Gå til innhold

20 år grense på førerkort for MENN


Anbefalte innlegg

Jeg tror gode ønsker pleier å forsvinne fort når en fersk tenåring setter seg bak rattet på en råtten bruktbil med stor motor og slite dekk. Sånn var det for meg og sånn blir det til den dagen reglene endres og man får høyere aldersgrense.

 

Er flaks det eneste måten å lære fartsglade ungdommer å overleve i trafikken på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke å kun sette opp til 20 hvis det skal ha en effekt. Menn har ikke utviklet enkelte deler av hjernen som går på risiko før de er 25-26 år mener jeg å ha lest i Aftenposten for en stund tilbake.

Forslaget er forsåvidt idiotisk, ikke bare på grunn av den åpenbare kjønnsdiskrimineringen, men også fordi mange unge er avhengige av bil hvis de bor i utkanten der det er dårlig kollektivtilbud.

Når jeg gikk på videregående hadde det vært umulig å jobbet hvis jeg ikke hadde hatt lappen.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er kartlagt en sammenheng mellom utdannelse og fare for å være innblandet i en trafikkulykker? Korrelasjon altså...

 

Mistenker at 18-23-åringer som ikke har tatt/tar generell studiekompetanse er overrepresenterte på ulykkesstatistikkene. Kunne man foretatt restriksjoner på bilsertifikat på bakgrunn av utdannelse kunne man kanskje ha fått bukt med en stor del av grisekjøringa... Mao. ikke nødvendig å diskriminere ved gutters alder...

Lenke til kommentar
Dette viser bare enda en gang hvor skjevt ut diskrimineringen har kommet.

 

(Jeg erger meg over Røde kors's "medmenneske" kampanje på radioen, der de eneste medmenneskene er kvinner og alle "drittsekkene" er menn. - men meg om det)

 

Likehet for loven heter det. Enten skal alle få tjueårsgrense, eller ingen.

 

Stiller meg bak denne.

De fleste unge menn kjører langt over egne evner, det er jeg selv et eksempel på, men skal gutter måtte vente lenger, da får jenter også...

Endret av oldboy
Lenke til kommentar
Noen som vet om det er kartlagt en sammenheng mellom utdannelse og fare for å være innblandet i en trafikkulykker? Korrelasjon altså...

 

Mistenker at 18-23-åringer som ikke har tatt/tar generell studiekompetanse er overrepresenterte på ulykkesstatistikkene. Kunne man foretatt restriksjoner på bilsertifikat på bakgrunn av utdannelse kunne man kanskje ha fått bukt med en stor del av grisekjøringa... Mao. ikke nødvendig å diskriminere ved gutters alder...

Så det du sier er at praktisk utdannelse tilsier grise kjøring? Altså vi som bygger opp landet? Greit, la oss få 20 års grense på oss, skal vi se hvor lite atraktivt praktiske yrker blir.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er kartlagt en sammenheng mellom utdannelse og fare for å være innblandet i en trafikkulykker? Korrelasjon altså...

 

Mistenker at 18-23-åringer som ikke har tatt/tar generell studiekompetanse er overrepresenterte på ulykkesstatistikkene. Kunne man foretatt restriksjoner på bilsertifikat på bakgrunn av utdannelse kunne man kanskje ha fått bukt med en stor del av grisekjøringa... Mao. ikke nødvendig å diskriminere ved gutters alder...

Så det du sier er at praktisk utdannelse tilsier grise kjøring? Altså vi som bygger opp landet? Greit, la oss få 20 års grense på oss, skal vi se hvor lite atraktivt praktiske yrker blir.

 

Ja, jeg mistenker at praktisk utdannelse korrelerer med råkjøring/trafikkulykker. Flertallet ville uansett ikke ha valgt utdannelsesretning på bakgrunn av om de måtte ha ventet med lappen i et par år, pluss at mange av de som ikke velger generell studiekompetanse ikke har karakterer til å kommer inn på andre linjer enn de yrkesfaglige likevel. (Legg merke til at jeg ikke sier 'alle', men 'mange' og 'flertallet'. Det finnes mao. unntak)

 

Du får det til å høres ut som om det å vente på lappen i 2 år ekstra ville ha ført til masseflukt fra yrkesfaglige linjer. Jeg betviler meget sterkt at så ville ha skjedd.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil hjelpe å heve til 20 år... Man er som sagt fortsatt like uerfaren.

 

Videre vil jeg si at statestikkene lyver litt. Det er mange jenter som faktisk ikke gidder/vil kjøre når de har lappen så fort det er andre i bilen som kan.

