Gå til innhold

Spekulering i valuta

Baardson

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... valuta er vanskelig. Det er mulighet for å gjøre store penger på på kort tid, samtidig miste mye penger på kort tid. Dette blant annet fordi man kjører høy gearing, og handler i så måte for masser av penger. I tillegg er det rent fundamentale i hva som driver valuta ned eller opp vanskelig å forstå seg på. Det er mye å sette seg inn i samtidig som det er vanskelig

Med mindre du har god kjennskap til finans/børs ville jeg ikke gått rett på valuta. Slik jeg ser det er det langt lettere å sette seg inn i børs, og spekulere der. Dersom du ikke har så mye kapital og ønsker større svingning kan du heller geare aksjer.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
Jeg er klar over at det er høy risiko i dette. Men jeg skal si brokeren var raske med å svare etter jeg åpnet konto.

Men jeg tror jeg vil velge å vente litt og se det litt ann. Beløp som jeg tenkte å begynne med er rundt 10-20 000. Ikke lånte penger da seff.

Men du må fortsatt belåne det beløpet for å få tjent noe på det. Har du noe som helst erfaring fra før?

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at det er høy risiko i dette. Men jeg skal si brokeren var raske med å svare etter jeg åpnet konto.

Men jeg tror jeg vil velge å vente litt og se det litt ann. Beløp som jeg tenkte å begynne med er rundt 10-20 000. Ikke lånte penger da seff.

Men du må fortsatt belåne det beløpet for å få tjent noe på det. Har du noe som helst erfaring fra før?

Ikke erfaring med valuta nei. Jeg har investert i aksjer litt til og fra tidligere.

sit:

Men du må fortsatt belåne det beløpet for å få tjent noe på det.

Hva mener du?

Lenke til kommentar

Jeg hadde vært veldig forsiktig med å gearet en post om jeg hadde liten erfaring med aksjemarkedet.

Om du går inn med 10k og gearer opp 90 % slik at du går inn med 100k totalt, så vil en kursnedgang på mer enn 10 % gjøre at du ikke bare taper dine egne penger men også lånte penger.

Så du skal ikke bare treffe bra på aksjen/posten men også kunne si noe volaliteten.

Lenke til kommentar

Du kan spekulere litt på valuta med et bear fond slik: Jeg tror dollaren vil fortsette og styrke seg fordi verden ser ut til å nærme seg en hard landing, ikke fordi det er slik at USA sin økonomi skal gå bra. S&P 500 i USA tror jeg vil gå nedover på en ganske stabil måte. Da vil posisjonen din øke i verdi både fordi S&P 500 faller, og fordi dollaren styrker seg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ikke erfaring med valuta nei. Jeg har investert i aksjer litt til og fra tidligere.

sit:

Men du må fortsatt belåne det beløpet for å få tjent noe på det.

Hva mener du?

I valutamarkedet er bevegelsene ganske så små. For å tjene penger på valuta må man enten ha mye, eller geare mindre beløp.

Men du må jo selvsagt ikke.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Gearing er å handle for mer enn det du eier. For eksempel: du har et verdipapir med mulighet for en gearing på 10X.

Det betyr at en sum du har på 10.000 gir mulighet for å handle for 100.000. Altså ti ganger mer enn det beløpet du har. Verre enn det er det ikke :)

Marginkravet for dette verdipapiret er mao. på 10% av det totale beløp. Dersom investeringen din skulle falle med 5000 kr, vil din sum på 10.000 følgelig falle til 5000. Her vil man enten bli tvangssolgt eller bedt om å sette inn mer penger. Fordi: 5000 kun gir deg mulighet til å handle for 50.000, men din totale investering er på 95.000. Man blir derfor bedt om å sette inn minst 4500 kr til.

Nå skal det nevnes at 10X gearing er meeget høyt for aksjer og slikt. Valuta har som regel mulighet for høyere gearing, hvilket gjør det mer skummelt. Selv i valuta ville jeg personlig ikke gearet mer enn 10X. Min megler tilbyr opptil 50X gearing på valuta! Det vil si at marginkrav kun er på 2%. Da kan man handle for 500.000 kr for kun 10.000!!

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
Gearing er å handle for mer enn det du eier. For eksempel: du har et verdipapir med mulighet for en gearing på 10X.

Det betyr at en sum du har på 10.000 gir mulighet for å handle for 100.000. Altså ti ganger mer enn det beløpet du har. Verre enn det er det ikke :)

Marginkravet for dette verdipapiret er mao. på 10% av det totale beløp. Dersom investeringen din skulle falle med 5000 kr, vil din sum på 10.000 følgelig falle til 5000. Her vil man enten bli tvangssolgt eller bedt om å sette inn mer penger. Fordi: 5000 kun gir deg mulighet til å handle for 50.000, men din totale investering er på 95.000. Man blir derfor bedt om å sette inn minst 4500 kr til.

Nå skal det nevnes at 10X gearing er meeget høyt for aksjer og slikt. Valuta har som regel mulighet for høyere gearing, hvilket gjør det mer skummelt. Selv i valuta ville jeg personlig ikke gearet mer enn 10X. Min megler tilbyr opptil 50X gearing på valuta! Det vil si at marginkrav kun er på 2%. Da kan man handle for 500.000 kr for kun 10.000!!

Kan du forklare hvem som"betaler" for mellomlegget? Jeg mener hvis du handler valuta for 10 000 og brokeren gearer opp til 100 000 så må jo noen dekke det som er imellom. Ikke sikker på om jeg ordla meg riktig.

Har du en nettlink som kan forklare lettfattelig?

Lenke til kommentar
Kan du forklare hvem som"betaler" for mellomlegget? Jeg mener hvis du handler valuta for 10 000 og brokeren gearer opp til 100 000 så må jo noen dekke det som er imellom. Ikke sikker på om jeg ordla meg riktig.

Å "gire" opp en investering er kort fortalt at du satser mer penger på den enn du har, altså låner penger for å gjennomføre den.

Lenke til kommentar

Å "gire" opp en investering er kort fortalt at du satser mer penger på den enn du har, altså låner penger for å gjennomføre den.

Så da må man altså betale renter for det lånet da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja nå er jeg i gang å kjøper og selger valuta. Bruker ett program som heter eToro. Det går unna og man må være forsiktig. De tilbyr en giring helt opp til 400X. Men for de som prøver seg: VÆR FORSIKTIG! Det er virkelig masse penger å tjene men det går fort andre veien også!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...