k-ryeng Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg kan ikke bli mer enig i noe enn det jeg er med Capri her. Jeg er lei av at alle kameraer skal fungere til presse. Og hvis det ikke er et godt pressekamera så er det ikke godt til generell bruk. Vi klarte oss med iso 400 til generell bruk før i tiden, og jeg skal pinadø klare det nå også. Ethvert kamera som klarer opp til iso 800 uten problemer, og som ikke veier flere kg, vil være et kamera som kan brukes til generelt bruk. Capri har helt rett når han hevder at vi fokuserer for mye på enkelte disipliner når vi skal vurdere om et kamera er til det ene eller andre bruket.Kan slenge meg på disse påstandene jeg. Jeg har veldig lyst på gode høy-ISO-egenskaper da, men forøvrig kan jeg klare meg finfint med et fullformatkamera helt uten seriebildefunksjon, værtetning er kjekt, men ikke et absolutt must, og jeg kan også leve med "moderat" batteritid (trenger ikke _mulighet_ for grep om det skulle koste noe ekstra). Lenke til kommentar
Nestformann1 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hva med stativ da folkens, eller er alle motiv bevegelige? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hva med stativ da folkens, eller er alle motiv bevegelige?Mange motiver er det, i hvert fall er det noe som beveger seg... Nattfotografering er ikke det samme med lang og kort lukkertid. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Og til den ferske klisjèn. Pixler er jo ikke alt ... Det er nok mange som trenger så mange MP de kan få, og da vil et 24mp kamera være bedre enn ett 21mp kamera forutsatt at begge leverer bilder med god kvalitet. For den jevne fotoamatør blir nok dette i meste laget, og man kunne helt sikkert klart seg med 10mp, men dette er ikke et kamera for amatører. Selv om vi forutsetter at sensor, eksponering, optikk og scene gjør at det er brukbar informasjon ved slike små detaljer, og at utskriftens kvalitet og størrelse og seeravstand er slik at man kan nyttiggjøre seg den, så er 24mp ikke veldig mye mer enn 21mp. Jeg tror at reelle kunder av slike kamera prioriterer litt andre ting. -k Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hva med stativ da folkens, eller er alle motiv bevegelige?Mange motiver er det, i hvert fall er det noe som beveger seg... Nattfotografering er ikke det samme med lang og kort lukkertid. Nestformann1 er relativt slapp, men motivene hans er enda slappere. Ingen fare for at de stikker av med det første. Sjekk boksen i avataren. Og når vi er inne på klassikere, og i takt med tidens Sonolta-feber, hva med en digital FF-versjon av Minolta 9000, k? Du husker sikkert den geniale proffkameraet fra 1984, verdens første og siste AF-modell med fremtrekksarm og motordrive som ekstrautstyr. Stiligst uten motor i mine øyne, og ekstern motor er jo ikke aktuelt med digitalkamera uansett. Det er jo ingen film som skal trekkes frem. Men det hadde jo vært en artig anakronisme hvis de hadde laget en arm til å "trekke frem" når man ikke skyter serie. Epson R-D1 har en slik arm. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Og når vi er inne på klassikere, og i takt med tidens Sonolta-feber, hva med en digital FF-versjon av Minolta 9000, k? Du husker sikkert den geniale proffkameraet fra 1984, verdens første og siste AF-modell med fremtrekksarm og motordrive som ekstrautstyr.Kan ikke huske den akkurat, ble født i 1984 ;-) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Barnerumpe. Mens moren din lå på fødestuen lot jeg meg fascinere og frastøte av den moderne tidsalder i form av 7000-modellen. Men med 9000 ble jeg overbevist. Tradisjon + teknologi smeltet mitt hjerte. Og du må vel innrømme at det er et stilig kamera med morsom "hybridteknologi". Finner jeg en slik til en rimelig pris kommer jeg sikkert til å kjøpe det, for det er en unik one-of-a-kind kameramodell. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg tror vi skal være varsomme med å bedømme potensialene til A900 ut fra de aller første inntrykkene. Her (flickr)er et eksempel på ISO3200 forsiktig håndtert med Noise Ninja og nedsampla til 12MP. Tror noen og enhver kan leve med det der! Og her er ikke fargestøyen påtrengende heller... Hmmm. Skal bli virkelig spennende å se hvor langt Sony kan drive det med optimalisering av dette grunnlaget! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg tror vi skal være varsomme med å bedømme potensialene til A900 ut fra de aller første inntrykkene. Her (flickr)er et eksempel på ISO3200 forsiktig håndtert med Noise Ninja og nedsampla til 12MP. Tror noen og enhver kan leve med det der! Og her er ikke fargestøyen påtrengende heller... Hmmm. Skal bli virkelig spennende å se hvor langt Sony kan drive det med optimalisering av dette grunnlaget!Spørsmålet er jo hvordan ISO3200 ser ut i dårlig lys... Er det godt lys tar "alle" kameraer brukbare bilder, selv på litt høyere ISO-verdier om eksponeringen er god. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå