Gå til innhold

på liunx forumet er det en del..


Anbefalte innlegg

...

En fin måte å søke etter svar på google, er å rett og slett putte (kopiere/lime inn) hele feilmeldinga i tekstboksen. Som regel har mange hatt samme feilmeldinga som deg

...

En annen ting er å bruke søk-funksjonen på forumet...(i venstre tabell, forum-meny... der ja ..). Hva om hardware.no-folka skalerte Fonten/ikonet på "søk" omvendt proporsjonalt med antall innlegg brukeren har :wink:

 

Jeg antar da at antall inlegg er en brukbar målestokk på know-how. Dette kan selvsagt diskuteres :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så kunne jeg egentlig tenkt meg et eget forum for personer som har ett visst kunnskap om data og linux slik at det faktisk gikk ann å diskutere noe fornuftig uten å måtte bla seg igjennom masse søppel..

 

selvom noen presterer å skrive en ordentllig topic er det ikke sikkert de klarer å skrive noe fornuftig i posten.. omtrent slik som jeg gjør nå.. 8)

 

Well anyway... Sophisticated members only area?

Lenke til kommentar
Det er en del triks man kan gjøre for å få svar, eller se på det på denne måten, "hvordan motivere mennesker som kan mye om et tema til å svare på mitt spørsmål frivillig og uten betaling."

 

Yes, du er ikke pliktig noe svar, oppfør deg deretter.

 

Enkle regler :

 

Topic :

unngå : hjeeelp, installasjonsproblemer

Skriv heller : Har problemer med installering av rh 7.0

Enda bedre : Problemer med partisjonering under rh 7.0 installasjon.

 

Spørsmål :

Unngå : Linux er dritvanskelig, får ikke til å gjøre x.

Heller : Prøver å gjøre x. men får det ikke til. Tips anyone?

Enda bedre : har system x, og distro y.y. Prøver å gjøre x, feiler med melding yyy. Er det noe jeg gjør galt? Tips og lenker til fiks mottaes med takk.

Nirvana : Har system x, distro y.y. Prøver å gjøre x, men det feiler med melding y. Søkte på google etter <søkestreng> men fant ikke noe som passet. Hva er det jeg misser? Tips og lenker mottaes med takk.

 

Klarer man å stille spørsmål riktig så vil folk stort sett hjelpe deg.

''

 

 

 

AMEN !!

 

Dette er noe folk maa leare seg..

Lenke til kommentar
Personlig så kunne jeg egentlig tenkt meg et eget forum for personer som har ett visst kunnskap om data og linux slik at det faktisk gikk ann å diskutere noe fornuftig uten å måtte bla seg igjennom masse søppel..

 

Det finnes allerede på news :) fine grupper er no.it.*, for linux spesielt no.it.os.unix.linux.diverse.

Lenke til kommentar
Det er en del triks man kan gjøre for å få svar, eller se på det på denne måten, "hvordan motivere mennesker som kan mye om et tema til å svare på mitt spørsmål frivillig og uten betaling."

 

Yes, du er ikke pliktig noe svar, oppfør deg deretter.

 

Enkle regler :

 

Topic :

unngå : hjeeelp, installasjonsproblemer

Skriv heller : Har problemer med installering av rh 7.0

Enda bedre : Problemer med partisjonering under rh 7.0 installasjon.

 

Spørsmål :  

Unngå : Linux er dritvanskelig, får ikke til å gjøre x.

Heller : Prøver å gjøre x. men får det ikke til. Tips anyone?

Enda bedre : har system x, og distro y.y. Prøver å gjøre x, feiler med melding yyy. Er det noe jeg gjør galt? Tips og lenker til fiks mottaes med takk.

Nirvana : Har system x, distro y.y. Prøver å gjøre x, men det feiler med melding y. Søkte på google etter <søkestreng> men fant ikke noe som passet. Hva er det jeg misser? Tips og lenker mottaes med takk.

 

Klarer man å stille spørsmål riktig så vil folk stort sett hjelpe deg.

''

 

 

 

AMEN !!

 

Dette er noe folk maa leare seg..

 

Dette er for ordens skyld tatt fra Eric Raymonds «Spørre Smarte Spørsmål»-HOWTO, se http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html .

Lenke til kommentar

De som ikke gidder å lese howto'er, manualer, readme's etc. gidder i hvertfall ikke å finne en howto om hvordan man skal stille de beste spørsmålene.. Så egentlig er det litt bortkastet, men nyttig for de som virkelig vil ha noen nyttige svar..

 

Og en ting til.. Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.. ehhm vet ikke helt om det stemmer på forumet her. Selvom det er en del dumme svar også (meg selv inkludert).

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig i at det hadde vert en svært god ide å ha et eget forum for dem som er omtrent totalt uten linux-kunnskaper fra før av.

 

Min teori er at mange driter i HOWTOer og lignende fordi de er på engelsk.

 

MEN: Hvis alle linux-noobene har sitt eget forum og de hardbarkede linux-proffene driter i å kikke innom noob-forumet, vil det da være noen som besvarer dems spørsmål?

 

Jeg tror at det hadde vært en god ide med norske HOWTOer :yes:

Lenke til kommentar

Det er faktisk en del av spørsmålene er som er så greie at man kan lese seg til det. Det finnes faktisk howtodoes og readme filer. Før man evt spør er det en idee å lese de. Det er helt greit å spørre, men lov å prøve litt før man spør også.!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...