Gå til innhold

Minne til gammal Dell-maskin

Anbefalte innlegg

Har ei eldre Dell-maskin som eg har VELDIG lyst til å oppgradere no. Den har eit GeForce 256-kort, og berre 128mb ram. *grøss*.

Først har eg lyst til å kjøpe meg meir minne. 256mb tenkte eg skulle vere ein fin start. Diverre trur eg Dell-maskina mi må ha eitt spesielt type minne for at det skal fungere. Maskina mi er ei Dell Dimension XPS 8733. Kva må eg kjøpe?

Håpar på snarleg svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ei eldre Dell-maskin som eg har VELDIG lyst til å oppgradere no. Den har eit GeForce 256-kort, og berre 128mb ram. *grøss*.

Først har eg lyst til å kjøpe meg meir minne. 256mb tenkte eg skulle vere ein fin start. Diverre trur eg Dell-maskina mi må ha eitt spesielt type minne for at det skal fungere. Maskina mi er ei Dell Dimension XPS 8733. Kva må eg kjøpe?

Håpar på snarleg svar

Tror du kan bruke "standard" pc133-ram - Andresen Data selger Dell-ram. For sikkerhets skyld, ring/ mail http://dellinfo.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=316

Lenke til kommentar
Tror du kan bruke "standard" pc133-ram -  

Er faktisk ikke sikker på hva han kan bruke "standard" pc133-ram.

Jeg har en XPST700r selv, med 128 Mb RAM (PC100).

Jeg kjøpte meg 256 Mb(pc133) idag, og stappet inn.

Vet at jeg ikke ville fått utnyttet mer enn 100htz(eller hva det heter, men det skulle da vel funke fordet?

Men det som skjedde var at jeg satte i brikken, startet maskina, gikk inn i BIOS. Der sto det at system-minne = 128 Mb fortsatt.

1. slot: 128 Mb

2. slot: 256 Mb

Så tok jeg og gikk ut av BIOS, trykte på lagre i tilfelle rottefelle....da stoppet maskina før den kom inn windows(en eller annen adressefeil så det ut som).

Brukte jeg kun den 256 Mb-brikken, startet ikke maskina i det hele tatt...dvs den startet, men kom aldri så langt som til at jeg fikk opp noe på skjermen.

Så akkurat nå sitter jeg med en brikke jeg ikke får brukt ser det ut til...med mindre noen har noe godt tips her da :)

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte kompisen sin Dell maskin... en PIII 500 sak. Brukte Crucial SDRAM. Ingen prob.

Skaff deg RAM av god kvalitet og husk at mange eldre hovedkort ikke takler 256MB brikker. Så sjekk spec, evt. kjøp 128MB brikker.

Dette gjelder deg også oddbjoro:

Er det en maskin med BX chipset, vil de nyeste og enkelte gamle SDRAM brikker ikke fungere, da BX baserte systemer krever SDRAM med et lite buffer på. Sjekk med f.eks komplett.no. De har SDRAM som funker på BX.

Lenke til kommentar
Skaff deg RAM av god kvalitet og husk at mange eldre hovedkort ikke takler 256MB brikker. Så sjekk spec, evt. kjøp 128MB brikker.

Hva kvalitetsbrikker angår, vil jeg anbefale denne:

Corsair XMS150 PC150 SDRAM 128 MB CL2 - kr. 423

eller

Corsair XMS150 PC150 SDRAM 256 MB CL2 - kr. 727

Vil også anbefale at du oppdaterer BIOS'en.

Lenke til kommentar
Dell har vel gjerne brukt RD RAM på en del maskiner.

Mulig det er det på denne?

I tilfelle det er RDRAM, vil jeg anbefale disse:

Corsair XMS1066 128 MB PC1066 - kr. 545

eller

Corsair XMS1066 256 MB PC1066 - kr. 1087

Disse prisene er også fra Komplett.

Lenke til kommentar
Dell har vel gjerne brukt RD RAM på en del maskiner.

Mulig det er det på denne?

Vet ikke om du svarte meg eller han første nå, men hvordan ser man om det er RD RAM eller ei da?

Ingen aning hvordan man ser forskjell.

DDR SDRAM=184 pin DIMM

RD RAM=184 pin RIMM

SD RAM=168 pin DIMM

DIMM=Dual Inline Memory Modules

RIMM=Rambus Inline Memory Modules

Lenke til kommentar

Men folkens da, RD RAM er det ikke, den kom først med Pentium 4. Det er nok SDRAM PC133, siden maskinen går på 733 MHz, så må jo minne være en faktor avledet fra 133.

Det var vel på Pentium II at SDRAM PC100 var "hot".

Lenke til kommentar
Men folkens da, RD RAM er det ikke, den kom først med Pentium 4.

Feil. RDRAM kom da Intel slapp 820-chipsettet, som var beregnet for Pentium III-prosessorer med 133 MHz FSB og RDRAM (eller SDRAM ved bruk av MTH/Memory Translator Hub) .

Lenke til kommentar

Vel, det er nok PC 100 RAM han har. Og til deg som har båe ei PC 100 og ei PC 133-brikke; begge brikkene kjem til å køyre på den lågaste klokkefrekvensen. Problemet med spesialbrikkene til Dell er at dei er så dyre at ei 256-brikke hadde sikkert kosta like mykje som halve statsbudsjettet til Vatikanstaten. Er det ingen som har nokre gode idéar om kor alternativ som verkar kan finnast?

Komplett.no åtvarer folk med "fabrikkproduserte" maskiner til dømes Dell, Compaq, HP o.l. om å kjøpe standard RAM med dei, då desse brikkene ofte ikkje passar. Eg kjøpte ei standard SD-brikke til ei Compaq-maskin ein gang, og det gjekk ganske bra, men vil det same skje i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Men folkens da, RD RAM er det ikke, den kom først med Pentium 4.

Feil. RDRAM kom da Intel slapp 820-chipsettet, som var beregnet for Pentium III-prosessorer med 133 MHz FSB og RDRAM (eller SDRAM ved bruk av MTH/Memory Translator Hub) .

Mulig det, men jeg har aldri hørt eller sett en Pentium III med RD RAM. har du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...