Gå til innhold

mislykket utdannelse, ønsker å ta utdannelse

trespiser

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har mistet retten på skole, men jeg ha veldig lyst på en skikkelig utdannelse. Jeg er snart 25 år og brukt opp alle mine 3 år på vgs. Det siste året gjikk rett i dass pga min dumhet. Og 1 års læretid. Så jeg har ingen fagbrev eller fullført utdannelse. Jeg har søkt om å komme inn på vgs denne høsten men står på venteliste og jeg tviler på om jeg kommer inn. Har uansett ingen som kan hjelpe meg og ingen kapital så jeg må sannsynligvis vente med skole til neste høst. Har jeg noen alternativer bortsett fra voksenopplæring på kveldstid? Jeg vil helst ikke begynne på noen voksenopplæring da jeg har en jobb som det ikke er mulig å forlate og i perioder er det lange kvelder og kvelds skole komer til å gå dårlig.

Har jeg noen muligheter til å få meg en skikkelig utdannelse? Jeg har bestått alle fagene på vgs

Jeg ser litt mørkt på saken men det er bedre sent enn aldri mener jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet om en som er over 30 år og har startet på VG1 Elektro denne høsten så burde jo gå.

Ja, er jo ingen aldersgrense på vgs eller andre skoler så lenge man ikke er ufør. Er ikke sikkert at h*n har brukt opp retten sin på skolegang. Eller kansje h*n har kommet inn på særskilt grunnlag.

Lenke til kommentar
Vet om en som er over 30 år og har startet på VG1 Elektro denne høsten så burde jo gå.

Ja, er jo ingen aldersgrense på vgs eller andre skoler så lenge man ikke er ufør. Er ikke sikkert at h*n har brukt opp retten sin på skolegang. Eller kansje h*n har kommet inn på særskilt grunnlag.

Han har gått vgs før, vet ikke hvor lenge eller når. Vet heller ikke om han hadde særskilt grunnlag.

Lenke til kommentar

Det raskeste vil vel være å få studiekompetanse gjennom 23/5-regelen? I korte trekk vil den si at dersom du er over 23 år og har fem års arbeidserfaring/ utdanning, trenger du bare seks fag for å få studiekompetanse. Hvis du tar fagene som privatist (tror fortsatt det er mulighet for opptak dette høstsemesteret, se privatistweb.no) kan du være ferdig på null komma niks.

:)

Lenke til kommentar
Det raskeste vil vel være å få studiekompetanse gjennom 23/5-regelen? I korte trekk vil den si at dersom du er over 23 år og har fem års arbeidserfaring/ utdanning, trenger du bare seks fag for å få studiekompetanse. Hvis du tar fagene som privatist (tror fortsatt det er mulighet for opptak dette høstsemesteret, se privatistweb.no) kan du være ferdig på null komma niks.

:)

Takk for et godt svar med innhold til å se mer lys i enden av den mørke tunnelen :)

Skal se litt nærmere på 23/5 regelen i morgen

Nå er det sånn at jeg ikke vet hva jeg egentlig vil bli. Kansje jeg kan spørre deg om forslag til hva jeg skal studere lære og hvordan komme dit eller skal jeg starte en ny tråd om det emnet?

Jeg har også en jobb med 3 måneder oppsigelses tid så det blir nok ikke noen skole før til høsten 2009, seinest 2010. Tror det beste er å bruke den situasjonen jeg er i nå til å betale gjelda mi og få litt penger i bakhånd da jeg vet at jeg må stå på egne ben og uten hjelp fra familie. kjekt å ha litt luksus selv om man går på skole også.

Lenke til kommentar
Kansje jeg kan spørre deg om forslag til hva jeg skal studere lære og hvordan komme dit eller skal jeg starte en ny tråd om det emnet?

Kjør på! :)

...men jeg vet jo ingenting om deg, så du må nesten komme med noen idéer selv også. Jeg kan ikke bestemme hva du skal bli for deg. Hva slags interesser har du, for eksempel? Hva er grunnen til at du ikke trives der du er nå? Har du noen tanker om hva du kunne tenke deg å gjøre i stedet? Hva virker interessant/ ikke osv. Det er sikkert masse folk her på forumet som kan komme med utdannings- og yrkesforslag til deg.

Lenke til kommentar
Kansje jeg kan spørre deg om forslag til hva jeg skal studere lære og hvordan komme dit eller skal jeg starte en ny tråd om det emnet?

Kjør på! :)

...men jeg vet jo ingenting om deg, så du må nesten komme med noen idéer selv også. Jeg kan ikke bestemme hva du skal bli for deg. Hva slags interesser har du, for eksempel? Hva er grunnen til at du ikke trives der du er nå? Har du noen tanker om hva du kunne tenke deg å gjøre i stedet? Hva virker interessant/ ikke osv. Det er sikkert masse folk her på forumet som kan komme med utdannings- og yrkesforslag til deg.

Hehe, jeg skjønner det da men jeg liker å ta en ting om gangen på en måte.

