Gå til innhold

20 år grense på førerkort for MENN


Anbefalte innlegg

Det er forskjell på å kjøre fort og å kjøre ansvarlig, etter min mening. Det er også forskjell på folk. Folk som har bilen som penisforlenger stoler jeg ikke på et sekund. Kanskje amcar-entusiastene, men BMW-idiotene som ikke har brukt blinklyset siden kjøp er jeg heller skeptisk til.

 

 

Fint du drar alle under en kam da.... Jævla idiot!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, noen som kjører bæmmer?

 

Men seriøst, erfaringsmessig er amcar-entusiaster så glade i bilen sin at de ikke tør å vrake den, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

De fleste med god bil drar på på langstrekkene. Problemene oppstår i svingene når man skal "kjøre fra", eller kjøre forbi. Det er der det vises om man er glad i bilen, eller om man gir faen så lenge man får forsikring..

 

Problemet med BMW og Mercedes er at det er en veldig stigmatisert gruppe som kjører dem. En gruppe som jeg ihvertfall for øyeblikket har skjønt stigmatiseringen av ;)

Lenke til kommentar

Selv om enkeltgrupper skiller seg ut så trenger det ikke å bety at alle er det. Meg for eks har kjørt nå VW, Ford de siste 10 åra og i mai kjøpte jeg BMW. Grunnen var enkel. Var få biler i prisklassen på 100.000,- som ga meg samme kvalitetsfølelsen og samtidig dekket mine behov. Faktisk!

 

Jeg kunne endt opp med en 2000 mod Passat stasjonsvogn men de har så mange barnesykdommer at det ikke frister.

 

Jeg regner også med at du aldri har eid en BMW ;) Selv så har jeg blitt veldig glad i denne BMWen og regner med at min neste bil også blir en BMW.

 

Edit: BMW - freude am fahren ;)

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Haha, noen som kjører bæmmer?

 

Men seriøst, erfaringsmessig er amcar-entusiaster så glade i bilen sin at de ikke tør å vrake den, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

De fleste med god bil drar på på langstrekkene. Problemene oppstår i svingene når man skal "kjøre fra", eller kjøre forbi. Det er der det vises om man er glad i bilen, eller om man gir faen så lenge man får forsikring..

 

Problemet med BMW og Mercedes er at det er en veldig stigmatisert gruppe som kjører dem. En gruppe som jeg ihvertfall for øyeblikket har skjønt stigmatiseringen av ;)

 

Det høres ut som du har veldig mye erfaring med både Amcar, BMW, og trafikken generelt.

 

 

Edit:

Når det kommer til amcars, har jeg lagt merke til to ting.

1. De kjører alltid med lyset av.

2. 99% av dem kjører med amerikanske "blinklys" dvs blinkende baklys.

 

mvh

BMW entusiast som bruker blinklysene aktivt. Også ved forbikjøring på sletter og i svinger.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Dette var et korttentk forslag. Hvis man hever grensa til 20 år vil jo 20-åringen være like uerfaren som en 18-åring er i dag. Dermed vil de mellom 20 og 22 toppe ulykkesstatistikkene der det i dag er de mellom 18 og 20.

 

Og ikke er det bare at de er uerfarne. Mange vil prøve ut litt forskjellig med det samme de har fått lappen. De vil "rase" av seg litt først. Jeg kjenner det på meg selv, rett etter jeg fikk lappen kjørte jeg som et svin, men nå ca. et år etter føler jeg ærlig talt at jeg har rast av meg det værste. Om man så hever det til 30 år vil de som endelig er gammel nok kjøre som et svin med det samme.

 

Skal man virkelig gjøre noe med det kan man for eksempel sette ned bilavgiftene slik at ungdom slipper å kjøre rundt i utrygge vrak. Tryggere veier er vel heller ingen dum vei (!) å gå.

 

Forresten, i USA blant annet kan man kjøre bil fra man er 16. Dette har kanskje noe med et bedre veinett og generelt bedre bilpark å gjøre?

Lenke til kommentar
Forresten, i USA blant annet kan man kjøre bil fra man er 16. Dette har kanskje noe med et bedre veinett og generelt bedre bilpark å gjøre?

Det har nok mer med at man mange steder i USA er helt avhengig av å kjøre for å kunne flytte på seg. Enten må foreldrene kjøre deg rundt, eller så må du kjøre selv.

