Gå til innhold

Hvor kjøpe 12V TV m/DVD spiller, MPEG4 dekoder og lavt strømforbruk?

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine har solcellepanel på hytta si. De ønsker selvfølgelig å ha en liten TV på hytta slik at de kan se nyheter i helgene og sikkert litt krim i påsken eller noe. Det gikk greit før da de hadde en 13" sort/hvit TV fra 18-pil-og bue som trakk 13W. Nå er det derimot et litt større problem med de digitale TVsignalene, og TVer som trekker endel mer strøm. De har planer om en liten oppgradering på solcellepanel siden, så det går jo fint med et strømtrekk på rundt 60W skulle jeg tro.

Siden det er så umenneskelig mye kompetanse og kunnskap på dette forumet spør jeg dere om noen har erfaring med liknende problemstilling som meg? Jeg personlig har vurdert flere alternativer, samt kikket litt på priser:

-Inverter fra 12V til 230V for å kunne kjøpe eventuelt billigere TVer og dekoder.

-Kjøpe en vanlig LCDskjerm til data til en billig penge, og legge til noen høytalere og dekoder. Det blir vel sannsynligvis et kjempeproblem å bytte kanal på TVen og få tak i et billig lite strømkrevende annlegg som man kan koble rett til den digitale dekoderen?

Få tak i en billig LDC TV og kjøpe DVD spiller ved siden av. Det kan være en akseptabel løsning så fremt det begge går på 12V, eller prisen på DVD spiller, TV, evt. digital mottaker og inverter blir for dyrt.

Det beste alternativet er uansett en TV med innebygd DVDspiller og digitalTV mottaker som helst trekker mindre enn 60W. Er det noen som har sett en slik TV noen plass?

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12V TV med bakkenett-tuner er ikke kommet. Grundig skulle ha en på gang til denne sommeren, men de ligger etter skjema både med den, PVR og softwareoppgraderinger til de to første dekoderne... La oss håpe det dukker opp til påske, eller neste sommer? Eller at Sony eller Kaon(!) kommer med en liten 12V med bakkenett-tuner?

Alle bakkenettdekoderne på markedet, (Grundig, Grundig, Sagem og snart også Grundig PVR) bruker 12V. Det er bare å kjøpe en ekstra kabel til solstrømanlegget og bruke den i stedet for den eksterne 230-12V omformeren. Dette gjelder også mange små (19" og nedover) LCD-TV-er med DVD. Strømforbruk 15W på dekoder og 45W på TV bør gå bra.

Om det er noe å spare på å kjøpe omformer 12-230V og bruke 230V TV? Vel, det er en nødvendighet dersom man skal ha like stor TV hjemme som på hytta, men da går det mye strøm. Er det ellers mye energitap på å opptransformere fra 12 til 230 slik at man trenger større paneler og batterier også ved små-TV-er?

Ideen med PC-skjerm og eksterne høytalere høres også grei ut dersom de går på 12V. Man bytter kanal og styrer lydvolumet med fjernkontrollen til dekoderen, ikke noe problem det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vel egentlig forventet at Sony hadde en liten TV med bakketuner som du sier, men den gang ei nei. Det blir til at de venter til det kommer en TV med bakketuner. Det tror jeg blir det letteste da man slipper å ha så mange komponenter. Det er ikke spesielt koselig å dytte inn en haug med elektriske komponenter på en såpass liten og "koselig" hytte heller. Litt minimalistisk på den elektriske siden mener jeg nok er fornuftig.

Jeg hadde ikke hørt om at Grundig skulle ha en liten TV klar til i sommer, så takk for det. Jeg får følge med litt på dem.

Om noen snubler over en TV med lavt effektforbruk, DVDspiller og bakketuner er det uansett bare å melde ifra! :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Grundig har 19" med MPEG4/DVD/12V hvor de oppgir strømforbruket til ca 35W.

Og 35W har jeg lest skal være med 100% belysning, som jo de færreste har innstillt på. Så i realiteten bruker den litt mindre. Veldig bra at MPEG4 endel kommer på disse 12V TVene :-)

Jeg mener jeg google meg fram til en 22 tommer flatskjerm som gikk på 12V, men finner den ikke lengere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ikke rikstv-godkjent. Den har mpeg-4-støtte, dvs at den mest sannsynlig virker NÅ, men ikke nødvendigvis på sikt.

Med kun analog tuner innebygget så vil jeg tro den funker en anelse dårlig med RiksTV eller NRK i bakkenettet ;-)

Opplysningene for denne TV'n sier rimelig klart at det er avspilling av mediefiler fra DVD ,USB eller minnebrikke som støtter DivX/MPEG4.

Lenke til kommentar
Ikke rikstv-godkjent. Den har mpeg-4-støtte, dvs at den mest sannsynlig virker NÅ, men ikke nødvendigvis på sikt.

Med kun analog tuner innebygget så vil jeg tro den funker en anelse dårlig med RiksTV eller NRK i bakkenettet ;-)

Opplysningene for denne TV'n sier rimelig klart at det er avspilling av mediefiler fra DVD ,USB eller minnebrikke som støtter DivX/MPEG4.

Jo, men er det ikke bare å bruke en digital TV boks i tillegg da?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dantax 19" med rikstv og dvdspiller innebygget er samme tv som grundig 19", bare billigere. Elfunk 19" med rikstv og dvdspiller er også akkurat samme tv, om du skulle komme over disse.

Ellers så kommer det ny generasjon slike tver utover våren :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...