Gå til innhold

En rimelig og grei skjerm for fotoredigering?

Anbefalte innlegg

Jeg har en flatskjerm til min stasjonære PC, den er ikke gammel og er av merke Life. Men jeg forstår nå at den gir meg noe gale farger når jeg etterbehandler bilder. Andre har kommentert at det ofte er noe gale hudfarger og for mye skarphet etc. Har ikke så mye greie på skjermer, jeg har heller ikke kalibrert denne, har forsøkt, men det var litt vanskelig og ikke noe godt, merkbart resultat.

Kanskje det er lurt å investere i en ny skjerm? Noen som kan anbefale en som ikke er så altfor dyr, eller for stor, og som jeg får sett rette farger på uten å måtte gjøre innviklede innstillinger og justeringer? (Innenfor rammen måler min nåværende skjerm 34X27 cm..trenger ikke særlig større..i heftet som fulgte med står: TFT 17"/19" Monitor.Active SXGA LCD Colour Display))

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sleit med det samme problemet. Fant ut det billigste alternativet var å kjøpe en skjermkalibrator, og har ikke angret på det. Jeg kjøpte en spyder 2 suite til rundt 1000 kr, og den har spart meg for mye frustrasjon angående farger/utskrifter/web....

Jeg kjørte den på helautomatikk og merket stor forskjell. Aldri feil farge på utskrifter og bilder blir like på web.

Dersom du kjøper en ny skjerm må denne også kalibreres dersom du vil at farger skal stemme.

Den kan også brukes til andre skjermer dersom du finner ut at den du har ikke holder mål fremdeles.

Lenke til kommentar

Det hørtes fornuftig ut...tror egentlig ikke det er noe i veien med skjermen min, det er bare det at jeg skrur på farger og lys og kontrast etc...men vet jo ingen ting om hva "tallene" skal stå på. Er ikke et slikt "instrument" vanskelig å bruke da? Hva heter det, ser ut? Og selges i data-butikker?

RandiA

Lenke til kommentar

Kalibrering kan gi riktige farger, men vil ikke gi deg bedre skarphet i bildene. Men kalibrering bør du uansett skaffe deg - så det er en god begynnelse. Deretter, om det ikke holder mål, kan du jo vurdere ny skjerm. Som alltid ved spørsmål om kjøp av utstyr, greit å ha omtrentlig budsjett :-) "Ikke altfor dyr" er nokså intetsigende, for meg er det under 4-5000, men for andre kan det være under 2000 kr eller under 10000 kr :-)

Lenke til kommentar
Det hørtes fornuftig ut...tror egentlig ikke det er noe i veien med skjermen min, det er bare det at jeg skrur på farger og lys og kontrast etc...men vet jo ingen ting om hva "tallene" skal stå på. Er ikke et slikt "instrument" vanskelig å bruke da? Hva heter det, ser ut? Og selges i data-butikker?

RandiA

En Spyder2Express er et enkelt og godt verktøy. Dersom du vil bruke litt mer på skikkelig utstyr, vil en Spyder3Pro gi deg litt mer nøyaktig og litt bedre resultat, og vil også støtte aRGB fargerom om du bruker det.
Lenke til kommentar

Takker for god info, så det er noe som heter colorvision spyder jeg skal bruke... er ikke det vanskelig for meg å få til da? Følger det grei bruksanvisning med? Aner ikke hvordan den skal brukes?

Her hadde jeg noen linker er det OK greier alt?:

Spyder link 1

Spyder link 2

Spyder link 3

Hvilken blir lettest for meg å bruke da?

Har merket meg linkene dere har oppgitt...

Randi

Lenke til kommentar

Den første og siste er samme sak til forskjellig pris. Den på midten er en softwareløsning, som _aldri_ kan bli like bra som en hardwareløsning. Det er ikke vanskelig å kalibrere, for du gjør egentlig veldig lite selv. Første gangen er det litt mer omstendelig enn de andre (kalibrering må gjentas jevnlig fordi skjermer ikke er 100% konstante, de drifter litt), men det er uansett programvaren som gjør mesteparten. "Spyderen" som du setter på skjermen leser av fargene skjermen din gir, og den finner ut hvordan den må kompensere for at fargene skal vises riktig.

Skjermen Napoleon XIV henviser til er forøvrig min favoritt på markedet nå - og er mest sannsynlig den skjermen jeg ville kjøpt om jeg skulle kjøpt skjerm nå...

Lenke til kommentar

Takk skal du ha k-ryeng, :thumbup: da vet jeg en del mer...kanskje en slik Spyder 2 Express er saken for meg? Ser det er kommet en 3 også som er noe dyrere.

Så kan jo den skjermen komme i neste omgang...en sånn Spyder er vel ikke bortkastede penger for det

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Dette var en nyttig tråd. Jeg er på utkikk etter ny skjerm selv, og Lenovoen virker ok.

Spyder 2 skulle jeg også hatt. Kanskje vi burde kjøpt en sammen og latt den gå på rundgang blant forumsmedlemmene?

eitp

edit: hadde skrevet det som om det var skjermen som skulle gå på rundgang ;)

Endret av eitp
Lenke til kommentar
Dette var en nyttig tråd. Jeg er på utkikk etter ny skjerm selv, og Lenovoen virker ok.

Spyder 2 skulle jeg også hatt. Kanskje vi burde kjøpt en sammen og latt den gå på rundgang blant forumsmedlemmene?

eitp

edit: hadde skrevet det som om det var skjermen som skulle gå på rundgang ;)

:!: :!: Ja, du sier noe...ikke all verdens dyr den der da, og det er fullt lovlig å låne ut utstyr til "kjente"...det er vel ikke så ofte man trenger å bruke den. Har i hvert fall "lagret" meg alle opplysningene her nå..og jeg hører gjerne fra folk når jeg legger inn bilder, om hvordan fargene, etterbehandlingen min virker på andres skjermer...

RandiA

Lenke til kommentar

Om du kalibrerer skjermen hver 14. dag (eller til og med 1 gang i måneden) holder det for de fleste. Det er snakk om små driftinger, som må hentes inn igjen før de blir synlige. Så om det er flere som bor nært hverandre, kan man utmerket godt dele på den (selv om man strengt tatt ikke har lov til det - det er vel snakk om lisensavtaler her også).

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342887

Dette tror jeg er et bra valg, men de har også billigere modeller. Uansett er 60 måneders garanti ikke vanlig, vel.. :!:

Eizo er ikke noe dårlig valg, men denne og billigere modeller har TN-panel, som ikke er spesielt godt egnet til fotoredigering. Lenovo-skjermen nevnt tidligere har S-PVA-panel, som er betydelig bedre, men har litt større problemer med ujevn fargegjengivelse ved forskjellige innsynsvinkler sammenliknet med S-IPS, som anses å være det beste, bla. fordi fargegjengivelsen er nokså konstant ved alle "vanlige" innsynsvinkler, men også fordi de kan gjengi de fleste fargene i aRGB-fargerommet.

Ikke for å kuppe tråden, men er det noen som vet hvilken av de to nevnte skjermene som er best for bilderedigering? Har begge dv-inngang?
Begge har DV, ja. Jeg ville valgt Lenovoen, både fordi den har mindre fotavtrykk på samme oppløsning, og fordi den har et bedre panel til fotoredigering. Vær klar over at det ikke er fullt så godt egnet til spill.
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt Lenovo-skjermen fra Amentio.

Jeg sjekket prisene på Spyder 3 Pro også, og så at Japan Photo har den til 1 295 + 79 kroner i frakt. Jeg ringte til Japan Photo i Sandnes, og de hadde den på lager. Der sa de at jeg kunne få den for nettpris + 160 kroner (som de sa var for "frakt")! Det synes jeg er ganske sløvt. Butikken bør vel matche nettprisen? De går nok glipp av det salget da, for jeg trenger den egentlig ikke før jeg får skjermen, og da bestiller jeg heller fra et annet sted.

eitp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...