Gå til innhold

mislykket utdannelse, ønsker å ta utdannelse

trespiser

Anbefalte innlegg

Har ikke lest allt svarene, så skyt meg hvis noen har nevnt dette tidligere: Dersom du ønsker å ta høyere utdannelse (ikke yrkesfaglig) burde du benytte deg av 23/5. Om du havner under reform 94 eller kunskapsløftet er jeg litt usikker på, siden du ikke har allmennfag fra før av. Men det kan privatistkontoret i kommunen din svare på (kontakt kommunens servicetorg eller liknende).

Anbefaler på det sterkeste en privatskole. Bor du rundt Oslo er Bjørknes og Sonans to svært gode alternativer. Går selv på Sonans og kan ikke gjøre annet enn å skryte av skolen. Det koster riktig nok drøye 50.000 for å få studiekompentansen i boks, men det er verdt det. Disse lærerene vet faktisk hva de snakker om, i motsetning til de fleste i offentligskole (ja, jeg har vært der).

Har du dårlig råd får du lån til skolepenger fra Lånekassen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg lest gjennom tråden ;) 2MX og 2FY er krevende fag, og jeg ville anbefalt deg å ha undervisning til fagene. Igjen ville jeg anbefalt f.eks. Sonans som har skoler over hele Norge. Ellers finnes det sikkert flere privatskoler rundt deg, avhengig av hvor du bor.

Når det gjelder bøker til 2MX ville jeg gått for Sinus. Da jeg gikk på offentlig videregående skole hadde jeg en elendig mattelærer. Jeg lærte meg derfor 2MX på egenhånd, og denne boken forklarte hvert tema med gode eksempler osv.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Ja, men så lenge jeg jobber så ønsker jeg ikke å gå på noen skole. Jeg bor i Oppland fylkeskommune og 5 timer i fra oslo. Dårlig råd har jeg også + gjeld så derfor må jeg jobbe hvertfall dette året så det er derfor jeg ønsker å gå opp som privatist og ta 2mx og 2fy så hvis det er sånn at jeg må på skolebenken for å få generell studiekompetanse så er det jo fint hvis det er noe jeg kan starte med nå.

Lenke til kommentar
Når det gjelder bøker til 2MX ville jeg gått for Sinus. Da jeg gikk på offentlig videregående skole hadde jeg en elendig mattelærer. Jeg lærte meg derfor 2MX på egenhånd, og denne boken forklarte hvert tema med gode eksempler osv.

Støttes, synes selv disse er gode.

Men: er det 2mx eller R1 du tar? Tidligere 2MX og 3 MX ble i Kunnskapsløftet erstattet med R1 (2. klasse vgs) og R2 (3. klasse vgs.) Jeg tar R1 i år (R for Realfag). Jeg har Sinus R1 Det er også en tilleggsbok med oppgaver, men jeg bruker nesten ikke den, så det er ikke sikkert du trenger den. Jeg vil si at det er plenty med oppgaver i hovedboken (hvor også eksemplene er). Men det er mye tungt stoff, så det kunne sikkert vært greit for deg med noen til å forklare enkelte emner. Kanskje særlig fordi du sa du slet litt med det tidligere.

Lenke til kommentar

Støttes, synes selv disse er gode.

Men: er det 2mx eller R1 du tar? Tidligere 2MX og 3 MX ble i Kunnskapsløftet erstattet med R1 (2. klasse vgs) og R2 (3. klasse vgs.) Jeg tar R1 i år (R for Realfag). Jeg har Sinus R1 Det er også en tilleggsbok med oppgaver, men jeg bruker nesten ikke den, så det er ikke sikkert du trenger den. Jeg vil si at det er plenty med oppgaver i hovedboken (hvor også eksemplene er). Men det er mye tungt stoff, så det kunne sikkert vært greit for deg med noen til å forklare enkelte emner. Kanskje særlig fordi du sa du slet litt med det tidligere.

Det blir vel 2mx tenker jeg da jeg tydeligvis hadde 1mx på grunnkurs og vk1 som jeg har bestått.. var i hvertfall under "Reform94" så da må det vel være mx2. Men jeg bør kansje ha en liten oppfriskning så kansje jeg skal kjøpe boka for grunnkurs eller vk1 også eller er det bare tull?

Tror du at du kan fortelle meg hvordan jeg kan få generell studiekompetanse foresten? for hvis ikke de fagene jeg hadde på grunnkurs og vk1 gir generell studiekompetanse så var dem egentlig bortkastet.

Lenke til kommentar

Det er jo vanlig å bygge på med ett år for å få studiekometanse, men da kan du ikke jobbe noe særlig utenom. Det er et ganske krevende år. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er i din situasjon, kansje det står noe på vilbli.no...