 

Meg og kjærringa f.eks. Hun kan kjøre alene til jobb etc, men så fort jeg er i bilen... Nei, da vil hun ikke kjøre en meter... Da er det jeg som må kjører f.eks oslo-kr.sand og tilbake.

 

Hadde en langhelg til tyskland f.eks. av 2200 km, så kjørte hun 100.... Og rygge inn i en parkeringslomme vil hun heller ikke... Lukeparkering?? Nei, da finner hun noe annet.

 

Og hun er ikke den eneste jenta jeg vet om som er slik.... PFFFT!

Lenke til kommentar

Å heve aldersgrensen til 20år vil garantert ha en effekt. Men det må selvsagt gjelde begge kjønn. Man har jo alltid moped som alternativ om man er avhengig av et fremkostmiddel og ikke kan bruke kollektivtrafikk.

 

Ellers så har man to år mer livserfaring når man er 20 enn når man er 18 og en del menn har jo startet på studier, vært i militæret og jobbet mellom disse to årene.

 

Men man kan vel kanskje møtes på midten og øke aldersgrensen til 19 år.

Lenke til kommentar

Likhet for loven er viktig.

 

Hør her: Hvis man skulle tillate slik forskjellsbehandling, hvor skulle grensen trekkes? Hvilke grupper skal følge særlige regler, og hvilke regler skal være felles? Antagelig er råkjøring mer utbredt på landet. Skal vi da differensiere aldersgrensen etter hvor du bor? Og kanskje er det slik at de som tar almenfag, er mindre rånete enn svartruss. Skal vi la aldersgrensen avhenge av fargen på russeluen? Og kanskje er dypt religiøse kristne forsiktigere bilister - skal de da kunne ta lappen tidligere enn andre?

 

Skal man ikke ha likhet for loven, må man altså trekke en grense et sted, og det hele kan bli så tullete at det enkleste og beste er å la være.

Lenke til kommentar
Eg trur ikkje fleire påkrevde timar hjelper heller. Kva lærer ein 18-åring av å surre rundt med ein førelærar eit par dagar frå eller til? Dei fleste ulykker skjer pga. høg fart. Det hjelper lite å følge fartsgrensene 20 timar lengre i dei tilfella. Det sit mellom øyrene til sjåføren, der er det vanskeleg å få gjort noko.

 

Jeg tror de fleste ulykker skjer pga dristig kjøring (for stor tro på egne og bilens evner). Mangelfull vurdering av veiforhold og andre trafikanter. Der jeg er fra døde en kar da han skule tøffe seg og kjøre forbi noen på E6, litt sørpete snø i midten av veien gjorde at når han krysset denne i stor fart så snurret bilen.

Lenke til kommentar

Ein ting dei heller kunne gjort er å avkreve 2FY eksamen med minimum karakteren D, før folk som har mista lappen får lov til å ta den igjen.

 

Høyere aldersgrense vil da ødelegge for ganske mange, ikke bare dem som går på skole med de som jobber og er 100% avhengig av en bil.

 

 

Eg ser for meg stor etterspørsel i næringslivet etter ungjenter som vil køyre trailer. :tease:

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Dette viser bare enda en gang hvor skjevt ut diskrimineringen har kommet.

 

(Jeg erger meg over Røde kors's "medmenneske" kampanje på radioen, der de eneste medmenneskene er kvinner og alle "drittsekkene" er menn. - men meg om det)

 

Likehet for loven heter det. Enten skal alle få tjueårsgrense, eller ingen.

 

Helt enig. Den radioreklamen tar livet av meg!

 

Dette blir helt feil, man bør heller legge mer til rette for ordentlig undervisning. Til en overkommelig pris. Jeg slapp billig unna med 20000kr for lappen med trafikalt grunnkurs og alt, og dette er noe jeg anser som den aller laveste pris man kan få nå til dags. (dette var 1,5 år siden).

 

Jeg mener også at likestillingsloven bør endres.

 

De burde fjerne det det står om

...loven er spesielt ment for å fremme kvinnens stilling...

Da ved et visst tidspunkt (mange mener det er nådd for lenge siden) får kvinnene fordeler over menn i flere sammenhenger. Da er det ikke lenger likestilling.

Lenke til kommentar

Det meste effektive måten å spare liv på i trafikken hadde nok vært å fjernet alle avgiftene på nybiler, så vi kunne fått byttet ut bilparken vår med mer moderne og sikrere biler.

 

Men det er vel en pris staten ikke er villig til å ta for å redde liv i trafikken, på lik linje som 4 felts veier med gjerde i mellom den møtende traffikken redder liv, men som også er en regning staten ikke er villig til å betale for å redde være liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...