Lenke til kommentar
Nesten som på bygden i Norge med andre ord? :)

Nei. Vi har et helt annet bosetningsmønster enn USA, veiene på bygda er fullt mulig å sykle på, ofte har vi gangveier om veien er for farlig, avstandene er ikke så store og om sykkel er utelukket så kan ungdom kjøre scooter eller moped. :)

Lenke til kommentar
Thlom, målet til SVV og SINTEF er ikke bare dødsulykkene, men alle ulykker som gir drepte eller varig skadde. Tar man aldersgruppen 18-19 kommer faktisk jentene ut hårfint dårligere enn gutter når man justerer for kjørelengden.

67406.gif

Hvorvitt det stemmer helt eller ei, vet jeg ikke, men enn så lenge tar jeg utgangspunkt i TØI sine tall (fra 2001).

Mye mulig dette er riktig, jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket dette ut så voldsomt utover å se debatten på redaksjonEN i går hvor det ble sagt av en person fra SINTEF(om jeg husker riktig) at unge menn stod for en uforholdsmessig stor del av dødsulykkene på norske veier, også justert for kjørelengde.

 

e: Beklager dobbelpost.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Spiller egentlig mindre rolle, så lenge unge menn kjører flest kilometer er det mot dem tiltakene må settes om man skal være mest effektiv. Selv mener jeg det er feil å heve aldersgrensen. Det blir som å heve aldersgrensen på alkohol fra 18 til 20 uansett styrke. Mange under 20 drikker seg full, noen faller i vann / sjø og drukner mens dem er full.

 

Tvungen bruk av ISA med logg, samt tvungen rapportering for biler disponert/eid av ungdom? Hvor grensen for uakseptabel overvåkning skal settes når man skal "redde" liv er en vanskelig sak.

Lenke til kommentar
Spiller egentlig mindre rolle, så lenge unge menn kjører flest kilometer er det mot dem tiltakene må settes om man skal være mest effektiv. Selv mener jeg det er feil å heve aldersgrensen. Det blir som å heve aldersgrensen på alkohol fra 18 til 20 uansett styrke. Mange under 20 drikker seg full, noen faller i vann / sjø og drukner mens dem er full.

 

Tvungen bruk av ISA med logg, samt tvungen rapportering for biler disponert/eid av ungdom? Hvor grensen for uakseptabel overvåkning skal settes når man skal "redde" liv er en vanskelig sak.

 

Må nesten sette fotlenke på alle 18 åringer også da.

 

Kjøreferdigheter kommer uansett med erfaring. Man går glipp av masse erfaring hvis staten syr puter under armene på folk ved å legge inn tekniske begrensninger i bilen.

 

Hvordan vil ISA reagere hvis man får sladd i 80? Vil den da kutte motorkraften, så man ikke kan styre bilen med gassen? Isåfall kan den virke mot sin hensikt og ta liv istedetfor å redde liv.

Lenke til kommentar
Hvordan vil ISA reagere hvis man får sladd i 80? Vil den da kutte motorkraften, så man ikke kan styre bilen med gassen? Isåfall kan den virke mot sin hensikt og ta liv istedetfor å redde liv.

Anti-skrens-systemer klarer nå å få med seg at bilen sladder og setter igang mottiltak, så vil tro at nye systemer som ISA vil behandle en skrens på en fornuftig måta, blant annet ved å skru seg av eller lignende.

Lenke til kommentar

hvor lang tid tar det å koble ut ISA da?

ISA vil nok ta de som har lyst til å kjøre litt fort, men for de som faktisk satser litt og har biler til det så er ISA bare en liten hindring.

 

og hvem skal finansiere det?

blir sikkert 20 000 pr bil eller noe, sikkert mer hvis den skal registrere skrens også.

kjipt å først betale 15 000 for lappen, 5 000 for en falleferdig bil og 20 000 for ISA til bilen.

Lenke til kommentar

tåpelig forslag

det er mannediskrimering.

 

menn blir diskrimenert nå mer enn noensinne.

 

etter et par tusen år med kvinnediskriminering har det blitt sånn at kvinner nå til dags slipper unna om de skulle si noe generaliserende/diskrimerende om menn. om derimot en mann skulle si noe lignende om kvinner så roper feministisene med en gang kvinnediskriminering så det høres lang vei. det blåses opp til en stor sak...

