Gå til innhold

Pinnekjøtt utgått i februar, mulig å spise?

Articfare

Anbefalte innlegg

Hei.

Faren min fikk for litt siden 4kg eller mer pinnekjøtt av en forening han er i. Kjøttet gikk ut av dato i februar og det hadde vært ute av fryseren en tid. Han har det nå i kjøleskapet og jeg lurer på om det er mulig å spise dette kjøttet, eller om det er like greit å kaste det. Hva er egentlig konsekvensene ved utgått dato på denne varen? Bakterier, mugg, redusering av næringstoffene?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøtt vil jo bli råttent etterhvert, og fordervet kjøtt er noe jeg ville holdt meg unna. Men hvor salt, lenge frosset og hvordan det generelt har blitt behandlet og tilbredet, pakket osv har selvfølgelig noe å si. Men jeg hadde ikke spist det for penger engang, men det er meg. Har noe med at det ikke er fett å spise mat man har misstanke om er dårlig, og pga det er vanskelig å se bakterieflora/mengde, hvor råttent det er osv. Etter min mening er den datoen der til en grunn, men riktig nedfrysing, pakking o.l. vil jo gjøre utløpsdatoen lengre.

Lenke til kommentar

Hvis det er originalt pakket, og kjøttet er som det var når det ble pakket og datomerket har de garantert tatt hensyn til saltinnhold og satt datoen ut ifra dette, men husk at det er forskjell på UTGÅTT og BEST FØR da ;) Men som regel UTGÅR kjøtt :p

EDIT: Leif

Endret av Roxrud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...