Gå til innhold

Trekt nett bak router

Neverio

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter her på en hybel, og naboen min har skaffet seg nett fra ventelio.

Nå har det seg slikt at vi har slitt med nette siden vi fikk det..

Først prøvde vi med en linksys wrt54g router, da gikk linja trekt og vi måtte restarte routeren flere ganger om dagen..

Akkurat nå kjører vi en Jensen airlink 2965 som vi fikk med da vi bestilte linja.

Linja går nesten like trekt, og det hender stadig at vi må restarte denne routere også..

Når vi kobler en pc direkte til modemet får vi full speed. (hvertfall bedre enn det vi har nå)

så lurer derfor på om noen har noe forslag til hva vi kan prøve ut..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kjører altså to ruteren på hverandre?

Er de konfigurert på noen måte, eller kjører begge fabrikkinstillinger med DHCP og trådløsnett, og eventuelt brannmur?

Er dere tilkoblet med trådløsnett eller kabel når dere må restarte ruteren?

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Hei

Nei vi kjører ikke 2 routere..

Vi har først modemet vi fikk i fra ventelio, så en router. Vi tenke i starten at det kanskje var noe galt med den første som vi prøvde det med og byttet den med den Jesen routeren som jeg skrev over..

Men det hjalp jo lite.

Lenke til kommentar

Er det trådløsnettet som dør på den?

Jeg har en Jenssen ruter selv som jeg kun kjører som switch og trådløspunkt, og trådløspunktet på denne dør ut støtt og stadig.

Det er pissrutere, rett og slett.

Linksys wrt54g derimot er gode rutere, så her vil jeg heller tro at det er noe annet.

Lurer også på hvordan du har koblet modemet til ruteren. Hvilken port på ruteren du har benyttet. Om du bruker en av de 4 switchportene, eller den ene "ADSL" -porten, eller hva det står over den.

Hvis du har koblet på en av de 4 switchportene, og kjører standard instillinger, så regner jeg med at du kjører 2 DHCP-er i nettverket, som kan lage krøll. Jeg lurer på om det er nok til å ta få ruteren til å henge seg opp.

EDIT: Det kan også være for mange antall connections som kan drepe ruteren, når en av dere laster ned med p2p (torrent ect.)

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Det er ikke det trådløse nei, vi har strekt kabel mellom hyblene.

Når jeg kobler modemet opp i mot routere dytter jeg kabelen der det står "WAN", det er ikke noe "switch" på modemet, jeg tror heller ikke at det er noe egen DHCP funksjon på modemet, men tanke på at når vi kobler denne til en pc så får vi en statisk ip

Lenke til kommentar

Hvis dere mottar IP fra modemet, så får dere en dynamisk IP.

Da er altså DHCP aktivert.

Bare koble til modemet med en annen PC, så skal du se du får en annen IP adresse også.

Statisk IP er når du selv setter IP-adressen fast.

Modemet har nok også en "leasetime" på noen timer eller dager, slik at du vil få samme IP adresse neste gang du logger på, untatt når du ikke har vært tilkoblet på så lenge at leietiden er utgått.

Når du da kobler modemet til WAN på ruteren, så vil ikke modemets DHCP broadcast komme igjennom til den "andre siden" av ruteren uansett, så dette blir ikke noe problem.

Jeg vil anbefale deg å koble modemet til switchportene istedet for WAN, hvis du har port ledig, fordi da vil ikke all trafikk gå ut igjennom én IP adresse fra ruteren (WAN -porten).

Men først må først skru av DHCP i ruteren, så det ikke blir krøll der.

EDIT: Men jeg fant ingenting når jeg søkte etter Jensen air:link 2965, så er du sikker på at det er dette den heter?

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...