Gå til innhold

Intigrert Lydkort eller eksternt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Erfaringsmessig er det mer elektrisk støy på integrerte lydkretser enn dedikerte lydkort. Så om spesifikasjonene til lydkretsen på hovedkortet er bedre enn spesifikasjonene til SB Audigy, så kan likevel SB-kortet være mer behagelig pga. at du slipper spraking, knitring, summing og buzzing. Jeg sier ikke at det alltid er sånn, men erfaringsmessig pleier det å stemme.

Men den eneste måten å finne det ut på er å prøve det ut. Rett og slett. Du sitter jo med begge deler i fanget, så da er det egentlig bare til å kjøre på.

Lenke til kommentar

Hmmm du nevner elektrisk støy, jeg hører knitring i headsetet mitt nå jeg gjør noe på skjermen som f.eks bevege musa over en link, eller scroll hjulet til og scrolle en side. Jeg bruker et ekstern lydkort men hadde samme problem før når jeg brukte det dedikerte. Hva er dette, hva kommer det av og hva kan jeg gjør ?

Må nevenes at kabelen til headsettet er litt skadd sånn at noen kobber wires stikker ut av ledningen, men hvis det var årsaken så skulle jeg vel høre støy hele tiden og ikke bare når jeg beveger musa ?

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Har du et eksternt lydkort som du plugger i USB-kontakten, eller et dedikert PCI-lydkort?

Den knitringen når du beveger på musen og scroller og slike ting er nettopp den støyen jeg mener. Jeg antar at den kommer av mye tettpakkete kretser på hovedkortet, og spesielt i south-bridge, hvor du finner både integrert lyd, mus, tastatur, PCI, USB, osv.

Med et PCI-lydkort blir lyden flyttet vekk fra hovedkortet, og bruker isolerte kvalitetskretser som er laget spesielt for lyd. Derfor har jeg mange ganger opplevd at alle knitring og slike ting forsvinner når jeg går fra integrert til PCI-lydkort.

Lenke til kommentar

Er ett dedikert internt lydkort (creative SB XtremeGamer)

Har også koblet lydkortet til utgangen i kabinettet mitt sånn at jeg slipper og koble til headsetet på baksiden. (altså kabinettets utgang på front siden)

Og så er det den skadde ledningen da, ikke glem den om den kan ha noe og si.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...