AndyBown Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Hei! Jeg byttet i dag fra teoretisk til praktisk matte. Jeg er ikke så veldig flink i matte og føler at jeg sliter i teoretisk, men samtidig vet jeg at det er elever i teoretisk-klassen som er dårligere enn meg i matte. Så er litt skeptisk her. Er ikke noe særlig glad i matte generelt og har ikke lyst til å jobbe med det så mye i livet. Jeg har lyst til å bli journalist, så vet ikke helt om det var dumt av meg å bytte til praktisk matte? Hva mener dere? Er det noen store ulemper med å ta praktisk matte? Går forresten almenn VG1 på Lillestrøm. Setter pris på svar! Endret 9. september 2008 av AndyBown Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 hva slags karakterer hadde du på ungdomsskolen? jeg hadde fire gjennom hele og fikk 2 i matte i jul, og 3 til sommeren. men jeg jobbet lite. Lenke til kommentar
Kjeee Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Om du ikke har tenkt å jobbe som noe der det kreves at du har teoretisk matten, er det ikke grunn til å ta teoretisk matte. Hadde selv teoretisk matte i VG1. Hadde sterk 5 i matte på ungdommsskolen og fikk 3 i teoretisk til sommeren. Dersom du ikke liker matte, og ikke har lyst til å jobbe med det, så bør du velge praktisk. Skal du ha teoretisk matte bør du være klar til å jobbe en del med det, for det kreves mye jobbing for å få 4-5. Når du i tillegg ikke har lyst til å jobbe med matte, ser jeg ingen grunn til at det skal være en ulempe at du har byttet til praktisk matte. Lenke til kommentar
AndyBown Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 hva slags karakterer hadde du på ungdomsskolen? Fikk 4. Tusen takk for svar begge to! Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ville sagt at hvis du har tenkt å velge matte i 2. klasse og 3. klasse så burde du ta t-matte. jeg antar at du vet hvordan man velger fag. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Kjør teoretisk. Du har ingenting å tape. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Teoretiske matte er ikke ufattelig vanskelig, men krever litt arbeid, ikke ekstremt mye. Hvis du rett og slett vil slippe å jobbe noe særlig med matte kan du skifte til P-matte, men min erfaring er at de som skifter fra T- til P-matte synes det blir så enkelt at de legger inn årene og tror de klarer alt uten å arbeide i det hele tatt. Derfor ender en del opp med en like dårlig karakter og dårligere matematiske ferdigheter. Håkon Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Anbefaler deg egentlig å kjøre på med teoretisk matte. På den måten holder du veiene åpne i fremtiden! Lenke til kommentar
ElisabethHR Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Hm, jeg er litt i mot. Jeg vil også bli journalist, men jeg går P-matte. Jeg vil heller satse på bra karakterer i P enn dårligere i T. MEN nå er ikke jeg mattegeni i det hele tatt da... men jeg valgte p og jeg er fornøyd med den gruppa. Mange av dem kan mye mindre enn meg, men jeg får med meg mye mer og skjønner mye mer. Også er jeg hovedsakelig en praktiker, ikke teoretiker (Jo, også er mulighetene videre sikkert litt større med T enn P.. men T er jo på en måte ikke noe bedre enn P. ) Endret 12. september 2008 av frk-virus Lenke til kommentar
AndyBown Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Oi. Her fikk jeg masse forskjellige svar. Må si jeg er enda mer usikker nå enn det jeg var, men tusen takk for svar alle sammen!! Anbefaler deg egentlig å kjøre på med teoretisk matte. På den måten holder du veiene åpne i fremtiden! Så da er det er mange veier som blir "lukket" av å ta praktisk matte eller? Lenke til kommentar
AndyBown Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Jeg antar at du vet hvordan man velger fag. Nei, beklager. Det vet jeg ikke Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 se da. når man begynner i 2. klasse så må man velge mellom T-matte eller p-matte. men hvis du virkelig har tenkt å satse på matte så kan man velge R-matte, noe som er 5 timer i uken og ganske vanskelig. fordi som vil ta det litt mer med ro, men som vil hamatte, kan ta S-matte. det er også 5 timersfag. om du velger r eller s så trenger du ikke å være i de obligatoriske 3 mattetimene i 2. klasse. om du skal ha matte i 3. klasse så må du ha r eller s matte. om du velger p-matte i år så er det mulig å begynne med s-matte i 2.klasse, men r-matte kan du bare drite i. Om du virkelig skal gå videre med matte seinere, f.eks hvis du skal bli ingeniør eller lege, så må du R. Lenke til kommentar
AndyBown Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Ok. Takk! Nå forstår jeg mye mer! Tusen takk Lenke til kommentar
Zirbus Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Teoretisk matte er kos for de som liker matte Lenke til kommentar
zlazi Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 teoretisk er ikke bare kos, men man vet ikke når man kan angre på et yrke. og da kan teoretisk matte hjelpe noe sinnsykt. praktisk er for de som aldri har tenkt å noen gang ha matte igjen. det er også avhengig av hvor mye tid du er villig til å bruke på matte. jeg selv har tatt teoretisk matte og syns det er greit lixom. men ikke la andre påvirket valget. jeg kjenner også en som ikke er noe god i matte, men tar t-matte. noen innser bare ikke at de ikke klarer det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå