Gå til innhold

Northbridge-chipsetvifte til Asus P5N-D?

Straydog

Anbefalte innlegg

Chipset-kjøleribbene på mitt Asus P5N-D hovedkort er sykt varme, og ifølge Speedfan så er idle temperaturen på 67grader!

Fulgte en vifte med hovedkortet som var til å plasseres der, men den er helt ubrukelig.

Derfor trenger jeg tips til hvilken chipset-vifte jeg bør kjøpe som vil gi meg god kjøling.

Helst ikke dyrere enn 500kroner!

Endret av Straydog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Titta litt på den der før du skrev faktisk, men ble så usikker på hvorvidt den blir et h*** å få til å sitte?

Det er jo ingen festeanordning i hovedkortet rundt kjøleribbene på chipsetbrikken og derfor er jeg litt usikker på hvordan denne skal monteres......?

Har du en slik en på et P5N-D kort?

Lenke til kommentar
Chipset-kjøleribbene på mitt Asus P5N-D hovedkort er sykt varme, og ifølge Speedfan så er idle temperaturen på 67grader!

Fulgte en vifte med hovedkortet som var til å plasseres der, men den er helt ubrukelig.

Derfor trenger jeg tips til hvilken chipset-vifte jeg bør kjøpe som vil gi meg god kjøling.

Helst ikke dyrere enn 500kroner!

jøss.åssen klarte den å bli så varm, har samme hk og den blir ikke mer enn toppen 54c ved load med da den chipset-vifta som fulgte med i pakka installert.

Lenke til kommentar
Ja, hadde jeg bare visst svaret på det! Noe er ihvertfall galt... når jeg spiller blir den over 80grader varm! Og det har hendt at pcen plutselig har slått seg av som følge av overoppheting....

ok,så det er da ikke bare speedfan som gir feil temp nei,siden pc plutselig slår seg av. har du drevet å overklokket? jeg prøvde å klokke min 3,0ghz til 3,6ghz med 1,42v vcore og da gikk tempen på NB chipen rett opp til 50+idle. dersom du har klokka kan du prøve å klokke tilbake til default speeds eller/og prøve å justere ned volten,men klokken er det viktigste. bare ett forslag til løsning fra min side.

Lenke til kommentar

Slik ser oppsettet mitt i BIOS ut:

Jumperfree settings menyen:

AI Tuning - Manual

FSB & Memory config:

FSB - memory clocl mode - Auto

FSB memory ratio - Auto

FSB (QDR), MHz - Auto

- actual FSB (QDR), MHz - 1333.3

MEM (DDR), MHz - Auto

- actual MEM (DDR), MHz - 800.0

Voltage:

Vcore - 1.3 V

DRAM - 2.11 V

HT Chipset Voltage - Auto

NB Chipset Voltage - Auto

SB Chipset Voltage - Auto

NB PCIE Frequency - 100 MHz

Hardware monitoren viser:

CPU fan - 2124 rpm

Chassis fan 1 - 1420 rpm

Chassis fan 2 - 6081

Power fan - 4041 (denne står montert over kjøleribbene til chipen på hovedkortet som blir så sykt varmt)

Noe som ser riv ruskende galt ut her?

post-19342-1221582892_thumb.jpg

Dessuten så skjer det noe merkelig i Core Temp-programmet.

Under spalten FREQUENCY så veksler det mellom å stå 3000.00 (333.33 x 9) og 2000.00 (333.33 x 6)..... aner ikke hvorfor?

post-19342-1221583373_thumb.jpgpost-19342-1221583639_thumb.jpg

Endret av Straydog
Lenke til kommentar

Aha! Takk for svar :)

Skal jo av med CPUvifta nå uansett, i og med at jeg har bestilt meg en ny.

Men hovedproblemet mitt er forsåvidt ikke varmen fra CPU'n, men fra Chipsettet.... synes det er vanvittig merkelig i og med at det er en gedigen kjøleribbe over....

Det er riktig forstått at det er chipsetbrikken som er ringet i rødt? Hva er det som ligger under kjøleribbene i det som er ringet i gult?

post-19342-1221586100_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når jeg sa kjøleren så tenkte jeg på chipsett kjøleren ja...

Joda, det er den i rødt, der under sitter minnekontroller og den som sender data til PCI-E skjermkort bussen.

Under den gule finner du sørbrua, den har mange designasjoner som varierer fra brikkesett til brikkesett men generellt sett så styrer denne SATA, IDE, Lyd, PCI porter og annet små snacks i systemet.

En PCI-E port er også ofte linket via Sørbrua, så selv om du kan sette ett skjermkort i denne, så får du HORRIBEL ytelse siden dataene går fra porten til sørbrua, som igjen sender det hele til nordbrua om det er operasjon til minne eller kort nr 2, dette medfører forsinkelser enn om det hadde kunnet gå direkte...

Lenke til kommentar

Der lærte jeg mye nytt gitt :) takk for info!

Men angående chipsettkjøleren;

du sa at man kunne få "ned tempen ved å plukke av kjøleren og rengjøre den for kjølepasta for å så legge på ny".... mener du å ta av kjøleribbene?

Hvis jeg først peller den av har jeg lyst å bytte den ut med noe bedre, så det er jo det hele tråden ble startet med..... aner ikke hvilken...? :p

Endret av Straydog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...