bjull Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Hei, er det mulig å finne en driver for win 98 til Canon MV500i? Jeg bruker Windows 98 (ikke SE), og fikk greit installert firewire-kortet som fulgte med (Presto Videoworks & ieee 1394). Er det slik at jeg MÅ oppgradere til win 98 SE (eller bedre) for å koble dette kameraet til PC'en? Bjørn Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Kameraet skal da ikke trenge noen driver, bare firewire-kortet. Jeg har iallefall aldri måttet installere drivere til de kameraene jeg har overført fra (de var Sony). Lenke til kommentar
bjull Skrevet 24. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2003 Hm... når jeg kobler kameraet til kortet og skrur det på, "oppdager" windows at jeg har en ny device som heter "1394A02D&10001" og prøver å installere en driver til den devicen. Men den finnes jo ingen steds... :x Firewirekortet er imidlertid allerede installert under "1394 Bus Controller" i Device Manager. Men selve kameraet skal vel havne under "Imaging Devices", og sålenge den ikke er der, så finner ikke videoprogrammet noe kamera tilkoblet.... Elller har jeg gjort dette helt gæli?!?!? Bjørn Lenke til kommentar
bjull Skrevet 26. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg svarer megselv, og for evt. andre interesserte: Dette fikk jeg vite av Canons helpdesk: "Det finnes ikke noe drivere til disse kameraenen for tilkobling via FireWire. Du må ha Windows 98 Second Edition eller nyere operativsystem for å få FireWire delen til å fungere." Altså må jeg oppgradere hele operativsystemet for å koble til kameraet. :x Lenke til kommentar
Citizen Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Vel det ser slik ut at du må oppgradere, men skal ikke si det helt sikkert. Selv kjører jeg Os Win Xp Sp1, da var det bare å innstalere programvaren og plugge i firewire pluggen. (MV500i) Lenke til kommentar
tomy Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Litt info / hjelp til dem det måtte gjelde Operativsystem Videoredigering under Windows operativsystem krever i utgangspunktet at Windows'98 Second Edition (Win'98 SE) eller senere utgaver av Windows er installert på PC'en. Win'98 SE inneholder det som skal til for å ta imot og jobbe med video (drivere, oppsett osv.). I en del tilfeller inneholder videoredigeringsprogrammer tilleggsfiler som installeres for å kompensere for at ikke Second Edition er installert på datamaskinen. Da kan vanlig Win'98 benyttes. Nyere versjoner av Windows er enda bedre tilpasset multimedia og dermed også mere egnet for videoredigering og videobehandling. Windows XP leverer direkte støtte for digital videoredigering og inneholder også et enkelt redigeringsprogram. Det er forøvrig sagt om Windows ME at dette er et operativsystem der det er erfart flere mangler og problemer, og det anbefales derfor ikke å installere dette operativsystemet for bruk til videoredigering. Tomy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå