frisyre Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Jeg har et spørsmål angående kosthold i forhold til styrketrening. Jeg er 19 år, 175 cm høy og veier mellom 58 - 60 kg. Trener 3 ganger i uken; Bein, triceps, biceps, rygg, mage og skuldre. Ikke alt på samme dag selvsagt, men det er i allefall alle gruppene jeg er innom. Det jeg lurer på er hva som er det mest effektive å spise og når for å bli størst mulig? Ønsker også å legge på meg 10 kg, hvordan bør jeg gå frem? Takker for alle tips Endret 9. september 2008 av frisyre Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Pass på å få i deg nok Kcal. Altså mer, om ikke mye mer, enn det du faktisk brenner. Men det er vel ganske generell viten. Men kast på Proteiner, som fungerer som byggesten i kroppen. Kost-tilskudd er ingen dum ide, her får du mye næring på lite volum. Anbefaler Gainer fra proteinfabrikken, samt whey protein. Spis mest mulig av "komprimert" mat, altså mat som er spekka med næring, men du blir ikke så fort mett, hvis problemet ditt er at du ikke klarer å få i deg nok. Helmelk istedenfor lett o.l. Proteinrik mat kan være mye, men mange som bruker cottage cheese, tunfisk, mange typer kjøtt, melk. Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Kjøtt, fisk, egg, melk, nøtter, ost, pasta, havregryn. Til slutt; litt grønnsaker. Dag 1: 2 stk. Kyllingbryst 200 gram nøtter(ikke peanøtter) 2 liter melk (hel) 200 gram havregryn 1 boks cottage cheese Brokkoli Fiskeolje/Selolje Eventuelt 1-2 proteinshaker Du kan selvfølgelig legge til eller ta ifra, jeg vet ikke hva din kropp trenger, men ikke vær overrasket hvis du må spise mye. Jeg vil dog bare anbefale melk hvis du virkelig tåler det. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 200 gram nøtter(ikke peanøtter) Hvorfor ikke peanøtter? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Pass på å få i deg nok Kcal. Altså mer, om ikke mye mer, enn det du faktisk brenner. Men det er vel ganske generell viten. Men kast på Proteiner, som fungerer som byggesten i kroppen. Kost-tilskudd er ingen dum ide, her får du mye næring på lite volum. Anbefaler Gainer fra proteinfabrikken, samt whey protein. Spis mest mulig av "komprimert" mat, altså mat som er spekka med næring, men du blir ikke så fort mett, hvis problemet ditt er at du ikke klarer å få i deg nok. Helmelk istedenfor lett o.l. Proteinrik mat kan være mye, men mange som bruker cottage cheese, tunfisk, mange typer kjøtt, melk. kosttilskudd er en dum ide, når man får orden på kostholdet sitt, så kan man bruke tilskudd. Grunnen til navnet er der maten ikke strekker til så bruker man det som ett, ja nettopp tilskudd DeathBound: sytns du det var mye mat? Endret 10. september 2008 av OZ-Racing Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 I tillegg til kostholdet, så sørg også for at du trener minst en skikkelig tung (relativt til din egen styrke så klart) baseøvelse hver av de 3 treningsdagene hvis du ønsker å gå skikkelig opp i vekt. Knebøy varianter, markløft varianter, frivendinger osv. tar i bruk så mye mer av kroppen enn små isolasjonsøvelser at det vil stimulere vekst mye bedre. Benkpress, dips, chins, nedtrekk, ulike former for roing osv. er også gode øvelser som involverer flere muskelgrupper og dermed er mer gunstig enn isolasjonsøvelser for total vekst. Lenke til kommentar