Jo nå skal du få lese. Jeg trives der jeg er, men jeg vet at jeg kan bli noe mer enn ufaglært butikkarbeider så jeg vil få noe mer ut av livet og komme videre. Føler meg lite viktig i samfunnet.

Av interesser så er det mest data og it teknologi og spill. Det er mest som hobby.

Jeg er veldig intresert i hvordan samfunnet fungerer og hvordan det er bygget opp. Vet ikke om muligheter der. Eller så kunne jeg tenkt meg å bli meterolog da jeg synes at hvordan klima osv fungerer er interesant. Eller psykolog da jeg er veldig intresert i hvordan hjernen fungerer osv. Men jeg er mest intresert i samfun. På ungdomskolen så likte jeg best samfunnsfag og norsk. Det å bli politiker er ikke aktuelt.

Jeg har på vgs grunnkurs byggfag, vk1 murerfag og 1 år som murerlærling. Fant ut at det ikke var noe for meg. Etter at jeg slutta som lærling så var jeg arbeidsledig til jeg fikk et tilbud av opplæringskontoret om å ta vk2 i mur. Jeg takket ja og begynte. Det gjikk dårlig og flytte hjemmefra og starte for fullt 5 dager i uka 2 måneder etter at skoleåret hadde begynt. Derfor gjikk det dårlig. Etter det var jeg arbeidsledig ca 2 år til jeg fikk jobb og jeg har nå jobbet i 1 år og 5 måneder og jeg blir mer og mer glad i å jobbe. Jeg fullførte fagene på vgs men jeg lå på 2 i snitt. Men pga mye motgang og dårlige foreldre og dårlig informasjon om mulighetene jeg hadde så det har det blitt mye negativt. Kan selvfølgelig mye bedre men som sagt så gir et dårlig liv dårlige resultater.

Håper på svar uten at noen eller du synes interessene mine er dumme. Unnskyld for at jeg sier det men familien min har ødelagt mye for meg og jeg har vært hjernevasket men jeg har heldigvis skjønt noe mer. Ikke det at det har noe med saken å gjøre men jeg måtte bare ut med det.

Lenke til kommentar

Mitt råd er å prøve på nettstudier og få fullført vgs, skal du gjøre noe av de drømmene du har så må du nesten få deg studiekompetanse. Med nettstudie kan du lese selv og levere oppgaver og få dem rettet samtidig som du kan jobbe så mye du vil. Du er 25år nå og så og si voksen, å skylde foreldre er ikke noe du kan gjøre lengre.

Ta deg sammen og begynn på noe, ellers kommer du ingen vei.

http://www.nki.no/produkt/fagfelt.xsql?fagid=7

Lenke til kommentar
Mitt råd er å prøve på nettstudier og få fullført vgs, skal du gjøre noe av de drømmene du har så må du nesten få deg studiekompetanse. Med nettstudie kan du lese selv og levere oppgaver og få dem rettet samtidig som du kan jobbe så mye du vil. Du er 25år nå og så og si voksen, å skylde foreldre er ikke noe du kan gjøre lengre.

Ta deg sammen og begynn på noe, ellers kommer du ingen vei.

http://www.nki.no/produkt/fagfelt.xsql?fagid=7

Takk, det er derfor jeg er her for å søke hjelp og få vite noe mer om hva jeg kan gjøre for å komme videre. Har du noen råd om hvordan jeg kan fullføre vgs? jeg har egentlig ikke så veldig lyst til å bli murerlærling igjen da det ikke er noe for meg. Nettstudier er vel noe jeg kan ta ved siden av en heltids jobb?

Lenke til kommentar

Det Zatuu sier syns jeg du seriøst skal ta til vurdering. Jeg er i omtrent samme posisjon som deg (trådstarter), bare et par år yngre så det å ta opp ingeniør med forkurs er forøvrig noe jeg selv har en småplan om å gjøre litt frem i tid, men pr idag vil jeg heller jobbe og tjene litt penger så får skole komme siden :)

Ellers har hvertfall jeg dårlig erfaring med nettstudie, prøvde meg på vk1 IKT over nett og det syns jeg for å si det rett ut var noe dårlige greier - mulig det er IKT linja i seg selv om er dårlig, men det skal jeg ikke kommentere.

Nettstudie er også noe som krever mye av deg som elev/student siden du legger alt opp selv med tanke på lesing og jobbing med fag, så om du har dårlig kustus på deg selv er det ikke noe jeg vil anbefale.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Ut ifra hva du skriver om interessene dine og hva du har gjort tidligere, synes jeg idéen til Zatuu om ett-årig forkurs for ingeniørutdanning er veldig god. Du kan f.eks. begynne på dataingeniørstudiet etterpå? Med forkurs kommer du deg raskt opp på høgskolenivå. Problemet er imidlertid om du ikke er sikker på at du vil bli ingeniør. Da kan det være smartere å bruke det samme året på å få studiekompetanse.

