Gå til innhold

20 år grense på førerkort for MENN


Anbefalte innlegg

Kunne gjort noen andre ting, kanskje...

1) Holdningsskapende arbeid

2) Få passasjerer (enten de er gutter eller jenter) til å si ifra/nekte å sitte på... trist nok at en 19-år gammel tulling kjører seg ihjel, men da tar han (forhåpentligvis) ikke noen med seg

3) Påbud med spesiell merking av kjøretøy de første 2 årene etter førerkort... og lavere fartsgrenser for disse...

etc...

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig, så tviler jeg sterkt på at det å heve aldersgrensen til 20 år hjelper ... da kjører vi oss bare ihjel på motorsykkel i stedet.

 

Grunnen til at ulykkesstatistikken blant 20 åringer er lavere enn den for 18-åringer, er fordi at man har mer erfaring; man har gjerne erfart noen situasjoner "på kanten" og man har rett og slett kjørt fra seg. Begynner man å kjøre i en alder av 20 år, vil man fortsatt mangle 2 års erfaring i trafikken. Uansett hvor bra opplæring kjøreskolene gir, vil den aldri erstatte den dyrebare erfaringen man opparbeider seg etter et par år med vanlig kjøring i trafikken. Det kan ikke sammenlignes.

 

Jeg har veldig vanskelig for å forstå at man er så mye mer voksen og ansvarsfull når man er 20, enn det man er når man er 18. De fleste 20-åringer jeg kjenner er like uansvarlige som meg, og jeg er 18.

 

Et forslag er jo å drive med forebyggende arbeid, og holdningskampanjer, rettet mot ungdom - men av egen erfaring vet jeg at dette går inn det ene øret og ut det andre. De fleste tenker: "Det skjer ikke meg", og da hjelper det ikke at veivesenet; politiet og folk i rullestol kommer på besøk til skoler.

 

En ting man kan gjøre er å senke nybilavgiftene, slik at ungdom faktisk kan kjøre sikre biler. Selv kjører jeg en 92-modell Golf, uten ABS; antispinn; airbag og annet luksus ... kræsjer jeg den i stort mer enn 40-50 kan jeg banne på at de må spyle meg av asfalten med høytrykkspyler. Jeg sier ikke at billigere biler er svaret på problemet, men det ville spart et par liv årlig - og det er i hvert fall en forbedring.

 

Mer trening på farlige situasjoner allerede på trafikkskolen (vi har jo glattkjøringskurs i dag, men det er ikke nok), er også et bra alternativ. Eventuelt billigere kjøretimer/sertifikat - slik at ungdom har råd til å ta mer enn det obligatoriske. Selv måtte jeg ut med 20 laken, og da tok jeg kun det obligatoriske.

Lenke til kommentar

Dette handler mer om holdninger til trygg kjøring enn erfaring tror jeg. Latterlig forslag å heve alderen. Jeg har aldri forstått hva som er så tøft med å kjøre langt over fartsgrensa, ta farlige forbikjøringer og i det hele tatt komme fortest mulig fram. For ikke å snakke om promillekjøring. Tydeligvis er det mange andre som gjør det. Og (stort sett) alle jeg "kjenner" som har kjørt seg ihjel i ung alder, var personer som glatt droppet å følge normal trafikkskikk. Det verste er ikke at de er en skade for seg selv, men også for andre bilister. Noen løsning på problemet har jeg ikke, men å heve alderen blir for dumt.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

så at han ene sa lappen kosta rundt 17000 - 23000. men det iallfal feil. jeg ga ikke mer en 12000. men over til det andre, hva med å la ungdommene få masse flere timer med bilkjøring av kjøreskolene og til en normal pris som de kan ha råd til. det måtte ha vært mer lønsomt etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Det er ikke lengre likestilling som er temaet, men kvinnestilling og kjønnsdiskriminering av menn. Ser dette i mange forskjellige temaer hvor det er menn det går ut over. Greit nok at kvinner har hatt det jævlig (? ) før i tida og blitt diskriminert, men det bør vel ikke gå ut over dagens menn som ikke har hatt noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Diskrimineringssutringa kan dere ta i en annen tråd.

