Gå til innhold

En rimelig og grei skjerm for fotoredigering?

Anbefalte innlegg

Der sa de at jeg kunne få den for nettpris + 160 kroner (som de sa var for "frakt")! Det synes jeg er ganske sløvt. Butikken bør vel matche nettprisen?
Det står på hjemmesidene at det ikke gjør det, og det har vært uttalt flere ganger her at prisene i butikk kan variere fra nettet - noen ganger er det også rimeligere i butikk.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du verden, du handlet raskt nå eitp, verre enn meg du :!: ..ville forresten greid meg med den Spyder 2 jeg, og sett hva den kunne gjøre for min skjerm, før jeg kjøper ny skjerm. Så hvis noen kan tipse meg om et trygt og rimelig sted å kjøpe den så... (Jeg har begynt å reagere litt på bemerkninger om farger og skjerping og slikt på bildene mine :yes: ...så jeg bør vel prøve å eliminere eventuelle årsaker til det..)

RandiA

Lenke til kommentar
Du verden, du handlet raskt nå eitp, verre enn meg du :!: ..ville forresten greid meg med den Spyder 2 jeg, og sett hva den kunne gjøre for min skjerm, før jeg kjøper ny skjerm. Så hvis noen kan tipse meg om et trygt og rimelig sted å kjøpe den så... (Jeg har begynt å reagere litt på bemerkninger om farger og skjerping og slikt på bildene mine :yes: ...så jeg bør vel prøve å eliminere eventuelle årsaker til det..)
Du hadde allerede to "trygge" linker lenger opp, både ScandinavianPhoto og FotoVideo er greit. Ellers har JapanPhoto også dette, og sikkert mange andre steder :-)
Lenke til kommentar

Japan Photo har dem, ja. Butikkprisen var 1790, og nettprisen 1290 (som nevnt). Jeg skulle jo få Spyder 3 for nettpris pluss "porto" på 160, og jeg tok turen ned (klarte ikke å vente - ja, jeg rir den dagen jeg saler), sa hva som tidligere hadde blitt nevnt om pris da han ville ha 1795, og fikk den for 1295 uten noe portopåslag! Vet ikke om det var en glipp eller ikke. Jeg nevnte både pris og "porto", så jeg forlot butikken med god samvittighet.

Men jeg har ikke fått testet kalibrereren ennå. Det har rett og slett vært for travelt fram til nå, og nå må jeg legge meg for jeg skal opp om få timer. Stønn!

eitp

Lenke til kommentar
Men jeg har ikke fått testet kalibrereren ennå. Det har rett og slett vært for travelt fram til nå, og nå må jeg legge meg for jeg skal opp om få timer. Stønn!

eitp

Fortell meg hvordan den var å bruke da...teskje-metode :!: ..men jeg kjøper den billigste "nr.2"..får greie seg det, og går ut ifra bruken blir den samme...

Edit: Forresten, har hørt at noen ikke kan brukes med Vista, nå har jeg XP og har tenkt å beholde det, men man vet jo ikke om man er "nødt til" å gå over til Vista..og da lurer jeg på om noen vet om den Spyder 2 Express kan brukes sammen Vista?

Randi

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Javel, da er jeg i gang med ny skjerm og kaliberering. Og jeg må si at jeg IKKE ER FORNØYD!

