nyttpnytt Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hei! Ser ut som jeg har funnet riktig sted å rette mine begynner spørsmål... Jeg holder på å registrere enkeltmansforetak, jeg/firmaet trenger diverse utstyr og lurer i den forbindelse på følgende: -Må tlf og abonement være registrert på firma for at jeg skal kunne skrive dette av på skatten? -Har forstått at jeg bør ha en bedriftskonto, trenger dog en telefon med en gang. Kan jeg kjøpe den med mitt private kort og allikevel skrive dette av ? (Tar vel 2 uker før bedrifts-kortet kommer fra banken) Håper noen kan hjelpe meg med dette! Hilsen Ny i faget Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Vil ikke svare på første spørsmålet helt konkret da jeg ikke er helt sikker, men du kan i hvert fall kjøpe ting privat og få det igjen av bedriften senere, så lenge du har billag på det. Endret 13. september 2008 av Brød Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 I ett enkeltmannsforetak er du som person og firmaet det samme sak, har du en telefon i huset eller egen mobil som også brukes privat brukes en delingsnøkkel hvor så og så mange prosent av utgiftene kan utgiftføres. Du kan selvsagt kjøpe telefonen fra lønnskontoen din, det er bare for ryddigheten man bør ha en egen firmakonto. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) I ett enkeltmannsforetak er du som person og firmaet det samme sak, har du en telefon i huset eller egen mobil som også brukes privat brukes en delingsnøkkel hvor så og så mange prosent av utgiftene kan utgiftføres. Dette er helt riktig hovedregelen for driftsmidler som også brukes privat, men akkurat for telefon, mobiltelefon, bredbånd o.l. elektronisk kommunikasjonstjenester gjelder den samme sjablongregelen som for lønnsmottakere: Første 1000kr er skattefrie, beløp mellom 1000 og 5000/7000 (ett abonnement: 5000; to eller flere: 7000) skal skattes av, beløp over det igjen er fradragsberettiget. (kilde) Endret 14. september 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå