Gå til innhold

Jeg er 18 år, er jeg for gammel til å begynne med kampsport?

Kjeven

Anbefalte innlegg

Topic says it all, almost.

Har vurdert å begynne med en eller annen kampsport en stund nå, men lurer på om jeg har blitt for "gammel". Blir 18 om to måneder, og trente stort sett ingenting fram til jeg var 16. Er ikke særlig veltrent nå heller, til tross for at jeg har et (relativt) sunt kosthold og trener en del, men det er en annen sak. Er ikke hva man kan kalle smellfeit, men langt fra tynn heller. Har løftet vekter en stund, så jeg er vel sånn over gjennomsnittet sterk. Er omtrent like smidig som herdet bly.

Waddya think? Har jeg noen som helst sjangs i havet?

PS: Godt mulig dette er feil forum for denne typen spørsmål, i så fall: Sorry. Fant ikke noe som passet bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er omtrent i samme situasjon som deg, og kunne godt tenke meg å begynne på noe martial arts opplegg.

er bare litt skeptisk. vil helst komme på kurs med folk på min egen alder, men de fleste har begynt tidlig. vil ikke gå med nybegynner kids på 10-13 år heller

har du bestemt deg for hvilken kamp sport du skal velge ennå?

Lenke til kommentar
er bare litt skeptisk. vil helst komme på kurs med folk på min egen alder, men de fleste har begynt tidlig. vil ikke gå med nybegynner kids på 10-13 år heller

Akkurat det ble jeg sittende å tenke på også. Er vel ikke særlig fair å banke opp småunger, men vil nødig bli banket opp av dem heller... Man kan vel kalle det et dilemma.

Nope, driver fremdeles og "sonderer terrenget". Er veldig mange kampsporter å velge i, uten at jeg vet noe særlig om forskjellene mellom dem...

Lenke til kommentar
Nope, driver fremdeles og "sonderer terrenget". Er veldig mange kampsporter å velge i, uten at jeg vet noe særlig om forskjellene mellom dem...

"sonder terrenget" ved å dra på nybegynnerkurs da. Vet ikke hvor du bor og hva som kreves av transport o.l for å dra til de forskjellige gymmene, men de fleste har nybegynnerkurs nå til høsten hvor det bare er å stikke innom.

Lenke til kommentar

Begynte på kickboxing i Januar jeg, og var da 17. Er 18 om en mnd, og var i samme dilemma som deg da.

Som de andre sier er det aldri for sent. Og når jeg begynte på kickboxing var det folk fra 16-40. Tynne og tjukke, veltrente og utrente.

Noen dropper ut mens andre blir.

Så bare å finne kampsporten du vil ha, og begynne! :)

(Kickboxing er best da :whistle:

Lenke til kommentar

Du drar ikke på trening for å "bli banket" uansett. Dere kommer ikke til å sparre (lekeslåss) før det har gått flere måneder (må opp et par belter så dere ikke skal skade hverandre med feile teknikker).

Mange blir skuffet i starten fordi det er veldig mye terping på teori, ord på fremmede språk du skal lære, og terping på veldig basic ting som benstilling, eller stå og repetere samme slaget i lufta, mens treneren går rundt og ser at folk gjør det riktig, og korrigerer det som er feil hos hver enkelt.

Når barskingene innser at de ikke lærer å slåss på gata etter 2. treninga, dropper de stort sett ut.

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale å begynne med MMA. MMA står for Mixed martial arts og er en blandingskampsort som hovedsaklig består av Brasiliansk Jiujitsu, Boksing, Kickboksing, Judo og Bryting. Tror det var dem som dannet den hovedsaklige MMA, men det kommer helt ann på hav du selv vill trene hvis det er MMA, men den mest brukte er den jeg nevnte. MMA er en full kontaks kampsort som gir deg lov til å bruke både spark, slag, kast bryting(grappling) osv. Jeg går ikke på dette selv, men har enormt lyst til å begynne, men det enset er at den nærmeste klubben er ett stykke fra hvor jeg bor, så jeg bruker mer tid på buss fram og tilbake enn treningen tilsammen:P Men Jeg vil sterkt anbefale denne kampsorten! :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Topic says it all, almost.

Har vurdert å begynne med en eller annen kampsport en stund nå, men lurer på om jeg har blitt for "gammel". Blir 18 om to måneder, og trente stort sett ingenting fram til jeg var 16. Er ikke særlig veltrent nå heller, til tross for at jeg har et (relativt) sunt kosthold og trener en del, men det er en annen sak. Er ikke hva man kan kalle smellfeit, men langt fra tynn heller. Har løftet vekter en stund, så jeg er vel sånn over gjennomsnittet sterk. Er omtrent like smidig som herdet bly.

Waddya think? Har jeg noen som helst sjangs i havet?

PS: Godt mulig dette er feil forum for denne typen spørsmål, i så fall: Sorry. Fant ikke noe som passet bedre.

I krav maga klubben der jeg trente, var det 18 års grense for å begynne. Jeg ville ikke si at 18 er for gammelt.

I klubben var det ett veldig bredt spekter av medlemmer. Vi hadde veltrente 25 åringer som hadde trent forskjellige kampsporter gjennom årene, og vi hadde uerfarne 40 åringer som var ordentlige sofaslitere. De ble som regel delt inn i 2 grupper: nybegynner og viderekomne.

Jeg vil anbefale kravmaga, men kravmaga er ikke kampsport. Det selvforsvar som setter fokus på å være mest mulig effektiv i real-life situasjoner. Veldig mange av angrepene og teknikkene som benyttes der er ment å krøple motstanderen, og de skal komme raskt, overraskende og sjokkerende. En eventuell situasjon vil potensielt være unngått eller kontrollert iløpet av sekunder hvis du mestrer teknikkene (og motstanderen ikke gjør det...)

Kravmaga setter også fokus på hvordan du skal komme deg ut av situasjoner der gjenger angriper deg. Dette er det ikke alle kampsporter som gjør.

Jeg har bare trent kravmaga, men flere av medlemmene har trent forskjellige kampsporter: kickboxing, karakte, judo, jujitsu, aikido osv... Samtlige jeg har pratet med sier KM er det mest effektive de har trent.

Jeg blir pappa i november, men satser på å komme igang med treningen til våren igjen;)

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar

Vil legge til at jeg er veldig glad for at jeg har trent kravmaga. Jeg har opplevd 2 situasjoner på "byen" der jeg fikk bruk for teknikkene jeg har lært. Begge situasjonene ble avverget veldig raskt på grunn av treningen.

Uansett vil jeg si at det viktigste selvforsvar er munnen og hjernen.... jeg har mistet tellingen på hvor mange idioter jeg har snakket til fornuft, og dermed avverget fysiske konfrontasjoner....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234

Man er sjelden for gammel til å begynne med kampsport, så det er bare å sette igang.

Jeg begynte med KunTao da jeg var 17, og jeg er blant de yngste i voksenpartiet.

er omtrent i samme situasjon som deg, og kunne godt tenke meg å begynne på noe martial arts opplegg.

Når du er i en viss alder, vil du ikke akkurat bli slengt inn en klasse med unger. ¬_¬

Jeg kan også tenke meg at de som har begynt tidlig, bare har vært så heldige å få vite om kampsporten før deg, og det er det ingen skam i. Du får muligheten til å lære mye mer på den måten.

Hvis dere er usikre på hva dere vil begynne med, er det bare å undersøke litt hva som fins i nærområdet. De fleste stedene tilbyr gratis prøvetimer så folk kan prøve seg fram og se litt an hvordan de liker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...