Inc Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Så var bomben sluppet og helvete er løs Nyheten om Sony sitt nye kamera a900 er sluppet og all debatt,erfaring (fortid, nåtid og fremtidige temaer) om dette kameraet taes her. Her er den store ryktetråden med ditto linker og info. Jeg har selvfølgelig noen spørsmål: hvor mye penger får man for en nyre? og hvor mange kroppsdeler kan man selge og til hvilken pris? Seriøst: Det svirre noen rykter om støy ved iso 200? kanskje litt tidlig å av/bekrefte.. Er det noen plan for ny FM oppdatering rundt tiden for kameraslippet i butikkene rundt om i verden? Og hvem har planer om å kjøpe dette apparatet? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Så var bomben sluppet og helvete er løs Nyheten om Sony sitt nye kamera a900 er sluppet og all debatt,erfaring (fortid, nåtid og fremtidige temaer) om dette kameraet taes her. Her er den store ryktetråden med ditto linker og info. Jeg har selvfølgelig noen spørsmål: hvor mye penger får man for en nyre? og hvor mange kroppsdeler kan man selge og til hvilken pris? Seriøst: Det svirre noen rykter om støy ved iso 200? kanskje litt tidlig å av/bekrefte.. Er det noen plan for ny FM oppdatering rundt tiden for kameraslippet i butikkene rundt om i verden? Og hvem har planer om å kjøpe dette apparatet? OT: Selg nyren din på finn.no, tror du vil ha monopol der En ting skuffet meg betraktlig, så god skjerm men ikke vribar kan bli et spennende kamera, men finner ikke noe unikt ved det (annet enn bildestabilisator på brikka) Lenke til kommentar
Inc Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 (endret) En annen ting er hvordan man fjernutløser blitzer som hvl-56. Adapater ellerno som tillegg? Endret 9. september 2008 av Inc Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Denne kan jo potensielt gjøre et skikkelig innhugg i markedet. Det nærmeste kameraet idag (hvis vi tenkter i tradisjonelt speilrefleksformat) når det gjelder antall pixler er jo Canon sitt Canon Eos1D Mark III med 21 mpix. Og det til mer den dobbelt pris av det Sony a900 koster.... Lenke til kommentar
Inc Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Og til den ferske klisjèn. Pixler er jo ikke alt ... Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Og til den ferske klisjèn. Pixler er jo ikke alt ... Det er nok mange som trenger så mange MP de kan få, og da vil et 24mp kamera være bedre enn ett 21mp kamera forutsatt at begge leverer bilder med god kvalitet. For den jevne fotoamatør blir nok dette i meste laget, og man kunne helt sikkert klart seg med 10mp, men dette er ikke et kamera for amatører. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det forundrer meg ikke om Sony Alpha 900 kommer til og selges også på Elkjøp. Og da kommer det antagelig til å selge som hakka møkk- A 300 & A350 selger visstnok veldig bra- dette til tross for forholdsvis lunkne testresultater verden over. Det viser seg at specs, merkenavn og markedsføring selger til massene. Og pixelkrigen blusser stadig opp til nye høyder. Ser at bildekvaliteten diskuteres mye pga støy: se eksempler: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=29253859 Men utropsprisen ser bra ut så langt; vårt rike lille hjørne av verden blir FF overkommelig for svært mange kjøpere. Lenke til kommentar
Maxwell Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Tror ikke Elkjøp kommer til å selge A900, de har kamerahus opp til ca 5-6.000,- i pris. A900 vil vel man kanskje få til like under 20.000,- om en liten stund, kanskje... Personlig er ikke A900 særlig interessant. Jeg har ikke behov for så mange MP. Jeg håper at Sony en dag kommer med et hus med videomodus slik som Nikon D90. Men at det da er en videomodus som fungerer greit på mange måter. Nikon D90 sin videomodus virker litt enkel og samtidig tungvint å bruke etter hva de første brukere rapporterer. En forbedret utgave av Sony A350 med videomodus hadde faktisk vært noe av det jeg personlig er mest interessert i fortiden. Hvis Sony A900 skal bli en suksess så må det ha meget bra kvalitet på laveste ISO verdier. Tror mange av de som kjøper det kommer til å ta mest bilder der, studiofotografer f.eks. Lurer på om ikke endel av disse vil savne ISO 100 og kanskje ISO 50 også. Hvis det leverer meget bra kvalitet så tror jeg Canon må senke prisen på 1Ds Mark III som ligger rundt 60.000,- i Norge. Ikke at Sony A900 er i samme klasse som 1Ds men for de som bare har behov for mange pixler så har man hvertfall et alternativ nå til en langt billigere penge. Og gode objektiver har Sony for typisk studioarbeid vil jeg tro. Blir spennende å se hvordan ting utvikler seg fremover. Også spennende å se om Nikon også snart kommer med et kamera som kanskje bruker samme sensoren til Sony men med "Nikon design" som får kvaliteten til å bli ennå bedre. Og hva slags pris Nikon legger seg på med sin utgave. Endret 9. september 2008 av Maxwell Lenke til kommentar
Inc Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Ja, den FM blir spennende å se resultater av.. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hvis Sony A900 skal bli en suksess så må det ha meget bra kvalitet på laveste ISOverdier. Tror mange av de som kjøper det kommer til å ta mest bilder der, studiofotografer f.eks. Jepp, dette er vesentlig. Ytelsen på iso 400+ er ikke særlig interessant for folk som primært jobber i studio, så hvis det matcher Canon sin 21mpix-utgave ved iso 100-200 så blir jo ting veldig spennende prismessig. Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Tror ikke Elkjøp kommer til å selge A900, de har kamerahus opp til ca 5-6.000,- i pris.A900 vil vel man kanskje få til like under 20.000,- om en liten stund, kanskje... Nå er kanskje ikke Elkjøp Megastore på Lørenskog representativ for alle Elkjøpbutikkene her i landet, men da jeg var der på mandag hadde de vitterlig kamerahus som koster adskillig mer enn 5-6000.- inne - A700, D300, 40D og ikke minst D3. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 En ting skuffet meg betraktlig, så god skjerm men ikke vribar kan bli et spennende kamera, men finner ikke noe unikt ved det (annet enn bildestabilisator på brikka) Hvis kamera ikke har liveview, hva skal du da med vridbar skjerm ? Tom Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) En ting skuffet meg betraktlig, så god skjerm men ikke vribar kan bli et spennende kamera, men finner ikke noe unikt ved det (annet enn bildestabilisator på brikka) Hvis kamera ikke har liveview, hva skal du da med vridbar skjerm ? Tom Smarting du Har vært mye diskusjon angående liveview, men personlig skulle jeg gjerne sett at så gode kamerear har det, da særlig når skjermen er så god.... Dog skal aldri jeg kjøpe noe slikt, så da blir vel min personlige mening litt likegyldig Endret 10. september 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
sentence Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Dette så veldig digg ut. Det er bare så synd at Sony ligger et par generasjoner bak resten teknologisk i forhold til støy på både lav og høy ISO. Helt siden A100 har jeg aldri sett på Sony som et alternativ når de blir konsekvent slått på støynivå i alle tester av sine rivaler. Men dette kan jo bedre seg! I så fall blir A900 et veldig spennende kamera! Lenke til kommentar
kimare Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 A300 & A350 selger visstnok veldig bra- dette til tross for forholdsvis lunkne testresultater verden over. ??? A350: dpreview Recommended imaging-resource earns a Dave's Pick. Camera Labs Highly recommended A300: Camera Labs Highly recommended I følge Akam gjorde A300 en god figur. Jeg husker ikke i farten hva Fotografi har skrevet men mener de sa "Godt kjøp". Mitt inntrykk er at A300/350 har blitt godt mottatt, men at heller ikke de var perfekte i likhet med konkurentene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Luminous Landscape har en preview på A900. Fikk klå på en A200 idag; og den ga et godt første inntrykk. Ser klart at det er et kamera som gir mye for pengene. Tom Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Her er den http://www.alphamountworld.com/ Lenke til kommentar
morva Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 A300 & A350 selger visstnok veldig bra- dette til tross for forholdsvis lunkne testresultater verden over. ??? A350: dpreview Recommended imaging-resource earns a Dave's Pick. Camera Labs Highly recommended A300: Camera Labs Highly recommended I følge Akam gjorde A300 en god figur. Jeg husker ikke i farten hva Fotografi har skrevet men mener de sa "Godt kjøp". Mitt inntrykk er at A300/350 har blitt godt mottatt, men at heller ikke de var perfekte i likhet med konkurentene. A350: Camera of the year 2008-2009 Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Dette så veldig digg ut. Det er bare så synd at Sony ligger et par generasjoner bak resten teknologisk i forhold til støy på både lav og høy ISO. Helt siden A100 har jeg aldri sett på Sony som et alternativ når de blir konsekvent slått på støynivå i alle tester av sine rivaler. Men dette kan jo bedre seg! I så fall blir A900 et veldig spennende kamera! Det ser ut til at A900 også har litt støy på ISO200, men jamføring av f.eks 12 og 24 MP på 100% blir jo helt feil, og de som har jamført A900 og 1Ds III, sier at det ikke er svært stor forskjell ved lav ISO. Det er først på ISO800 og over at støyen virkelig blir et problem, og også her kan en oppnå masse ved nedsampling. Så jeg vil si at A900 ER et veldig spennende kamera, men til landskaps- og studiobruk, ikke til generell fotojournalistikk - der ligger D700 et par hestelengder foran i dag. Samtidig er det bare tull å si at A900 er ubrukbart til generelt bruk - ta f.eks ISO3200 og sample ned til 6MP. Kornstøyen ser ut til å være grei å håndtere, fargestøyen kanskje verre - de små pixlene blir visst ikke helt enige om hva slags farge de har sett :-) For øvrig så vil jeg si at det med "støy" i mine øyne er et voldsomt overdrevet argument med dagens nye modeller. Hvis en bare skal jobbe med 40x60cm eller større forstørrelser, kan jeg til en viss grad være med, men hvor ofte gjør vi det? Og i praksis er feileksponering den største kilden til "støy". Så sier sikkert mange at de vil kunne sette ISOen på 800 eller 1600 og jobbe der. "Latsekker!" sier jeg da - ISOen setter vi så lavt som er praktisk mulig og teknisk effektivt - enten det blir 6400 eller 200. 400ISO kan være et greit utgangspunkt til allround bruk når lyset ikke er all verden, og den hastigheten takler den hye modellene gjennomgående meget bra. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg kan ikke bli mer enig i noe enn det jeg er med Capri her. Jeg er lei av at alle kameraer skal fungere til presse. Og hvis det ikke er et godt pressekamera så er det ikke godt til generell bruk. Vi klarte oss med iso 400 til generell bruk før i tiden, og jeg skal pinadø klare det nå også. Ethvert kamera som klarer opp til iso 800 uten problemer, og som ikke veier flere kg, vil være et kamera som kan brukes til generelt bruk. Capri har helt rett når han hevder at vi fokuserer for mye på enkelte disipliner når vi skal vurdere om et kamera er til det ene eller andre bruket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå