Gå til innhold

Innstalere Vista på en ekstern HD?

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål.

Går det an å innstalere Vista på en ekstern harddisk fra en XP maskin?

Jeg kjører XP nå, og venter meg Vista i posten i løpet av kort tid. Jeg kunne godt tenkt meg å innstalere Vista på en ekstern HDD slik at jeg sakte kan bygge det opp med programmer osv når jeg har tid, og ikke "gjøre om" maskina til en Vista med en gang.

Det jeg da tenkte var at når jeg er klar, så kan jeg bare kopiere Vista partisjonen fra en Dual Boot ekstern HDD og over til en ny C: partisjon. Jeg har programmer for dette, så det er ikke noe prob, jeg bare lurer på om Vista lar seg innstallere på en ekstern harddisk gjennom XP...

Noen med erfaring på dette området?

--Stig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alle eksterne HD'er hvor man kan ta ut disken, og hva slags disk som sitter i det eksterne kabinettet varierer fra fabrikant til fabrikant. Jeg har en med p-ata som er helt lukket, jeg har et drev som bare tar p-ata, og jeg har ett drev som tar både s-ata og p-ata.

Jeg hadde håpet å kunne slippe å ta ut noen disk før jeg var helt ferdig med oppsettet, for det er så mye jobb å bytte en disk i et Antec Nine Hundred kabinett, pluss at det er trangt pga gedigen GPU, pluss at SATA kontaktene står litt jall slik at det er vanskelig å treffe med kablene. Det er en jobb jeg helst vil gjøre så sjeldent som mulig.

Så det er en av grunnene til at jeg vil innstallere Vista på en ekstern HDD inntil alt er oppe og går :)

Lenke til kommentar

Ææh, ballar!

Det var FireWire eller USB jeg hadde tenkt ja... Vet ikke åssen det er på dette hk'et, med på det forrige endet hvert eSATA-forsøk med BSOD. Orker ikke tenke på å prøve engang.

Jaja, da blir det å nappe ut kabler på den vanskelige måten...

Takk for svar!

--Stig

Lenke til kommentar

Hei Danielsm.

Har XP Pro nå, og har fått meg Vista Ultimate SP1 64-bit. Skal man først gjøre noe, så gjør det skikkelig :p

Disken jeg har XP på nå er "full", med tre partisjoner på allerede. Det å slette maskina kommer ikke til å skje før jeg har Vista oppe og går med alle programmer i fungerende form, og XP er ført over på en annen harddisk som en sikkerhetskopi. Først når dette er gjort kommer jeg til å formatere C: og legge inn en fult fungerende Vista som mitt nye hoved OS.

Maskina mi har totalt 18 partisjoner fordelt på 6 harddisker, så det var derfor jeg kunne ha tenkt meg å innstallere Vista på en ekstern harddisk til å begynne med, slik at jeg slipper å skru ut harddiskene fra "husene" de sitter i inne i kabinettet, og knote med ledninger osv.

Men det ser ut til at det må skje på den tungvinte måten :/ Men jeg har ikke tenkt til å stresse så mye med dette, tar meg heller god tid. Kjøpte Vista mest fordi jeg allerede skulle kjøpe meg nytt minne, og sparte dermed litt på porto :!: Så hvis jeg bare gjør dette ordentlig, så burde jeg ikke ha bruk for noen dual-boot heller. Men takk for innspill ;)

Endret av Foe_of_Good
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...