Gå til innhold

Tidenes stjernesmell? Hva tror du?


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første så vil kraften fra denne maskinen i forhold til den virkelige big bang være som å sammenligne kraften mellom en atombombe og en ertepistol.

 

De er redd for at det sorte hullet vil vokse?

Har aldri hørt snakk om at sorte hull vokser før jeg da. Dessuten så vet ingen helt sikkert hva et sort hull er for noe.

 

Og slike religiøse dommedags hypokrater spår verdens undergang titt og ofte.

Jeg vil anta prosjektet ville blitt stoppet om det så var en halv prosent sjanse for at det ville føre til jordens undergang.

 

Denne dommedagsteorien minner også misstenkelig ut som en episode fra Serien Stargate. der Jack "MacGuyver" O'Neill mirakuløst reddet hele jorden i de siste brøkdelene av et sekund.

Lenke til kommentar
For det første så vil kraften fra denne maskinen i forhold til den virkelige big bang være som å sammenligne kraften mellom en atombombe og en ertepistol.

 

De er redd for at det sorte hullet vil vokse?

Har aldri hørt snakk om at sorte hull vokser før jeg da. Dessuten så vet ingen helt sikkert hva et sort hull er for noe.

 

Og slike religiøse dommedags hypokrater spår verdens undergang titt og ofte.

Jeg vil anta prosjektet ville blitt stoppet om det så var en halv prosent sjanse for at det ville føre til jordens undergang.

 

Denne dommedagsteorien minner også misstenkelig ut som en episode fra Serien Stargate. der Jack "MacGuyver" O'Neill mirakuløst reddet hele jorden i de siste brøkdelene av et sekund.

 

en ertepistol i den sammenhengen er mer enn nok til å sluke ihvertfall jorden.

er vel egentlig ingen som faktisk vet hva sorte hull faktisk er utenom at lys ikke kommer gjennom og at de spiser planeter til både frokost, middag og kvelds.

 

sorte hull er vel noe av det forskerene vet minst om, utenom at de er veldig farlige for planeter, så skal de lage ett her på jorden.

virker logisk :p

 

om de vokser eller ikke er det ingen som vet med sikkerhet, men det er jo ganske natturlig at noe som kan sluke ett solsystem vil vokse seg større.

 

edit: ikke at jeg tror at jorden går under, men muligheten er der :p

jeg satser på at forskere vet sånn halvveis hva dem driver med.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det vil jo ta en stund før de får protonene opp i en fart på 300 000 km/s, så verden står nok i dag også.

 

Selv tror jeg at dette ikke kommer til å påvirke verden på noe som helst måte. Selv om protonene har en stor fart, er de ikke større enn et hårstrå, og kommer ikke til å gi fra seg så mye energi at det vil lage ett sort hull eller noe sånt. Men det er jo bare min mening, blir spennende å se om verden står :)

Lenke til kommentar
"Selv om de to strålene ikke er tykkere enn et hårstrå, vil de med denne hastigheten inneholde like mye bevegelsesenergi som et 400 tonns tog som kjører i 150 km/t. "

 

Sava... o.o

 

Hva ville skjedd hvis man tok en hånd foran? :green:

Vel, hvis du holder hånda over strålen i ca en gjennomgang, vil du vell få et mikroskopisk hull i hånda, meen hvis du holder den de rlenge slik at strålen kutter deg opp er det noe annet :D

Lenke til kommentar

Skeptisk..? Er ikke alt bygget av atomer og protoner? Det er vel såpass smått at det bare ville gått rett igjennom hånda di, 17000 ganger på ett sekund, og du ville ikke merka noe..

 

Protoner er foresten inni atomkjerner.

 

Noen eksempler som viser atomets størrelse:

 

* Et HIVvirus er omtrent 800 karbonatomer bredt og inneholder rundt 100 millioner atomer

* En E. colibakterie er rundt 30000 karbonatomer tykt og inneholder kanskje 100 milliarder atomer.

* Et støvkorn kan inneholde mer enn 3•1012 (3 billioner) atomer.

* Et menneskehår er omtrent 1 million karbon atomer tykt, og et 10 cm langt hår har rundt 1015 atomer

* Antall atomer i 12 gram kull (1 mol) er 6•1023, kanskje 10 ganger antall sandkorn på jorden.

* Antall atomer i det observerbare universet er rundt 6•1079

 

De må jo holde det på plass med magnetfelt for å ikke "ramle igjennom" på turen.. ?

 

Kanskje noen som faktisk fulgte med i fysikk/kjemi timene kan komme med en lettere forklaring? :p

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

post-123709-1221096887_thumb.jpg

 

 

Svarte hull er noe man ikke skal leke med. Leste at det finnes mange småe svarte hull som ikke trenger og være altetende (ikke så fryktelig stor masse) å dermed ikke trenger og være i sentrum av en galakse.

 

Angående LHC så tror jeg neppe noe skjer i Oktober engang. De har regnet ut på det, som feks da de skulle fyre av den første atombomben, da satt det en fysikker og kalkulerte hva sjangsen var at varmen fra atombomben skulle gjøre at all oksygenet på jorda kunne forsvinne.

 

Uansett folkens:

Get your Crowbar ready, Headcrabs can appear. Da må vi gå Gordon Freeman med kujernet. (Historien til HalfLife. Forsøk som går fryktelig galt).

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Som flere forskere har påpekt skjer denne type kollisjoner i naturen hele tiden. Og planeten Jorden består faktisk enda, tro det eller ei! Når det gjelder fysikken til små svarte hull vet jeg ikke stort, men om det hadde vært en god sjans for å få hele planeten minsket til et knappenålshode hadde de neppe startet med dette prosjektet.

 

De som ikke skjønner hvorfor man gjør dette kan kanskje få ræva ut av sofaen og ta en master i fysikk. Det burde komme klart fram at det er gode grunner for å gjennomføre eksperimentene.

 

Håper folk kan begynne å ta til vettet og glede seg til det kommer noen resultater ut av dette! :dribble:

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at LHC i det hele tatt har nok energi til å produsere et svart hull er uhyre liten. Om det skulle oppstå et svart hull, vil det etter all sannsynlighet forsvinne pga. hawking radiation og føre til mange vitenskapelige gjennombrudd.

 

Hawking radiation har dog aldri blitt observert, og man kan derfor ikke vite om den er eksisterende. Men om den ikke eksisterer, har stabile mikroskopiske svarte hull sannsynligvis oppstått i atmosfæren vår flere ganger.

 

Chill, ingenting kommer til å skje.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...