Men det er kanskje litt vanskelig med 3mx og 2fy før du har studiekompetanse? Det er tross alt en grunn til at du skal ha den studiekompetansen, ting bygger videre på hverandre. Men fristen for å melde ser på fag er vel i morgen, mandag?

Lenke til kommentar
Det er jo vanlig å bygge på med ett år for å få studiekometanse, men da kan du ikke jobbe noe særlig utenom. Det er et ganske krevende år. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er i din situasjon, kansje det står noe på vilbli.no...

Men det er kanskje litt vanskelig med 3mx og 2fy før du har studiekompetanse? Det er tross alt en grunn til at du skal ha den studiekompetansen, ting bygger videre på hverandre. Men fristen for å melde ser på fag er vel i morgen, mandag?

Jepp, og jeg vil ikke være på latsiden så jeg vil absolutt forsøke å få gjort noe. Du har nok rett. 2mx og 2fy er ikke så lett. har sett på noen av oppgavene jeg forventer meg. Men det begynner å haste og i dag så MÅ jeg høste potetene så skal bestemor betale for bøker og fag hvis jeg går opp som privatist så da MÅ jeg bestemme meg. Jeg trenger forslag. Jeg melder meg opp og betaler senest i morgen eller i kveld. Neste år skal jeg ta studiekompetanse ved å ta påbygningsår eller forkurs eller noe i den duren. jeg kan vel ta generell studiekompetanse på ett år fra neste høst? Hvilke fag er det lurt at jeg tar opp nå? som jeg nevnte så vil jeg bli fysiker. Har sjekka www.vilbli.no men det jeg finner ikke det jeg vil vite. Vær så snill og kom med forslag. Dere vet situajsonen min. Takk. Setter stor pris på alle tidligere svar og nye forslag.

Lenke til kommentar

Siden det er lenge siden du har jobbet med matematikk tror jeg nesten ikke du kommer utenom å lese litt 1MX først. Med mindre du har bedre hukommelse enn meg da. Igjen anbefaler jeg Sinus for 1MX. Vær oppmerksom på at disse bøkene sikkert også kan kjøpes brukt flere steder. Godt å vite om du har begrensede midler.

Lenke til kommentar
Siden det er lenge siden du har jobbet med matematikk tror jeg nesten ikke du kommer utenom å lese litt 1MX først. Med mindre du har bedre hukommelse enn meg da. Igjen anbefaler jeg Sinus for 1MX. Vær oppmerksom på at disse bøkene sikkert også kan kjøpes brukt flere steder. Godt å vite om du har begrensede midler.

Har tenkt på det selv. Men takk for tipset likevel. Jeg har hukommelse så det holder men akkurat de årene jeg hadde 1mx på vgs så var jeg likegyldig med alt så jeg husker nesten ingenting.

Men jeg har laget meg en bokliste. Vet ikke om det kan lønne seg å kjøpe alle bøkene selv om jeg ikke skal ta opp faget enda. Men da kan jeg begynne å lese på hobbybasis :p

Eller er det dumt og bortkastet tid?

2FY

www.tanum.no/product.aspx?isbn=8202209870

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8202168244

1MX

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8203324797

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8203324819

2MX

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8202192552

hvorfor det bare er nynorsk utgave av denne vet jeg ikke :S

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8202192897

Vet ikke om jeg trenger alle men jeg tenker sånn at jeg må ha det for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg trenger alle men jeg tenker sånn at jeg må ha det for sikkerhets skyld.

Det skal du ikke ta så tungt, det er bare oppgaver. Kan forøvrig gi deg et råd med matten: ta deg god tid, en del av emnene trenger litt tid før de er på plass, og "skippertaksjobbing" fungerer heller dårlig for den store majoriteten. Men jeg tror uansett at det ville vært en stor hjelp hvis noen du kjenner kunne forklart emner du ikke forstår. Det er bedre å få en forklaring enn å bare hoppe over små emner du ikke forstår.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Det skal du ikke ta så tungt, det er bare oppgaver. Kan forøvrig gi deg et råd med matten: ta deg god tid, en del av emnene trenger litt tid før de er på plass, og "skippertaksjobbing" fungerer heller dårlig for den store majoriteten. Men jeg tror uansett at det ville vært en stor hjelp hvis noen du kjenner kunne forklart emner du ikke forstår. Det er bedre å få en forklaring enn å bare hoppe over små emner du ikke forstår.

Lykke til :thumbup:

Takk for det. Jeg kommer ikke til å gå opp som privatist likevel da. ikke nå i hvertfall. Føler meg ikke klar enda. Men tror du det er dumt å kjøpe noen av bøkene også lære seg fagene uten å gå opp som privatist? jeg har minst 5 timer hver dag etter jobben som jeg kan gjøre hva jeg vil og helgene er jeg nesten bare hjemme så jeg har jo nok tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...