Gå til innhold

Installere ved bruk av forskjellige filtyper

Bjonski

Anbefalte innlegg

Har alltid lurt på en ting, og er kanskje derfor jeg har holdt meg til pakkebrønnen.

Men når jeg f.eks laster ned et spill og vil installere det så kommer det gjerne i tar.gz, .jar eller lignende(i dette tilfellet .jar).

Jeg dobbelklikker på filen, men den popper opp for å "extracte" filene som om det var en .rar/.zip fil. Hvordan installerer man egentlig slike filer?

Kom gjerne med en liten oversikt over hvordan de forskjellige filtypene installeres, så kan denne tråden hjelpe andre som sliter med ca. det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel når du har lasta ned en .tar.gz fil har du lastet ned kildekoden for programmet.

For å kompilere og installere kildekode det er den vanlige metoden:

./configure
make
make install

Men en kan også tilpasse med konfigurasjonsflagg etter ./configure linja

Det sikre er å bruke pakkesystemet.

En .jar fil er et Java program som er "pakket sammen" for å lettere kunne distribueres.

Det kan være et installasjonsprogram, eller et selvstendig program

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

.jar er Java arkiver og skal vanligvis ikke instaleres, men kjøres direkte i java. Vanligvis med en kommando ala "java -jar navn-på-jar-fil".

tar.gz er også arkivfiler, og kan egentlig inneholde hva som helst. Men ofte inneholder de kildekode som må komplieres. Det er også flere måter å kompilere dette på, men somoftest er det snakk om noe ala "./configure && make && make install".

Forresten, det står nesten alltid på nettsiden eller i en medfølgende readme hvordan du innstalerer ;)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

jar-filer er forøvrig i praksis zip-filer.

Spill og slikt kommer ofte prekompilert osv, og det er snakk om å kjøre en installer. I slike tilfeller er det ofte ikke mer enn dette (e.l.) som skal til etter å ha pakket ut spillet:

cd utpakket-spill/
chmod +x install.sh
./install.sh

...det er stort sett ingen grunn til å installere spill som root (via sudo), spill kan gjerne gå i /home/<din bruker>/games/ e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...