Gå til innhold

Tekstmelding fra "Tollvesenet" om feil verdi på pakker.

Anbefalte innlegg

Jeg mottok idag en melding fra "Tollvesenet" (står bare Tollvesenet, ikke lagret i mine kontakter) hvor det står som følger:

Din pakke fra PLAY OG AMAZON har ankommet vårt kontor. Det ble merket feil verdi på gjenstadene. Faktura på NOK: 4735,- vil forekomme.

Ring oss på 61 91 91 60.

(Nøyaktig skrevet av med skrivefeil osv)

Avsender: Tollvesenet (da jeg prøvde å ringe "nummeret" fikk jeg opp: 86558373638)

Jeg har ikke kjøpt noe fra Amazon siden mai i år, og pakkene var under 200 kr og blitt levert til meg for lenge siden. Samme gjelder Play, bortsett fra at noen bestillinger (som ble gjort igår) ikke har blitt sendt enda. Ergo jeg har ingen pakker på vei til meg, og derfor ingenting å fortolle.

Jeg ringte nettopp Toll- og avgiftsdirektoratet i Oslo (22 86 03 00) og de sa at de ikke sender ut slike "advarsler" og at nummeret ikke er i bruk hos dem.

Da jeg prøvde å ringe 61 91 91 60 så ble jeg fortalt at nummeret var ikke i bruk. 

Jeg sitter igjen med en klar følelse om at dette er et forsøk på svindel. Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når tollvesenet sier slike meldinger ikke blir sendt ut via e-mail så er det helt klart det dreier seg om svindel.

Det har vært hacking av databaser i England og mail adressen din har mest sannsynlig kommet i gale hender.

Hva du enn gjør ikke betal noe, med mindre du får brev i posten av tollvesenet.

Sist jeg logget på play.com (ikke via noen e-mail) og endret kortnummer og utløpsdato gikk det en dag før kontoen min var 50 000kr fattigere. Så det er vel sannsynlig at play.com er en av bedriftene som har blit hacket

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Absolutt interessant advarsel - det ville vært bra for forbrukerene om du valgte å anmelde forholdet slik at denne formen for svindel ikke blusser opp mer enn nødvendig.

Vanlig saksgang er at din telefonileverandør oppgir hvilken operatør de mottok meldingen fra, hvorpå de igjen vil kunne oppgi hvem som er juridisk ansvarlig for abbonementet som ble benyttet for å sende meldingen. Dermed vil politiet kunne foreta et avhør.

Svindel av denne typen vil sannsynlig falle i interesse hos forbrukermyndighetene og Økokrim, og høyst sannsynligvis vil det bli prioritert etterforskning.

Lenke til kommentar
Absolutt interessant advarsel - det ville vært bra for forbrukerene om du valgte å anmelde forholdet slik at denne formen for svindel ikke blusser opp mer enn nødvendig.

Vanlig saksgang er at din telefonileverandør oppgir hvilken operatør de mottok meldingen fra, hvorpå de igjen vil kunne oppgi hvem som er juridisk ansvarlig for abbonementet som ble benyttet for å sende meldingen. Dermed vil politiet kunne foreta et avhør.

Svindel av denne typen vil sannsynlig falle i interesse hos forbrukermyndighetene og Økokrim, og høyst sannsynligvis vil det bli prioritert etterforskning.

Tenkte på det, men lurte på om jeg skulle vente på en eventuell faktura kom e.l. For dette er vel 100% sikkert forsøk på svindel?

Merk deg at nummeret du ringte kansje er et spesialnummer som koster veldig mye å ringe til.

Jeg trykte bare "ring" for å få tak i nummeret, la på før nummeret ble oppringt.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

Hm, dette er en smule flaut... Jankeee har helt rett. Det viser seg slik at en "venn" har klart å fange opp mine "handle-rutiner" og sendte nevnte meldingen til meg idag.

Tillater meg selv til følgende: Faen :wallbash: Jeg føler meg mektig eid. Tror ikke jeg bør jobbe for noe vaktselskap, er kanskje en smule for rask til å trykke på alarm-knappen. Bah.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Jeg synes ikke at inpoc ig liknenede burde få lov til å drive med tjenester som tillater dette. Hadde jeg vært deg hadde jeg anmeldt denne personen og samtidig sendt en klage til forbrukerombudet eller datatilsynet angpende tjenesten som tillot det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...