 

nå har jeg neppe nok erfaring og innsikt til at jeg kan si at DET ER SLIK DET ER, men det er slik jeg opplever det slik i klassemiljøet her på videregående; jenter får mer og mer makt over gutta, og de liker spesielt godt å herse med dem.

 

jeg legger også merke til at det er svært vanlig for kvinner å dominere mannen/gutten i forholdet.

"nei kan ikke, må gjøre ditten og datten ellers blir dama sur og lager helvette etc."

null respekt

 

menn skal være menn og kvinner skal være kvinner.

 

... slik opplever hvertfall jeg det. det er ikke nødvendivis slik overalt.

Lenke til kommentar
Vel, jeg tror fremdeles kvinner er overrepresentert på krisesentre ihvertfall, så noen "tradisjonelle" forhold finnes nok fremdeles...

 

Kan det har noe med at det finnes utallige krisesenter for kvinner, men bare en håndfull til menn? I tillegg til at det er sosialt akseptert for det ene kjønn å ta kontakt med slike sentre.

 

Forslaget er ikke annet en tåpelig og realistisk. Likestillingsdep. har allerede bestemt at kjønn ikke får være en faktor i slike saker. Den presidens skapte de da de ikke tillot forsikringsselskapene å ta mer betalt av kvinner selv om de statistisk sett hadde større ulykkesrisiko.

Lenke til kommentar

For meg så ser det diskriminerenes ut uansett om det er fakta eller ei...

For å gå litt inn på det så blir menn og gutter flest hakket ned på i spesielt trafikk sammenhegn.

 

Men så er det så at menn er oftere ute i trafikken i kvinner?

Om en ser på arbeidslivet så kan det tenkes at det er flere menn i arbeidslivet som har leverings jobber eller lignende som krever mer bil.

Og kvinner pleier å ta en jobb og bo nært dette og det dreier seg med om jobber som ikke krever bil kjøring i jobb sammenhegn.

 

Skulle det være kilder som motsier dette så post det her.

 

Så menn er oftere ute i trafikken enn kvinner og ulykkene i trafikken kan hende være innvirkninger i fra nettop kvinner i passasjer setet.

 

Dette er ikke for å hakke ned på kvinner generelt sett i trafikken, men for å dra ut tankeretninger som kan få diskusjonen til å tenke mer nøytralt.

Lenke til kommentar

Dracoknight: det er diskriminerende å lage en lov om bilkjøring som bare gjelder menn, men det er ikke diskriminerende å si at menn står for en uproporsjonalt stor andel av trafikkulykker. Det er en faktapåstand, den er sann eller usann, men den er ikke kjønnsdiskriminerende.

 

Selv har jeg ingen problemer med å tro at unge menn står for mange trafikkulykker, men jeg vil likevel ikke støtte et lovforslag som bare rammer dem. Ei heller graderte førerkort er noe godt tiltak etter min mening. Det må da gå an å tenke i andre baner før man hopper på strengere regelverk?

Lenke til kommentar
Haha, noen som kjører bæmmer?

 

Men seriøst, erfaringsmessig er amcar-entusiaster så glade i bilen sin at de ikke tør å vrake den, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

De fleste med god bil drar på på langstrekkene. Problemene oppstår i svingene når man skal "kjøre fra", eller kjøre forbi. Det er der det vises om man er glad i bilen, eller om man gir faen så lenge man får forsikring..

 

Problemet med BMW og Mercedes er at det er en veldig stigmatisert gruppe som kjører dem. En gruppe som jeg ihvertfall for øyeblikket har skjønt stigmatiseringen av ;)

Kjører BMW og bruker alltid blinklyset. Er også veldig glad i bilen min. Føles nesten som å ha en hund til tider faktisk :p

 

Når det gjelder topic så mener jeg som de fleste andre i denne tråden at å øke aldersgrensen til 20 for menn/begge kjønn bare vil føre til at galekjøringa blir utsatt med to år. Hjelper neppe mye.

Eneste som hjelper på ulykkestatistikken etter min mening er bedre veier med flere felt og midtrabatt og MYE lavere bilavgifter den eneste gode medisin.

Latterlig/deprimerende at verdens rikeste land har en bilpark på samme nivå som Moldova.

Endret av Micern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...