Gå til innhold

CD2 E8400 @4.2GHZ 24/7


Anbefalte innlegg

Har kjørt min CD2 E8400 (god gammeldags CO-stepping) @4.1GHZ 1.30v Idle/Load med en Synth Andy kjøler for en god stund og alt har fungert bra for 24/7 bruk.

 

Jeg har nylig installert en Noctua NH-U12P (forresten den er veldig stille) og tenkte på å prøve litt høyre frekvenser for teste effektiviteten. Nå har den har klart seg fint på 10 minutter OCCT Mix @4.2GHZ 1.35v Idle/Load (BIOS 1.37500v).

 

Den vil nok klare seg på 1 time OCCT Mix også, tror jeg, men jeg vil ikke pushe for mye nå. CPU-kjøleren er montert for 5 dager siden med AS5, og dette trenger noe tid med varmesirkulasjoner for jobbe seg gjennom og yte sitt beste. Jeg skal kjøre 1 time OCCT Mix om par uker for å være på den sikre siden. For nå lover det veldig bra, og jeg skal teste litt mer under 24/7 bruk og spilling. Jeg vil gi tilbakemelding om erfaringer under daglig bruk, og senere stabilitets tester i denne tråden.

 

occt42ghzyt1.th.jpg

 

EDIT: 11/9, legger siste bilde av 1 time OCCT Mix @4.2GHZ 1.36v.

occt42ghz1hour2hi1.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stabil CPU regner jeg som stabil gjenom 12 timer Prime95 samt Orthos pass. Spenningene dine er ikke skremmende høye, så om temperaturene heller ikke er det ser jeg ingen grunn til å ikke kjøre dette 24/7.

Det med kjølepastaen har ikke så mye å si. Det er minimalt å hente på at "den setter seg". Har du ikke allerede svært høye temperaturer bør du bare se på det som en bonus om de synker bitte litt.

 

Hvilke idle/load temperaturer har du?

Merker du noen ytelsesforskjeller?

 

EDIT: Leif. Temperaturene viser på bildet ja. Du har altså enda litt å gå på.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Ja, noen timers Prime95 ville vært greit også, men jeg vil være fornøyd meg med 1 time OCCT Mix i første omgang. Jeg har kjørt flere 8 timers Prime95 da jeg kjørte @4GHZ og det har alltid gått bra hvis den har først klart seg på 1 time OCCT Mix, men kanskje jeg kjører noen timmer prime95 senere.

 

CPU-Temp ifølge RealTemp er 30/58 Idle/Load, og ifølge Everest 35/68 Idle/Load.

Core-temp ifølge RealTemp er 36/62 Idle/Load, ifølge Everest 41/69 Idøe/Load.

Disse er forresten nesten samme temperaturer da jeg kjørte @4.1GHZ 1.3v med den gamle kjøler (Synth Andy).

 

Det kan hende at jeg har litt for høye forventninger, men håper og tror at jeg kan hente både 1 og 2 grader i løpe av par uker (når AS5 jobber seg gjennom). Det har skjedd etter 2-3 uker forrige gang jeg byttet kjølepasta, ihvertfall.

 

Nå har jeg kjørt @4.2GHZ de siste par dagene og har spilt en del Crysis uten noen form for tull. Jeg har ikke merket noe merkbar forskjell på spill, men flere andre Vista applikasjoner har blitt en god del raskere, bla. Microsoft Visual Studio som jeg bruker til programmering til daglig, har blitt mye kjappere og er veldig responssive.

Lenke til kommentar

Ja, CD2 vil tåle 1.37v fint, men da trenger man mer luftsirkulasjon eller vannkjøling.

 

Nå på 1.35v kjører jag alle viftene (unntatt CPU-viften) på 90%, og da er alt veldig stille og rolig. Hvis jag skal gå opp til 1.37 da trenger jeg bedre luftsirkulasjon med medfølgende vifte-bråk.

 

EDIT:

Jeg har 4 stk. 1200RPM og alle kjører på 1050 RPM (90%). Og en 1800RMP som kjører på 1500RPM(70%), og da hører jeg bar en svak og behagelig lufte sus. Jeg har prøvd alle på 100% også, og da vill jeg høre en del turbulent i kassen, med masse irriterende vibrasjoner og ulyder.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror at disse tåler 1.37v fint, men da kunne jeg bli fristet å prøve 4.25GHZ, skal se på mulighetene, etterhvert.

 

For nå kjører den veldig kjølig på 1.36v, med fine temperaturer for 24/7 og lite vifte støy.

 

Jeg har FSB på 1.34v, og har ikke prøvd stabiliteten på lavere speninger, mener du at jeg skulle prøve å gå ned til 1.3v FSB?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har FSB på 1.34v, og har ikke prøvd stabiliteten på lavere speninger, mener du at jeg skulle prøve å gå ned til 1.3v FSB?

 

Guruene på xs.org har vel dokumentert at det er fsb-volt som er kritiskt på 45nm, ikke høy VCore som bl.a du og jeg "krangla" om. :)

 

Jeg har en begrunnet mistanke at tidligere batcher av E8n00 "parret" med "eldre" hk som ikke var helt "på høyden" mtp Bios og regulering av fsb-volt var "skyldneren" for mange degraderte E8400.

Ikke absolutt VCore.

Lenke til kommentar

Kan godt ta en nye runde "krangling" på fsb-volt også. :) Men hva anbefaler guruene om fsb-volt for 24/7, er 1.34v for mye tro?

 

Jeg har opplevd noe veldig rart med fsb-volt ett par ganger. Jeg kald-booted maskinen og da hadde fsb-volt hoppet opp til 2.00v, helt rødt. Første gangen trodde jeg at jeg rotet, men dette har skjedd 2 ganger. Hva betyr dette tro?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Kan godt ta en nye runde "krangling" på fsb-volt også. :) Men hva anbefaler guruene om fsb-volt for 24/7, er 1.34v for mye tro?

 

Jeg har opplevd noe veldig rart med fsb-volt ett par ganger. Jeg kald-booted maskinen og da hadde fsb-volt hoppet opp til 2.00v, helt rødt. Første gangen trodde jeg at jeg rotet, men dette har skjedd 2 ganger. Hva betyr dette tro?

 

Jeg ville sendt tilbake det kortet om du er sikker på at det ikke bare er avlesningsfeil. Det der er absolutt en defekt ved kortet, om tallene stemmer. MULIG det kan løses vha en BIOS-update.

 

Uten at jeg er noen ekspert på alt en CPU består av syns jeg det høres merkelig ut at en såpass lav spenning som 1,34v kan ta livet av noe som helst. Men nå vet jeg ikke hva den gjør heller, tipper det er den som "bestemmer" hvor høy FSB chipen greier.

Lenke til kommentar

Jeg jeg mistenkte både gåen batteri, og defekt HK, men tenkte ikke på BIOS-versjonen.

 

Jeg bruke BIOS ver. 1102 på Maximus Formula og det finnes nyere også, jeg skal flashe og se om FSB-spenningen holder seg fast. Men det er litt vanskelig å se om det er blitt bedre, fordi dette skjer ikke regelmessige og hittil har skjedd bare 2 ganger(etter det jeg har klart å fange).

 

Takk for tispen, jeg skal flashe BIOS og prøve .

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...