Først kalibrerte jeg skjermen med rgb-kontroll som skulle stilles innenfor visse verdier. Det fikset jeg fint, men det kom opp en advarsel om at det hele kunne bli helt feil spesielt hvis en tuklet med rgb på en billig skjerm. Jeg vet ikke hvor mye penger Spyder har, om de regner Lenovoen for en billig skjerm, men siden den ikke har fargetemperaturkontroll, satset jeg på rgb. Resultatet ble nokså nedslående. Skjermen fikk alt for kraftige farger (spesielt rød), og jeg tenkte jeg måtte gjøre det på ny. Det å stille inn hvilke justeringsmuligheter skjermen har (som kontrast, rgb osv.) kom bare opp som et alternativ første gangen, så det endte med at jeg måtte avinstallere hele Spyder-programmet og installere det på ny. Jeg prøvde meg uten å krysse av for fargetemperatur eller rgb, og la programmet fikse alt automatisk. Spyderen skal jo kunne måle alt direkte på skjermen, mener jeg! Som sagt så gjort, uten bedre resultat. Skjermen har alt for kraftige farger, det er som de glir i hverandre (fremdeles spesielt rødfargen). Hvis jeg redigerer et bilde i PS3 slik at fargene ser helt naturlige ut, ser f.eks mennesker som er i bildene helt anemiske ut på andre skjermer og i utskrift. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve meg en gang til med rgb-justeringer slik at jeg på eget initiativ etter kalibreringen kunne justere ned rødfargen, Så jeg avinstallerte nok en gang (hvis noen vet hvordan jeg får tilgang til de første installeringene i Spyder mer enn første gang, vil jeg bli glad). Problemet nå var at da jeg installerte for tredje gang og kjørte kalibreringen, fikk jeg ikke opp skjermens justeringsalternativer i kalibreringsprosessen! Så nå sitter jeg her med litt for mye punsj i (rød)fargene. Takk til deg Spyder3!

Fordelen med ny skjerm, er at jeg nå har to, og det er veldig greit når jeg bruker ps (og ellers).

Men når jeg surfer, synes jeg den nye skjermen både er for "fargeglad" og utflytende (nesten som plasma) i forholød til den gamle (som nok er for bleik. Noe midt i mellom hadde gjort seg).

Jeg skal redigere et bilde på begge skjermene, og så kan kanskje noen av dere se hvilket som er mest naturtro.

Her er i hvert fall arbeidsplassen min nå:

post-24492-1221926242_thumb.jpg

eitp

Lenke til kommentar

Mulig Datacolor (Spyder) er flinke med hardware, men lage programvare kan de ikke. Har brukt en gammel Spyder Pro en del, og den hadde et horribelt brukergrensesnitt. Prøvde nylig en Spyder 3 Elite, og tenkte at endelig skal alt gå av seg selv, men det gjorde det ikke.

Har to skjermer og Spyderen trodde først jeg kalibrerte den ene når jeg skulle kalibrere den andre. Etter litt prøving og feileing fikk jeg det da til, men det er ikke Datacolors fortjeneste. De hevder også at Windows ikke kan laste to fargeprofiler for to forskjelige skjermer uten at man har to skjermkort, og det er jo bare tull. Hvis du leser readmefilen som følger med så står det en del nyttig info.

Ellers ville jeg anbefale å sjekke at du ikke har noe program som laster inn en fargeprofil før du starter kalibreringen. Sjekk startupfolderen, fjern Adobe gamma og andre mistenkelige programmer.

Husk også at default vil Windows laste samme profil for begge skjermer, og det tror jeg også Spyderenes lasteprogram gjør. Bruker du XP kan du laste ned en kontrollpanel extension fra microsoft som heter "Color". Den har mulighet for å laste to profiler, en for hver skjerm. Så det du må gjøre (hvis du vil kalibrere begge) er å kalibrere en av gangen og lagre profilene. Åpne deretter Color-programmet fra Microsoft og tilordn rikitg profil til riktig skjerm. Dette gøres imidlertid ikke automatisk neste gang du skrur på PCen, men hvis du legger en shortcut til MS-color-programmet i startupfolderen, med en L-opsjon så lastes profilen automatisk ved oppstart. Da må imidertid Spyderens lasteprogram fjernes fra startup slik at det ikke lastes profil to ganger. Mulig dette er enklere hvis du kjører Vista. Alternativt kan du godta at bare den nye skjermen er kalibrert og da vil oppsettet være mye enklere og fungerer greit slik Spyderen installerer det. Da er det bare å få til kalibreringen korrekt...

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...