Er forøvrig også enig med Blåbær i at du burde begynne med lesingen så raskt som mulig. Om ikke annet kan du ta et fag eller to mens du jobber. Det er ikke veldig mye skole som skal til før du har studiekompetanse. Mange (de fleste?) studenter jobber deltid ved siden av heltidsstudier, så da burde det ikke være umulig å ta noen fag ved siden av full jobb heller? Ettersom du er såpass hypp på å skaffe deg en utdanning, synes jeg du skal prioritere det framover. Så lenge du overlever økonomisk er ikke det noe du bør tenke på.

Om du står på skikkelig et år framover kan du begynne på et universitet eller en høgskole neste høst! Det må vel være mye mer motiverende å tenke at du kan gjøre det du vil neste år om du bare står på litt nå, enn å tenke at du skal bruke et år til før du i det hele tatt skal røre skolebøkene? Om ikke du begynner med lesingen før neste år får du ikke begynt på noe studium før i 2010, kanskje 2011. Det er lenge til.

Lenke til kommentar
Som meg virker det som om du har fullført videregående så hvorfor ikke prøve forkurs og 3 år med ingeniør, like bra som 3 år til på videregående + lærling.

Er du rask kanskje du kan hoppe på ett forkurs allerede dette året.

Jeg har vel fullført videregående skole på en måte da jeg har bestått i alle fag og eksamen med dårlig karakterer. Det er læretiden min jeg jeg ikke fullførte på en måte. Jeg sluttet som lærling og fikk tilbud om vk2 men jeg fullførte ikke / hadde vel 70% fravær. Så jeg veit ikke. Er litt usikker. Men jeg takker så mye for ditt forslag og jeg skal se nærmere på det med forkurs for så å ta ingeniør.

Lenke til kommentar
Ut ifra hva du skriver om interessene dine og hva du har gjort tidligere, synes jeg idéen til Zatuu om ett-årig forkurs for ingeniørutdanning er veldig god. Du kan f.eks. begynne på dataingeniørstudiet etterpå? Med forkurs kommer du deg raskt opp på høgskolenivå. Problemet er imidlertid om du ikke er sikker på at du vil bli ingeniør. Da kan det være smartere å bruke det samme året på å få studiekompetanse.

Er forøvrig også enig med Blåbær i at du burde begynne med lesingen så raskt som mulig. Om ikke annet kan du ta et fag eller to mens du jobber. Det er ikke veldig mye skole som skal til før du har studiekompetanse. Mange (de fleste?) studenter jobber deltid ved siden av heltidsstudier, så da burde det ikke være umulig å ta noen fag ved siden av full jobb heller? Ettersom du er såpass hypp på å skaffe deg en utdanning, synes jeg du skal prioritere det framover. Så lenge du overlever økonomisk er ikke det noe du bør tenke på.

Om du står på skikkelig et år framover kan du begynne på et universitet eller en høgskole neste høst! Det må vel være mye mer motiverende å tenke at du kan gjøre det du vil neste år om du bare står på litt nå, enn å tenke at du skal bruke et år til før du i det hele tatt skal røre skolebøkene? Om ikke du begynner med lesingen før neste år får du ikke begynt på noe studium før i 2010, kanskje 2011. Det er lenge til.

Jeg synses forslaget til Zatuu er så interesant at jeg vil se nærmere på det. Det er noe jeg absolutt vil se på. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Men det finner jeg vel forhåpentligvis ut. Jeg er villig til å stå på men jeg må bare få starta opp så skal jeg klare det fint. Driver også med å skal ta kjøretimer da jeg skal få det gratis av NAV så det er noe jeg også må gjøre + jeg må lese en del på det også. Med tanke på at jeg er sidemann på lastebil som er en del av jobben jeg er i så blir det ofte noen timer med dødtid som kan brukes til noe annet enn å prate dritt med sjåføren.

Endret av trespiser
Lenke til kommentar

Jeg vil takke dere som har vært positive og hjelpsomme og brukt sin tid til å gi meg forslag og idèer. Dere har kommet med mye som jeg ikke har visst om fra før. Vet ikke hvor mye jeg kan få takket dere. Jeg er meget glad for at dere er så seriøse.

Jeg vet ikke om jeg kan spørre dere om så veldig mye mer etter alt dere har gitt meg. Men jeg tror kansje jeg trenger noen råd om hvordan jeg skal gå frem og starte opp. Det ble plutselig veldig mye nytt for meg som ikke er klart.

Men det med min tidligere skolegang. Jeg har jo som nevnt tidligere bestått alle almenn fagene jeg hadde på vgs + eksamen. Eneste jeg ikke har fullført er å ta selve fagbrevet. Kan jeg bare starte opp med å ta opp fag med en gang eller? Fint om noen kansje vil ta seg tid til å forklare meg litt enkelt om hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids sende en e-post/ringe til den videregående skolen eller utdanningskontoret i byen din, og höre hva de sier. De kan jo sikkert kaste lys over saken. Hvor lang tid er du villig til å bruke på en eventuell utdannelse? Tre år, fem år?

Du nevnte at du er interessert i samfunnet eller samfunnsfag. Hva med pedagogikkstudiet? Mer informasjon finner du på http://www.uio.no/studier/program/ped/om/k...-programmet.xml

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...