B_S_Marve Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Min bærbare pc holder på å ta kveld, og siden jeg ikke har så stort krav til mobilitet tenkte jeg å gå for en stasjoner denne gang. Nå er det en stund siden jeg egentlig har fulgt med på utviklingen av teknologi i hjemmepc, så jeg surfet litt på forumet her før jeg gikk på komplett og listet opp noen deler jeg kunne tenkt meg. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...85-1A7F63C6CA40 For dere som ikke gidder å følge linken: Kabinett: Antec Three Hundred 140mm Fan (Without PSU) PSU: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN Prosessor: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan Hovedkort: MSI X48C Platinum, X48, Socket-775, DDR2/DDR3, ATX, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 Skjerm: Samsung 22" LCD Syncmaster 2253BW, 1680x1050, VGA/DVI, 2ms, 8000:1 Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 500GB, SATA-300, 32MB, 7200RPM Dvd-brenner: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, 20x, SATA, Black, bulk Alle delene fra komplett kommer på ca. 9600. Får gratis lisens til både vista og xp på universitetet , og mus/tastatur har jeg liggende. Pc’n skal hovedsaklig brukes til surfing og spilling, samt noe 3d-modellering. Har ingen planer om å overklokke med det første, men det blir kanskje mer aktuelt litt fram i tid. Jeg så det var en fin sticky tråd om en stasjonær pc til 9k som ga en god pekepinn, men følte ikke at den gav meg svar på mange av spørsmålene jeg sitter inne med. Spørsmål relatert til komponentene: 1. Er det noen av disse delene som utmerker seg som dårlige kjøp, eller framstår som en klar og unaturlig trang flaskehals? 2. Trenger jeg så raskt minne, eller kan jeg like godt gå ned til PC6400? 3. Er en dualcore det rette valget, eller lønner det seg å heller gå for en litt lavere klokket quadcore til omtrent samme pris. Er det bedre å slenge på en hundrelapp og kjøpe E8500 over en E8400? 4. Hovedkort har jeg særdeles lite peiling på. Forstod det slik at jeg trenger et x48 hvis jeg vil ha full støtte for crossfire, slik at jeg senere kan slenge inn et ekstra skjermkort (eller hive ut det jeg har valgt og kjøpe 2 enda større kort om et par år). 5. Er strømforsyningen stor nok. Og tåler den at jeg oppgraderer med et ekstra skjermkort og kanskje harddisk senere? 6. Duger skjermen, eller må jeg opp i pris? Ekstraspørsmål: 7. Er det noe som mangler? Trenger jeg for eksempel ekstra vifter, kjølepasta eller kabler? Eller er det noen komponenter som ikke passer sammen? 8. En kompis av meg som bygget pc for noen år siden slet med at han ikke fikk installert OS på SATA disken sin. Var noen drivere eller noe som manglet som gjorde at disken ikke ble funnet når han skulle installere. Er dette fortsatt et problem, slik at jeg må grave fram en gammel diskettstasjon for at jeg skal kunne få pc’n opp å gå? Tar også gjerne imot råd som ikke er relatert til de utallige spørsmålene jeg akkurat listet opp Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 [Q] Er det noen av disse delene som utmerker seg som dårlige kjøp, eller framstår som en klar og unaturlig trang flaskehals? [A] Ingen av disse delene utmerker seg som dårlige. [Q] Trenger jeg så raskt minne, eller kan jeg like godt gå ned til PC6400? [A] Du trenger ikke så raskt minne, men har man råd så går man for PC8500. [Q] Er en dualcore det rette valget, eller lønner det seg å heller gå for en litt lavere klokket quadcore til omtrent samme pris. Er det bedre å slenge på en hundrelapp og kjøpe E8500 over en E8400? [A] Ikke noe galt i Dualcore. Dog er en Quad mer fremtidsrettet. [Q] Hovedkort har jeg særdeles lite peiling på. Forstod det slik at jeg trenger et x48 hvis jeg vil ha full støtte for crossfire, slik at jeg senere kan slenge inn et ekstra skjermkort (eller hive ut det jeg har valgt og kjøpe 2 enda større kort om et par år). [A] X48 er et av få typer Hovedkort som støtter Crossfitre i 16x16 Modus. P45 til eksenmpel er et nyere brikkesett, men kjører Crossfire i 8x8 modus. Dette er dog ingen begrenset faktor med dagens skjermkort, rett og slett fordi dagens skjermkort ikke bruker all båndbredden som er tilgjengelig. Selv om P45 er nyere, trenger ikke det å bety bedre. X48 kan man kalle entusiast, mens P45 er middelklasse. [Q] Er strømforsyningen stor nok. Og tåler den at jeg oppgraderer med et ekstra skjermkort og kanskje harddisk senere? [A] PSU skal være stor nok til et ekstra HD 4870 og en ekstra HDD. Jeg ville dog uansett om mulig gått for en 750W PSU [Q] Duger skjermen, eller må jeg opp i pris? Skjermen duger fint den. Ekstraspørsmål: [Q] Er det noe som mangler? Trenger jeg for eksempel ekstra vifter, kjølepasta eller kabler? Eller er det noen komponenter som ikke passer sammen? [A] Jeg ville kraftig vurdert 1-2 ekstra 120mm Kabinettvifter. Minst en i front til å trekke inn kald luft, og om råd en til vifte i sidedøren. Ville også vurdert bedre CPU vifte enn den som følger med. Eksempel; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347457 [Q] En kompis av meg som bygget pc for noen år siden slet med at han ikke fikk installert OS på SATA disken sin. Var noen drivere eller noe som manglet som gjorde at disken ikke ble funnet når han skulle installere. Er dette fortsatt et problem, slik at jeg må grave fram en gammel diskettstasjon for at jeg skal kunne få pc’n opp å gå? [A] Dette var et problem med XP i sine yngere dager, og muligens er det fremdeles. Dette problemet er dog eliminert med Windows Vista. Lenke til kommentar
B_S_Marve Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Takk for svar. Da tenker jeg vi oppgraderer strømforsyningen til en Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI og "nedgraderer" hovedkortet til et MSI P45 NEO2-FR, P45, Socket-775, DDR2, 1600FSB, ATX, ICH10R, 2xPCI-Ex(2.0)x16 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå