konduktans Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Heisann! Jeg skal installere nytt OS på min relativt gamle Dell Latitude L400, og siden jeg ikke gidder å betale lisens, velger jeg OpenSource OS ( Wohoo ) Specs på maskina er: 12,1" 1024x768 skjerm 700 MHz PIII prosessor 128 MB RAM 40 GB 5400RPM disk Maskina skal brukes til skolearbeid, kanskje musikk, og kanskje en film i ny og ne. Jeg sier kanskje, for jeg har hatt litt problemer med lydkortet(skurring), men antar at dette skyldes manglende drivere. Hvilken distro anbefaler dere? Har tenkt på DSL, men finner ikke ut hvordan jeg laster det ned. Har noen link? Fant den på hjemmesiden, men forsto ikke hvilken av dem jeg skulle ha Jeg er ganske ny på linux, men har lekt litt med det, og har Linux Mint på to av maskinene mine(de to jeg ikke bruker ). Er DSL for komplisert for meg da? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) DSL eller Puppy er nok de to som vil kjøre greit på den pcen ut av boksen. Jeg vil ikke si at de er spesielt kompliserte, men det er et helt annet system enn Windows, og ganske anderledes fra Linux Mint også. Arch er jo et annet alternativ, men dette må man sette opp fra bunnen av og kan dermed bli litt mye for en ny bruker, men her ville du nok kunne kjørt et noe tyngre skrivebordsmiljø. XCFE feks. Link til DSL 4.2.5: ftp://ftp.oss.cc.gatech.edu/pub/linux/dis...t/dsl-4.2.5.iso EDIT: la til litt. Endret 9. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Anbefaler puppy linux jeg også Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Kjedelige distroer Finnes det noe som likner litt på denne altså det er kun en hovedmeny, og ingen "start"-knapp eller noe annet tull? Litt som en mobiltelefon liksom? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) woha.. LG prada touch eller? Edit: Du kan jo redigere ditt eget tema og bestemme selv hvordan oppsettet skal se ut. Endret 10. september 2008 av Marsan Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Linpus på Acer Aspire One har jo en hovedmeny som går litt i de baner du beskriver. Det finnes en mer generisk desktop-versjon du kan prøve, men jeg har ingen erfaringer med den selv. cliky Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 LG prada touch eller? KU990 Tror jeg skal prøve å legge inn Linpus, puppy linux eller dsl. Laster ned Xubuntu as we speak. Det var på maskina før, og kan sikkert funke fint nå også. Hvilken distro er den absolutt "letteste" for maskina? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Tja, noe slikt tenker jeg. Fra lettest til tyngst: DSL, Puppy 3.01, Puppy 4, Linpus Lite, Xubuntu. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Kan jeg få DSL til å se ut som på bildet jeg posta i sta? Hvor får jeg tak i det? Fant damnsmalllinux.com, men fant ikke ut hvilken fil jeg skulle laste ned... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Du kan i praksis få alt av Linux-distroer til å se ut akkurat som du vil. Hvor mye jobb det krever vil dog variere. Forøvrig har jeg allerede inkludert en direktelink til nyeste DSL i post #2 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Oooops, overså den jeg! Kan jeg åpne det i winrar og kopiere filene til en cd? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Tja, det kan du jo gjøre, men da vil du ikke kunne boote fra cd'en. Skal du boote fra cd'en må du brenne ut .iso filen direkte. Alle brukbare brenneprogrammer støtter dette. Ofte er det en opsjon i oppstarten "burn an image" eller så åpner du imaget innenfra programmet. Endret 10. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå