Gå til innhold

6,5 eller 8" subwoofer element fra hjemmekino i hjemmelaget kasse!

Anbefalte innlegg

Har ett gammelt og noe slitent 5.1 hjemmekino anlegg fra Sony..

Forsterkeren er på 115W.

Er blått stoff forran elementene, og noe nærmere beskrivelse klarer jeg ikke å gi..

Subwooferen jeg har er endten 6,5" eller 8" (regner med 6,5"), tenkte å skru/rive ut elementet å bygge en lukka istedenfor porta kasse, for å få hardere og raskere slag, istedenfor den jalladype bassen jeg har nå!

Noen som har forslag til mål på kasse?

Og er det behov for 22mm spon, eller klarer deg seg med noe mindre?

Er ikke sikker på standard tykkelsen på sponplater, så kom med forslag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke anbefale dette, du risikerer å ende opp med enda dårligere, kanskje helt ubrukelig bass, er ikke sikkert elementet er beregnet på å stå i ei lukka kasse heller.

Du kan jo selvfølgelig prøve, men tviler på det er noe særlig å hente på det.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Elementet er lite og kassen vil sannsynligvis få såpass små flater at den vil virke som en avstivning i seg selv, så alt over 15mm platetykkelse vil være mer enn nok.

Som Lefse sier er det vanskelig å bygge kasse til et element man ikke kjenner parametrene på, så du risikerer å ende opp med noe som spiller dårligere enn utgangspunktet. Sannsynligvis er elementet billig-billig og har liten magnet og sannsynligvis også ganske høy Qts, så 20-25 liters lukket kasse kan muligens spille ok. Uansett vil det nok aldri bli noen ekte subwoofer, kun en kasse med boomete gjengivelse fra 50-60hz og opp.

Å regne ut målene på kassa fra et gitt volum er veldig enkel matte, så om du går eller har gått på ungdomsskolen bør dette være piece of cake. Men jeg kan si såpass som at kubikkrota av 25 er 2.92 ;)

Lenke til kommentar

Sant nok, men en bilkupé har også svært mye forsterkning i de lavere frekvensene. Det har man ikke (i like stor grad) inne, og da må man øke kassestørrelsen for å få mer nivå nedover (eller kompensere med EQ som igjen krever mer effekt og mer tilgjengelig Xmax; lineær slaglengde) :)

Ettersom dette etter all sannsynlighet er et rimelig element vil nok ikke Xmax være spesielt stor, så det er mulig man vil få lav effekttålighet ved å lage en stor kasse (pga. mindre fjæring fra den innesperrede luften). Bygger man en mindre kasse kan man til en viss grad motvirke dette, men man vil miste nivå nedover, og det vil stille større krav til den termiske belastbarheten. Når elementet blir "styrt" av luftfjæren bak vil overskuddseffekt ikke lenger bli avsatt som bevegelse (fordi luften hindrer den), men som ren varme. Tåler ikke elementet det blir spoletråden for varm, lakken smelter og spolen kortslutter.

Derfor bør man helst vite T/S-parametrene, slik at man kan bygge en kasse som er stor nok, og som balanserer de ovennevnte punktene på best mulig måte. En ting mange ikke tenker på, er at elementet kanskje ikke klarer å fylle oppgaven sin uansett hva slags kasse man bygger. Jeg mener man først bør definere hva man ønsker å oppnå og velge element ut fra det, fremfor å "tvinge" et spesifikt element til å oppføre seg slik man vil. Men det var uansett en digresjon, i dette tilfellet har jo trådstarter et element og vil bare tøyse rundt litt med det. Noe som kan være morsomt nok i seg selv. :)

Et tips kan være å bygge kassen for stor, slik at man enkelt kan redusere volumet ved å legge inn murstein, to-fire, sandsekker e.l. Det er lettere å gjøre en stor kasse mindre enn omvendt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...