Gå til innhold

Dårlige kjøps anbefalinger fra HW.NO

Anbefalte innlegg

Ta å snu det rundt, reshey finn en annen ferdig pc billigere enn selv montert?

Det at du greide å finne 1 tilbud som kan "KANSKJE" være like billig som selv montert blir bare feil.

Så kommer du med at vi kommer med dårlige kjøps anbefalinger siden du fant _1_ som KANSKJE er billigere enn selv montert?

Vær så snill, stopp med denne idiotiske diskusjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Legg merke til at det først og fremst er eksemplet til trådstarter som diskuteres, altså når man snakker om billigst mulige maskiner.

Igjen: Hvorfor skal hw.no's anbefalinger alltid gi "billigst mulig" maskin?

(De må vel få lov å gi de anbefalingene de ønsker og ikke knytte ting kun til pris, selv på "studenten").

Lenke til kommentar
Ang garanti og reklamasjonsrett, Dell gir 1 års garanti som standard. Dette er så og si piss. De aller fleste delene man kjøper har garanti på 2 år og oppover, og de aller fleste vil dekkes av loven som gir 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Høyesterett har i en mobiltelefonsak med Nokia avgjort at 3-3.5 år må regnes som vesentlig lengre. Stort sett er det vel kun vifter i en PC som ikke har 5 års reklamasjonsrett.

Du har da reklamasjonsrett når du kjøper en Dell-pc også. Garanti er da bare det som ev. kommer i tillegg mtp. forbrukerkjøpsloven. I Norge er den loven såpass bra at man knapt tenker på garanti med tanke på pc-deler som gjerne byttes ut ofte uansett. Om Dell derimot er flinke til å respektere reklamasjonsretten er en annen sak. Lest litt frem og tilbake der, både positivt og negativt. Men det kan da fort skje med nettbutikker også.

Mitt poeng var bare at det ikke var noe forskjell på om man kjøpte fra Dell eller om man kjøpte fra en annen nettbutikk, selv om de kjører med "ekstra garanti"-tilbud, eller i dette tilfellet, kun 1 års standard garanti. Selvsagt har man reklamasjonsrett på Dell-pc'er óg.

Dersom man kjøper alle delene på én plass har man bare én sjappe å forholde seg til.

Ja, men du må fortsatt påregne utgifter og ventetid mtp. å sende deler tilbake når noe går i stykker. Og så må vi ikke glemme at maskinen skal settes sammen og installeres med os/programmer. Ja, pluss en haug med oppdateringer og omstarter når det gjerne gjelder windows hvis man ikke har noenlunde oppdaterte versjoner av os og programvere ;)

Forbrukeren skal ikke ha noe utgifter i sammenheng med reklamasjoner, dersom det ikke er forbrukers egen feil. Man har krav på fraktutgifter refundert.

Selvsagt må man sette dele-pc'n sammen selv, samt installere OS. Men der er et annet ankepunkt mot Dell-maskinen. Man har ikke mulighet til å IKKE velge OS. Kutt vekk OS'et og du sparer 600 kr+. Linux er gratis, og for mange vil f.eks. Ubuntu, Open Office og en nettleser gjøre susen når det er snakk om billig-pc'er.

På forslag 2 er det ikke bare "marginalt" bedre maskin man får, men faktisk en hel del bedre. Du kan enkelt doble RAM, sette inn et kickass skjermkort (HD4870 feks), og oppgradere CPU, og du vil ha en MYE bedre PC for en fortsatt billigere penge.
Forslag nr. 2 er i en helt annen prisklasse, jeg mener det blir som epler og bananer. Klart det kan fort bli endel å spare bare maskinen koster dobbelt så mye ;)

Diskusjonen er vel om dårlige kjøpsanbefalinger, og at HW.no burde ta med ferdig-pc'er. Da er det selvsagt relevant med PC'er i flere prisklasser. Som en sa rett over, hvorfor ikke snu på flisa, hvor mange andre PC'er enn denne ene er det som faktisk er billigere komplett?

Jeg er forsåvidt ikke enig i påstanden "dårlige kjøpsanbefalinger", men diskuterer dette mer på prinsipielt grunnlag. Dvs. kjøpt maskin vs. nybygg. Tidene har forlengst forandret seg mye, nå kan man få mye for pengene i en ferdig maskin som absolutt er på høyde med komponenter man plukker ut selv. I tillegg får man gjerne en god bærbar nå om dagen som fint kan duge som "stasjonær". Kanskje jeg har blitt gammel og kjedelig, men jeg finner det langt fra like kult å bruke massevis av timer på å bygge én eller to maskiner og sette de opp med os og programvare lenger. Ja, jeg gjør det fortsatt :)

Som nevnt, forskjellen på maskinen i mitt eksempel er over 3000 kroner. Om man regner det i prosent, så er Dell-pc'n hele 68,4% dyrere. Selvsagt varierer det, men generelt sett er ferdige pc'er mye dyrere enn dele-pc'er, etter min oppfatning.

Lenke til kommentar
Forbrukeren skal ikke ha noe utgifter i sammenheng med reklamasjoner, dersom det ikke er forbrukers egen feil. Man har krav på fraktutgifter refundert.

Stemmer, det har du helt rett i. Hadde i grunn glemt det i forbifarten. Men jeg kan ikke huske å ha fått refundert fraktutgifter automatisk noensinne, da må man gjerne be eksplisitt om det og være klar over sine rettigheter.

Selvsagt må man sette dele-pc'n sammen selv, samt installere OS. Men der er et annet ankepunkt mot Dell-maskinen. Man har ikke mulighet til å IKKE velge OS. Kutt vekk OS'et og du sparer 600 kr+. Linux er gratis, og for mange vil f.eks. Ubuntu, Open Office og en nettleser gjøre susen når det er snakk om billig-pc'er.

Det kan være et ankepunkt, kommer an på målgruppen. Du har selvsagt et poeng, og jeg er enig med deg, men jeg mener fortsatt at minst like mange ønsker seg windows i et slikt tilfelle. Dell leverer forøvrig Ubuntu på en del modeller, men jeg har ikke satt meg inni hvilke (om noen?) føres i Norge.

Diskusjonen er vel om dårlige kjøpsanbefalinger, og at HW.no burde ta med ferdig-pc'er. Da er det selvsagt relevant med PC'er i flere prisklasser. Som en sa rett over, hvorfor ikke snu på flisa, hvor mange andre PC'er enn denne ene er det som faktisk er billigere komplett?
Vet ikke hvor mange det er og jeg har ikke tid til å lete frem flere eksempler. Kan godt hende at du har rett der, men jeg mener at det ikke er så stor forskjell som du vil ha det til hvis man ser på det helhetlige.

Som nevnt, forskjellen på maskinen i mitt eksempel er over 3000 kroner. Om man regner det i prosent, så er Dell-pc'n hele 68,4% dyrere. Selvsagt varierer det, men generelt sett er ferdige pc'er mye dyrere enn dele-pc'er, etter min oppfatning.
Jeg ga deg rett i det eksemplet der, men du er enig i at det første eksemplet ikke er så langt unna, ikke sant? Jeg prøver å se mer på helheten i kostnadene her, ikke bare på papiret. Jeg mener fortsatt at det langt fra er like aktuelt å bygge sammen alt mulig av maskiner. Nå må man regne med at folk som leser hw.no er oppegående nok til å sette sammen egne pc-er, men det er sikkert nok av dem som bare ønsker seg ferdig maskin ut av boksen også. Synes det er interessant å sammenligne ferdig vs. nybygg.
Lenke til kommentar

Stemmer at man ikke automatisk får det, man må be om det, og også legge ved kopi av kvittering. Må sies at jeg har glemt / ikke orket å gjøre det ved et par anledninger, da hvis jeg har opplevd god kundeservice ved retur.

PC'en i førstepost er absolutt konkurransedyktig, noe jeg har nevnt tidligere. Skal man dog ha mer minne på den, kommer dessverre Dell til kort. De har usannsynlig høye priser for RAM. 500kr for 1 gigabyte da jeg sjekket nylig.

Min oppfatning er at det tilhører sjeldenhetene at ferdige PC'er er jevnt på pris med selvbyggere, men ikke at det aldri skjer. Vet at Elkjøp for en tid tilbake hadde en ekstremt billig PC som nok også konkurransedyktig.

Jeg for min del kommer nok i overskuelig framtid til å bygge maskinene mine selv, noe jeg har gjort de siste 10 årene. Dette også om kostnadene skulle være identiske, da jeg liker å ha full kontroll på innmaten, samtidig som jeg elsker å bygge og fikle inni maskina :)

Det er dog godt mulig at det kanskje er mindre aktuelt å bygge selv til et hvert bruk i dag enn det var for noen år siden, og jeg er helt enig i at hvermansen som ikke har så mye peiling på hardware, absolutt bør holde seg til ferdigmaskiner. :)

Lenke til kommentar

vet ikke om noen har sagt det før, men ved selbygging har du også muligheten til å bytte ut/oppgradere deler av PC-en. kjøper du fra dell vil du sitte med de samme komponentene til du kjøper en ny PC. for ikke å si at du bryter evt. garanti vist du åpner PC-en for noe så enkelt som å sett inn en ekstra vifte.

en grunn til at jeg velger å bygge selv er at "jeg er herre over min egen PC".

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å finne gode bilder/specs av innmaten i den Vostro-maskinen. Ved første øyekast så det ganske standardisert ut, noe som også burde det gjøre det mulig med oppgraderinger. Noen som vet noe mer? Dog, Dell er langt fra kjent for standard komponenter, f.eks. egne plugger til strømforsyning ikke-standard format på hovedkort osv.

Angående garanti mener jeg at det stort sett går ganske greit hvis man bytter ut typiske komponenter som disk, minne, tilleggskort. Ved en eventuell garantisak må man vel kunne dokumentere at det er brukerens oppgradering som førte til feilen. Vet jo at f.eks. Apple kan være strenge på sånt, men på ferdige pc-er pleier det å være rimelig ok?

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å finne gode bilder/specs av innmaten i den Vostro-maskinen. Ved første øyekast så det ganske standardisert ut, noe som også burde det gjøre det mulig med oppgraderinger. Noen som vet noe mer? Dog, Dell er langt fra kjent for standard komponenter, f.eks. egne plugger til strømforsyning ikke-standard format på hovedkort osv.

Angående garanti mener jeg at det stort sett går ganske greit hvis man bytter ut typiske komponenter som disk, minne, tilleggskort. Ved en eventuell garantisak må man vel kunne dokumentere at det er brukerens oppgradering som førte til feilen. Vet jo at f.eks. Apple kan være strenge på sånt, men på ferdige pc-er pleier det å være rimelig ok?

kan så være, men med mindre jeg finner en billig PC kommer jeg nok til å bygge selv i fremtiden også..

Lenke til kommentar
Igjen: Hvorfor skal hw.no's anbefalinger alltid gi "billigst mulig" maskin?

(De må vel få lov å gi de anbefalingene de ønsker og ikke knytte ting kun til pris, selv på "studenten").

Ingen som påstod at hw.no's sine anbefalinger skal gå på billigst mulig maskin og jeg bryr meg lite om maskinen er billigst mulig. Jeg sa bare at nettopp i den prisklassen så _kan_ det være små forskjeller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...