Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med deling av Trådløs nettverkstilkobling

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å dele den trådløse nettverkstilkoblingen på min bærbare slik at jeg kan koble meg på internett på den stasjonære gjennom den bærbare. Når jeg da prøver å dele nettverkstilkoblingen kommer beskjeden opp;

"Det oppstod en feil mens delingen av Internett-koblingen ble aktivert. Delingen av Internett-koblingen kan ikke aktiveres. Det er allerede konfigurert en LAN-tilkobling med IP-adressen som kreves for automatisk IP-adressering."

Jeg har prøvd å byttet fra motta ip-adresse automatisk på lokal-tilkobling, men samme beskjeden kommer opp. Noen som har noen gode svar ?

Mvh HW :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du mulighet å endre adressen til routeren til f.eks. 192.168.0.30?

Jeg tror problemet ligger i at det blir satt 192.168.0.1 adressen som standard IP adresse på den kablede forbindelsen til den stasjonære. Det skaper en konflikt fordi den adressen allerede er i bruk av routeren.

Alternativt kan du koble bort routeren, sette opp delingen og endre IP adressen på lokal tilkobling til noe annet etterpå. Denne skal bli satt som fast når du aktiverer deling av internett. Når den er endret kan du koble på routeren igjen og teste. Mulig du må sette fast IP på den stasjonære også om den ikke får IP automatisk.

Lenke til kommentar

Nettverkskabelen til den stasjonære må du nok ha plugget inn. Nå vet ikke jeg helt hvordan operativsystem du bruker, men jeg regner med du har XP eller Vista på laptopen. Når du haker av for deling av den trådløse tilkoblingen så må du sannsynligvis velge "lokal tilkobling" fra en liste rett under og jeg vet ikke om denne kommer opp dersom kabelen ikke er tilkoblet.

Har satt opp deling av internett hos meg også, men jeg har det motsatt, altså internett gjennom kabel på den stasjonære, også dele internett trådløst til laptopen.

Lenke til kommentar

Stasjonære har automatisk ip. Bærbar har automatisk ip, og får tildelt ip-en 192.168.0.2 på den trådløse nettverkstilkoblingen og routeren har ip 192.168.0.30. skjønner ikke helt hvorfor det står at jeg allerede har opprettet en LAN-tilkobling med ip som kreves for automatisk ip-adressering.

Lenke til kommentar

Kan du laste opp bilder av de innstillinger du har satt opp nå?

Dersom jeg setter opp nettverket mitt slik du må ha ditt vil de se slik ut:

Først aktiverer jeg deling på det trådløse nettverket og velger lokal tilkobling fra listen.post-36441-1221349701_thumb.jpg

Når dette er gjort får jeg følgende innstillinger automatisk på lokal tilkobling:

post-36441-1221349742_thumb.jpg

Hvor langt i dette kommer du? Dersom du ikke får aktivert delingen på det trådløse nettverket kan du prøve å restarte laptopen om du ikke har gjort det. Dersom ikke det hjelper kobler du fra det trådløse nettverket og prøver å dele på nytt. Da er i alle fall ikke den aktuelle IPen opptatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...