eflas Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg veier like mye som han og jeg synes det var mye. Tror 2 liter melk er litt overdrevet. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 det er en grunn til at folk ikke legger på seg, de tror de spiser så vanvittig mye, men når det kommer til stykke så er det ikke så mye alikevel.. så begynner de å sutre over at de har så extrem forbrenning at de spiser og spiser, men vokser aldri, skikkelig klisje historie som gjentar seg selv om og om igjen Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 DeathBound: sytns du det var mye mat? Det er et enkelt oppsett. Du kan sette det opp slik du vil hvis du synes det var for lite. Det er en ganske stor forandring å gå rett fra 2500 kcal. til 4000 kcal. Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 200 gram nøtter(ikke peanøtter) Hvorfor ikke peanøtter? Vel, jeg sa nøtter, ikke belgfrukter. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 DeathBound: sytns du det var mye mat? Det er et enkelt oppsett. Du kan sette det opp slik du vil hvis du synes det var for lite. Det er en ganske stor forandring å gå rett fra 2500 kcal. til 4000 kcal. du skjønner kanskje selv at det ikke er gunstig å gå opp 1500 kcal dagelig? har ikke noe problem med å sette opp en kostholdsplan, men poenget er at skal jeg slenge inn en god kostholdsplan, tar det faktisk litt tid, isteden for å slenge opp noe random greier.. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Kjøtt, fisk, egg, melk, nøtter, ost, pasta, havregryn. Til slutt; litt grønnsaker. Dag 1: 2 stk. Kyllingbryst 200 gram nøtter(ikke peanøtter) 2 liter melk (hel) 200 gram havregryn 1 boks cottage cheese Brokkoli Fiskeolje/Selolje Eventuelt 1-2 proteinshaker Du kan selvfølgelig legge til eller ta ifra, jeg vet ikke hva din kropp trenger, men ikke vær overrasket hvis du må spise mye. Jeg vil dog bare anbefale melk hvis du virkelig tåler det. Dette her kan umulig være mat til bygging, jeg spiser søren meg mer på deffen min :/ Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Drikk 4 liter hmelk om dagen i tillegg til det du spiser ellers (som bør være havregryn, egg, kylling, karbonadedeig og shitloads med grønnsaker). I tillegg trener du knebøy 3 ganger i uka. Start med 40 kg og legg på 2.5 kg hver trening. Viktig at du leser godt om knebøyteknikk. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Er det ikke en 42 kalorier per kg til bulking folk med forstand på dette sier da? Og å øke med 2 kalorier per kg per uke hvis man ikke legger på seg av det? 4 liter H-melk om dagen er jo hele denne kvoten for en person på 60 kg. I tillegg kommer dritten til å bokstavelig talt renne ut av rævva på deg hvis du drikker 4 liter melk om dagen. Dette er tross alt 2008 og ikke 1960, så det går jo an å benytte noen litt mer moderne metoder for å få i seg protein enn denne 4 liter melk greia. Som f.eks. å få i seg tilsvarende mengde protein fra pulver, og resten av kaloriene fra noe som ikke er hovedsakelig mettet fett og karbs som krever et spesielt enzym som kroppen bare produserer en begrenset mengde av for å bryte ned. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Man bør vel ikke ligge mer enn 500kcal over forbruket sitt. Alt over det blir vel til fett, og de kaloriene du får i deg bør være fra næringsrik mat. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 4 liter H-melk om dagen er jo hele denne kvoten for en person på 60 kg. I tillegg kommer dritten til å bokstavelig talt renne ut av rævva på deg hvis du drikker 4 liter melk om dagen. Dette er tross alt 2008 og ikke 1960, så det går jo an å benytte noen litt mer moderne metoder for å få i seg protein enn denne 4 liter melk greia. Jo da, men hovedpoenget er tross alt at den begrensede faktoren for undervektige som regel er at de får i seg for lite kalorier. Når en nybegynner som aldri har trent før og attpåtil er undervektig skal legge på seg gjelder litt andre regler enn for oss andre. Dessuten er det ikke alle som vil starte med tilskudd med en gang og 4 liter hmelk om dagen er tross alt en sinnsykt enkel oppskrift. Hmelk er også bedre å drikke etter trening enn vanlig melk, så fettet har sin fordeler annet enn å bidra til kaloriene. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Nei, andre regler gjelder ikke for folk som er undervektige og som ikke gidder å telle kalorier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå