Gå til innhold

Finnes det "proffe" byggere å leie inn?

Anbefalte innlegg

Hei!

Oppdatering 100908: Har lagt inn forslag til nye komponenter som etter råd i tråden! Råd mottas med stor takk! HK er jeg usikker på, det er så mange å velge i! Trenger ikke SLI, vil ha stabilt kort fra godt merke med mest mulig passiv kjøling.

Jeg skal bygge meg ny pc og er i utgangspunktet ikke så avhengig av at den skal være toppspekket for gaming, men ser heller etter noe som støtter to skjermer og har OK gaming performance, er "helt" lydløst og samtidig så kraftig man kan få det til en forsvarlig pris.

Jeg la ned gode penger i et Lian-Li kabinett for noen år siden og er forsatt svært fornøyd med dette, så i utgangspunktet er det komponentene inne i boksen jeg er ute etter. En forsvarlig pris er vel rundt 10.000 litt avhengig av hva slags kjølig jeg velger..vurderer vannkjøling hvis en elegant løsning finnes.

Kanskje verdt å nevne at jeg driver noe med videoredigering.

Jeg var en gang inne i alle detaljer, men finner ikke tiden lenger; nå vil jeg heller ha hjelp fra gutta som virkelig kan dette og heller betale vedkommende for å sette sammen noe skikkelig. Holder til i Oslo.

Her er komponentlista foreløpig og med Kompletts artikkelnummer samt pris da jeg sjekket sist.

Prosessor

Intel Core™2 Quad Q9450 1333 mhz 344758 2275,00

2.66GHz Socket LGA775 45nm Penryn

Intel Core™2 Quad Q9550 1333 mhz 344757 2375,00

2.83GHz Socket  LGA775 45nm Penryn

Skjermkort:

Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent 337821 735,00

ATI Radeon HD 4850 (men hvilket? Noe som skyver lufta ut bak?) ca 1500+

Hovedkort:

ASUS P5K-E/WIFI-AP AiLifestyle Series - hovedkort - ATX - iP35 335581 1019,00

Asus Maximus II Formula, P45, Socket-775 ,DDR2, ATX 354875 1790,00

(kombinasjon HK, thermalright, og Corsair må funke i kassen min...)

Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 3PCI, Stor plass for prosessorvifte 352390 945,00

Ram:

Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 4GB, DHX, Kit w/two 2GB 346872 1349,00

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T 360396 999,00

Vifte hvis ikke vannkjøling:

ZALMAN CNPS 9700 Sjekk størrelsen, passer på HK? 330802 595,00

ThermalRight Ultra-120 eXtreme med Noctua NF-P12 NETONET.NO 629,00

Strømforskyning

noe stillegående og ca 400-500w?

Sjekk plugger til hovedkort, 3-4 sata, passer i kasse?

Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA 338686 585,00

Strømbehov: Andre kort som skal inn: (har fra før)

TV kort

1-2 harddisker,

DVDbrenner

Muligens et lydkort

Kasse:

Har en nice Lian-Li, vil fortsette med denne

http://www.hardware.no/artikler/lian_li_pc6070b_scand/19715

Vannkjøling?

Zalman Watercooling reserator XT BK, Anodized Pure Aluminium 341323 3449,00

(Performer egentlig denne godt? Det er jo vifter på den..=like mye bråk i flott kasse)

Endret av Odovaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha DDR2 ram til hovedkortet du har valgt. Jeg ville også ha kjøpt en Q9550 cpu, da denne har ca samme pris som lillebroren Q9450.

Ellers er jeg enig med Fiske. Du får mye mer ytelse med et ati HD 4850. Du kan også vurdere et ati HD 3850 512mb, som du får billigere enn kortet du har valgt, med høyere ytelse.

Som strømforsyning anbefaler jeg Corsair 450w. Meget stillegående med nok power til ditt system.

Istedet for vannkjølinga du foreslår, kan du vurdere en cpu kjøler med en stillegående 120mm vifte. Feks Thermalright Ultra Ekstreme. Denne kjøler garantert bedre enn reserator vannkjølinga, og mye billigere. Orginalkjølerne på gpu er meget stillegående fra før, men du kan selvsagt vurdere tredjeparts kjøling der også.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Ellers er jeg enig med Fiske. Du får mye mer ytelse med et ati HD 4850. Du kan også vurdere et ati HD 3850 512mb, som du får billigere enn kortet du har valgt, med høyere ytelse.

alle kort jeg har sett med hd 3850 og hd 4850 har vifte. Poeng hos meg er stillhet og finnes noen av disse type kort med passiv kjøling? Eller er nå tidne med bråkete GPU vifter over? Kan dere anbefale et spesielt kort? Det er mange merker...

Istedet for vannkjølinga du foreslår, kan du vurdere en cpu kjøler med en stillegående 120mm vifte. Feks Thermalright Ultra Ekstreme. Denne kjøler garantert bedre enn reserator vannkjølinga, og mye billigere.

Tok en titt på Thermalright Ultra Extreme. Det er noe av det råeste jeg har sett, men den er jo vannvittig stor! 16 cm i høyden; det skal noe til å få plass til den. Samtidig; har noen erfaring med å montere den "hengende" på siden? Min kasse er miditower og dermed må kjølinga sitte i 90 grader "hengende" ut fra HK. Gitt 16cm og over 700gr blir det litt av et moment på festet?

Lenke til kommentar

Ingen fare med den kjøleren hengende. Den har ei bakplate som avstiver/festebrakett som en må bruke bak hovedkortet.

Denne kjøleren blir brukt på ATI HD 3850 av flere med suksess:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107727

Ellers er orginalkjøleren på HD 4850 ikke hørbar. Dette har jeg selv erfart, da jeg har bygd pcer med bla det kortet.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Du har valgt et ganske gammelt hovedkort. Se heller etter P45, X48 eller bedre. Værken den CPUen, Skjermkortet eller RAMen klarer å kjøre på det hovedkortet på grunn av for lav FSB (as far as I am concerned).

Edit: Dessuten vil ikke et 8600GT gi deg noe kick. Gå for som andre nevner her,4850. 8600GT drar svært få spill med 2 skjermer.

Endret av Centuss
Lenke til kommentar
Ingen fare med den kjøleren hengende. Den har ei bakplate som avstiver/festebrakett som en må bruke bak hovedkortet.

Denne kjøleren blir brukt på ATI HD 3850 av flere med suksess:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107727

Ellers er orginalkjøleren på HD 4850 ikke hørbar. Dette har jeg selv erfart, da jeg har bygd pcer med bla det kortet.

Jeg ser diverse steder på web'en at man klager over quality issues med Thermalright extreme. Selve platen som skal ned på CPU'en sies å ha tendens til å ikke være plan og at man kan oppleve at den "glipper" fra CPU'en pga stor tyngde? Erfaringer? Ubegrunnet fra min side?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...