske mye forskjellige tilbakemeldinger fra Kjøreskole lærere, politi og trygg trafikk. Kjøreskole lærerne mener at organisert motorsport aktivitet kan redusere ulykkestallene, men da snakker de ikke om vil kjøring med gatebiler. Tryggtrafikk forkaster hele konseptet mens politiet ønsker å se på mulighetene for å få på plass et lignende opplegg som enkelte politi distrikt på østlandet har. Jeg for min del tror det er en idrett disse ungdommene trenger, det sier jeg på grunnlag av egne erfaringer da vilkjøringen min rett og slett forsvant den dagen jeg startet med organisert idrett. Jeg tror ikke det har noen hensikt å sette aldersgrensen til 20 år, men jeg tror det bør være MYE enklere å miste serfikatet i en periode. Om det hadde blitt bygd en ''racer'' bane nær molde hadde jeg vært rask å besøke. Lenke til kommentar
teaman Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Det å øke aldersgrensa for billappen til 20år for menn og ikke kvinner er et tullete forslag! Hadde dette blitt gjennomført kan jeg nesten garantere at det blir demonstrasjoner. Jeg stiller gjerne opp. Har selv hatt lappen siden rett etter jeg var 18. Har kjørt aktivt siden jeg var 16. Etter mine personlige erfaringer er det forbausende ofte jeg tenker "han(bilen) der kjører elendig!", for så rette tterpå å oppdage at det ikke var han, men hun. Ellers det at menn er i flere ulykker enn damer er ikke veldig rart. Hver gang jeg skal noe sted og det er en dame med så er det jeg som kjører. Om ikke hver gang, så er det et gjennomgående fenomet at jeg kjører uansett. Nå ligger det også i mens natur å pushe grenser, og personlig så gjør jeg det i bil innimellom. DA i kontrollerte forhold. Gjerne en tom parkeringsplass midt på vintern når det er glatt. Det er utrolig gøy For å dra det litt langt vil jeg si at det å kræsje er en god ting. Det skaper erfaring til de førerne det gjelder. Jeg vil si at man ikke kan kalle seg en erfaren sjofør før man har kræsja. Forøvrig er det eneste som hjelper på å få folk til å bli godt sjofører trening, store mengder TRENING! Personlig har jeg vel noe sånt som 25000 kilometer bak rattet og jeg er ikke 20 enda. Så back on topic; Jeg tror det vil fungere mot sin hensikt å øke alderen for førekort til 20år. Folk vil få mindre trening og dermed får vi et farligere trafikkbilde. Jeg tror ikke at to år i forskjell har så veldig mye å si på personers holdning til bilkjøring. -teaman. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå