Gå til innhold

Dell Latitude L400 - hvilken Linux-version

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg skal installere nytt OS på min relativt gamle Dell Latitude L400, og siden jeg ikke gidder å betale lisens, velger jeg OpenSource OS ( Wohoo :) )

Specs på maskina er:

12,1" 1024x768 skjerm

700 MHz PIII prosessor

128 MB RAM

40 GB 5400RPM disk

Maskina skal brukes til skolearbeid, kanskje musikk, og kanskje en film i ny og ne. Jeg sier kanskje, for jeg har hatt litt problemer med lydkortet(skurring), men antar at dette skyldes manglende drivere.

Hvilken distro anbefaler dere? Har tenkt på DSL, men finner ikke ut hvordan jeg laster det ned. Har noen link? Fant den på hjemmesiden, men forsto ikke hvilken av dem jeg skulle ha :p

Jeg er ganske ny på linux, men har lekt litt med det, og har Linux Mint på to av maskinene mine(de to jeg ikke bruker :p). Er DSL for komplisert for meg da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DSL eller Puppy er nok de to som vil kjøre greit på den pcen ut av boksen. Jeg vil ikke si at de er spesielt kompliserte, men det er et helt annet system enn Windows, og ganske anderledes fra Linux Mint også.

Arch er jo et annet alternativ, men dette må man sette opp fra bunnen av og kan dermed bli litt mye for en ny bruker, men her ville du nok kunne kjørt et noe tyngre skrivebordsmiljø. XCFE feks.

Link til DSL 4.2.5:

ftp://ftp.oss.cc.gatech.edu/pub/linux/dis...t/dsl-4.2.5.iso

EDIT: la til litt.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Tja, det kan du jo gjøre, men da vil du ikke kunne boote fra cd'en.

Skal du boote fra cd'en må du brenne ut .iso filen direkte. Alle brukbare brenneprogrammer støtter dette. Ofte er det en opsjon i oppstarten "burn an image" eller så åpner du imaget innenfra programmet.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...