Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kvinner dårligere sjåfører enn menn?

Anbefalte innlegg

Hei

Hva mener dere? Er kvinner dårligere sjåfører enn menn, eller er de kanskje bedre?

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=529686

Jeg mener selv at menn flest er bedre sjåfører teknisk (f.eks. ved parkering, U-svinger etc.), men kvinner er kanskje bedre til å se sine egne begrensninger - slik at de derfor ikke havner i "idiotulykker" som følge av råkjøring i like stor grad som menn.

Jeg ser bare på parkeringsplassen utenfor skolen. Det er flere jenter som har rygget i rekkverk, murvegger og i hverandre, men jeg kjenner langt flere gutter som har kjørt av veien eller kræsjet på grunn av råkjøring og behovet for å tøffe seg.

Nå skal jeg ikke skjære alle over en kam ...

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal man som du sier ikke dra alle over én kam. Men mitt inntrykk er at det eventuelle kjøretekniske overtaket vi gutta har på jentene spises opp ved at mange av oss kjører som om det står "Solberg" med store, hvite bokstaver på sideruta bak. Statistikkene over ulykker og bøter taler jo sitt tydelige språk.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Det spørs nok litt hva man legger i å være god sjåfør: kjøreteknisk, kunnskap, erfaring, fornuft osv.

Jeg vil tro at alle har sine spesialfelt, og at det muligens er flere menn enn kvinner som er bedre teknisk, men også flere kvinner som har fornuften. Alle har sine fordeler og svakheter, men jeg tror at alt i alt er vi like flinke. Med visse unntak.

Lenke til kommentar

Jeg tror det "kjøretekniske" hos gutta kommer av at vi experimenterer mere med bilen og prøver å finne ut hvor grensa ligger, mens jenter gjerne kjører litt mere "normalt". (obs obs: grov generalisering)

Vet selv hvor mye jeg har en tendens til å "leke" med bilen til tider, og jeg tror dette har gjort meg bedre egnet til å takle en eventuell vanskelig situasjon senere. Selvfølgelig vet jeg jo også om jeg kjører som en idiot så kan utfallet gjerne bli fatalt, uansett hvor "flink" jeg er.

Sånn generelt sett så er det vel ingenting i veien for at hvis to personer av forskjellig kjønn hadde lekt like mye med bilene og lært seg hvordan ting fungerer ute på veien, at de da hadde vært like "flinke".

Lenke til kommentar
Vet selv hvor mye jeg har en tendens til å "leke" med bilen til tider, og jeg tror dette har gjort meg bedre egnet til å takle en eventuell vanskelig situasjon senere.

Jeg har også en tendens til å "leke" meg endel med bilen, spesielt vinterstid. Og jeg liker å tro at dette gjør meg bedre rustet i en eventuell nødsituasjon. Når det er sagt, er sjansen for at jeg havner i nevnte nødsituasjon større eller mindre om jeg kjører - i mangel av et bedre uttrykk - som en jente?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...