 

"Forslaget" om 20 års grense for førerkort for menn er ikke et reellt forslag, ikke enda i hvert fall, men man mener det er noe man bør kunne diskutere. 18 åringer er en større fare for seg selv og andre i trafikken enn 20 åringer, og det har ikke noe med erfaring å gjøre. Ferske sjåfører på 18 år er farligere enn ferske sjåfører på 20 år. Jeg tror ikke at å øke aldersgrensen er hensiktsmessig, jeg tror kunnskap er nøkkelen til suksess. Prent inn i kommende sjåfører at de IKKE er verdensmestere, at de IKKE vurderer fare godt nok. Og kanskje burde man hatt "lærlingeførerkort" i 2 år før man får skikkelig førerkort, eller kanskje man burde hatt kraftigere sanksjoner for råkjøring. Blir du stoppet for fartsovertredelse (f.eks. over 15 km/t over grensen) så mister du lappen i et halvt år og må kjøre opp igjen.

Lenke til kommentar
Diskrimineringssutringa kan dere ta i en annen tråd.

 

"Forslaget" om 20 års grense for førerkort for menn er ikke et reellt forslag, ikke enda i hvert fall, men man mener det er noe man bør kunne diskutere. 18 åringer er en større fare for seg selv og andre i trafikken enn 20 åringer, og det har ikke noe med erfaring å gjøre. Ferske sjåfører på 18 år er farligere enn ferske sjåfører på 20 år. Jeg tror ikke at å øke aldersgrensen er hensiktsmessig, jeg tror kunnskap er nøkkelen til suksess. Prent inn i kommende sjåfører at de IKKE er verdensmestere, at de IKKE vurderer fare godt nok. Og kanskje burde man hatt "lærlingeførerkort" i 2 år før man får skikkelig førerkort, eller kanskje man burde hatt kraftigere sanksjoner for råkjøring. Blir du stoppet for fartsovertredelse (f.eks. over 15 km/t over grensen) så mister du lappen i et halvt år og må kjøre opp igjen.

 

så lenge forslaget gjelder kunn MENN så er det også ett spørsmål om diskriminering.

greit nok at de øker aldersgrensen for førerkort, men å gjøre dette for kun menn blir feil.

Norge skal jo være likestillt og har gjort dette ved å gi kvinner fordeler.

 

en ting jeg også tenker på, når jeg var 18 hadde jeg en sliten gammel bil, hadde ikke råd til mer.

når jeg var 21 hadde råd til en hyperaktiv 2-seter, som går MYE bedre enn den jeg hadde som 18-åring, er garantert flere som har det slik, er dette egentlig ønskelig?

burde en sportsbil være den første bilen man kjører selv når man har lappen, senkes statestikken av det?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen kilder, men mener å ha lest en studie som konkluderer med at middelaldrende menn er bedre sjåfører enn kvinner i samme aldersgruppe. Nå er vel lappen gyldig til man er 100 år. Burde da lappen for kvinner være gyldig kortere? Jeg mener selvfølgelig ikke det, men det hadde nok blitt ramaskrik om diskriminering og mannssjåvinisme om noen hadde foreslått dette.

 

Det er meget mulig at en økning av aldersgrense til 20 hadde gjort mye godt for ulykkesstatistikken, men ettersom Norge skal være et kjønnsnøytralt land, og loven skal være lik for alle, må da aldersgrensen gjelde både for menn og kvinner. Noe annet er bare tull.

 

Jeg tror også at lavere kostnad for kjøretimer gjør at det er lettere for å kjørelærere å overbevise unge sjåfører om at de trenger flere timer. Flere kjøretimer burde gi effekt i bedre sjåfører.

 

En annen ting jeg tror forsårsaker mange unødvendige ulykker er dårlige biler. Biler er svindyrt for unge i Norge. Hadde unge sjåfører hatt råd til bedre/nyere/sikrere biler hadde nok statistikken gått ned.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Om diskriminering:

At menn og kvinner står likt i forhold til loven er jo bare tull. Hvis dere leser selve grunnloven og spesielt § 109 så finner dere paragrafen om verneplikt. Den er kun obligatorisk for menn.

Det er altså ingenting som sier at man ikke kan ha en lov som gjelder for halve befolkningen ergo er det fullt gjennomførbart å heve aldersgrensen på førerkort til 20år for menn.

 

Om erfaring:

Hvis det var erfaring som var problemet til 18år gamle gutter, hvorfor er 18år gamle jenter bedre sjåfører? Har de fått kjøre bil lenger enn gutta?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fått med meg så er det ikke et menneske som har foreslått å øke aldersgrensen for menn til 20 år. SINTEF har derimot sagt at om man ser på tallene og kunnskapen vi har så er det noe man gjerne kan diskutere om er en mulighet. Det man diskuterer er tiltak mot trenden som viser at unge menn står for et absolutt flertall av dødsulykkene i dette landet, også når man justerer for at unge menn kjører mer enn damer. At dette blir presentert som et reellt forslag får media ta på sin egen kappe.

 

Også ser jeg at enkelte trekker frem at damer som har bikket 35-40 er dårligere sjågører enn menn i samme aldersgruppe. Det er sant, men samtidig så står disse for en forsvinnende liten andel av dødsulykkene.

 

Generell mannssutring om "diskriminering" kan tas i en annen tråd.

Lenke til kommentar

Thlom, målet til SVV og SINTEF er ikke bare dødsulykkene, men alle ulykker som gir drepte eller varig skadde. Tar man aldersgruppen 18-19 kommer faktisk jentene ut hårfint dårligere enn gutter når man justerer for kjørelengden.

67406.gif

Hvorvitt det stemmer helt eller ei, vet jeg ikke, men enn så lenge tar jeg utgangspunkt i TØI sine tall (fra 2001).

 

Et tiltak som sannsynligvis kommer med tiden er ISA som gir motstand på pedal, eller i værstefall kutter drivstoffinnsprøyting i en gitt hastighet over tillatt hastighet. Det er ingen grunn til at biler i Norge skal kunne kjøre i 160km/t på E6 når fartsgrensen er satt til 80.

Lenke til kommentar
Et tiltak som sannsynligvis kommer med tiden er ISA som gir motstand på pedal, eller i værstefall kutter drivstoffinnsprøyting i en gitt hastighet over tillatt hastighet. Det er ingen grunn til at biler i Norge skal kunne kjøre i 160km/t på E6 når fartsgrensen er satt til 80.

Men problemet er hva fartssperren skal settes til da? Vi bruker jo biler som i utgangspunktet er lagd for land med høyere fartsgrenser (på motorveiene), og det blir jo litt surt å ikke kunne dra den i over for eksempel 100 km/t når man først er i utlandet. Hvis det blir innført noen slik fartssperre blir den sikkert satt til 140 km/t eller noe sånt, og selv det er jo livsfarlig på de fleste norske veier.

Lenke til kommentar

ISA fungerer slik at den kan ha variable fartsperrer, slik jeg har forstått det. Dvs at i 50-sone vil den gi motstand på pedal ved hastigheter over 50, og den kan kutte innsprøyting for hastigheter over 80. Resten av Europa holder på med samme systemet, og om ting blir samkjørt vil du i Sverige kunne kjøre i 110km/t der det er skiltet 110 osv.

 

Prøveprosjekt med ISA, dog uten sperrer.

 

Mulig jeg har misforstått hva ISA er, men å bruke det sammen med eventuelle sperrer burde ikke være noe problem. Teknologien er der.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Meh. Jeg kjører gjerne fort, men har aldri tatt sjanser. Søs kjører tilsvarende, men ligger gjerne 3 meter bak formannen, og vet ikke hvordan bilen oppfører seg på glattføre, noe som har resultert i 3 raserte felger..

 

Det er forskjell på å kjøre fort og å kjøre ansvarlig, etter min mening. Det er også forskjell på folk. Folk som har bilen som penisforlenger stoler jeg ikke på et sekund. Kanskje amcar-entusiastene, men BMW-idiotene som ikke har brukt blinklyset siden kjøp er jeg heller skeptisk til.

 

Poenget mitt, etter alt det meningsløse over, er at gutta i større grad vet hvordan bilen oppfører seg, men liker å ta sjanser, mens jentene gjerne riper litt her og der men kjører rolig og blir ikke drept på motorveiene (med unntak av søs, som kjører som en gris og har ripa alle fire hjørnene).

 

Det er ikke fastsdjevelene som tar livet sitt, det er de som kjører slalom..

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Det er nok fartsjævlene som tar livet sitt. Veldig få blir drept på motorvegene også. De som dør i trafikken kjører stort sett på dårligere veger hvor de holder alt for stor fart. Så kan vi skylde på dårlig vegvedlikehold og dårlig vegstandard, framfor å skylde på idiotkjøring. Du dør ikke av å kjøre i 50 i 50-sonen, du blir bare mindre kul..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...